Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Socjologia kultury fizycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-WFiS-s2-NWF-14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia kultury fizycznej
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( … godz.):

- udział w wykładach – 15h

- udział w ćwiczeniach –

- konsultacje z nauczycielem akademickim -


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( … godz.):

- przygotowanie do wykładu -

- przygotowanie do ćwiczeń –

- pisanie prac, projektów -

- czytanie literatury -

- przygotowanie do egzaminu -

- przygotowanie do kolokwium -


Łącznie: 15 godz. (1 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W03

K_W05


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K07

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- studium przypadku

Skrócony opis:

Kursu jest w istocie wprowadzeniem do problematyki społecznych aspektów kultury fizycznej zapoznanie ich z głównymi podejściami teoretycznymi, metodologią badań, a także analiza wybranych problemów, którymi współcześnie zajmuje się współcześnie socjologia sportu. Zajęcia mają na celu przede wszystkim przekazanie wiedzy związanej z kulturą fizyczną, która jest dynamicznym zjawiskiem społecznym wpisanym w lokalne uwarunkowania instytucjonalne, ale poddana silnym wpływom globalnej kultury masowej. Ponadto, podczas zajęć studenci będę mieli możliwość zrozumienia istoty wyzwań przez jakimi stoi współczesna kultura fizyczna oraz sport.

Pełny opis:

1. Powstanie i rozwoju socjologii kultury fizycznej; Socjologiczne ujęcie kultury fizycznej przez Floriana Znanieckiego. Modele rozumienia kultury fizycznej. Teoretyczno-metodologiczne orientacje w socjologii kultury fizycznej.

2. Ciało jako fakt społeczny, instrumentalne i autoteliczne wartości ciała. Socjologia ciała.

3. Kultura fizyczna w strukturze klasowej i warstwowej. Nierówności w dostępie i uprawianiu kultury fizycznej.

4. Sport i kultura fizyczna jako elementy kultury masowej i konsumpcyjnej. Konsumocja sportu na pokaz. Wizerunki gwiazd sportu w mediach społecznościowych

5. Zdrowie jako zjawisko społeczne. Healthism jako nowa ideologia klasy średniej. Medykalizacja społeczeństwa.

6. Państwo, polityka i kultura fizyczna jako narzędzie socjalizacji do wspólnoty narodowej. Kultura fizyczny i sport w służbie ideologii.

7. Problem płci i mniejszości seksualnych w kulturze fizycznej

Literatura:

1.Kosiewicza, Jerzy (red.). 2006. Sport-Kultura-Społeczeństwo. Waszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

2.Jakubowska, Honorata i Nosal, Przemysław. 2017. Socjologia Sportu. Warszawa: PWN

3. Rogowski Łukasz i Skrebecki, Radosław. 2001. Społeczne zmagania ze sportem. Wydawnictwo UAM.

4. Jakubowska, Honorata. 2014. Gra ciałem. Praktyki i dyskrusy różnicowania płci w sporcie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

5. Dziubiński, Zbigniew; Krawczyk, Zbigniew; Lenartowicz Marek (red.). 1997. Socjologia kultury fizycznej. Warszawa: PWN

6. Veblen Thorsten. 1971. Teoria klasy próżniaczej. Warszawa: PWN.

7. Sage, George. 2010. Globalizing Sport. Boulrder: Paradigm Publishers.

8. Crawford, Richard. 1980. Healthism and the medicalization of everyday life. International Journal of Health Services10(3):365-88.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnicy mogą uzyskać zaliczenie przedmiotu (bez oceny) na podstawie aktywnej obecności podczas wykładów. Każda nieobecność albo bierne uczestnictwo w zajęciach będzie wymagało (odrobienia) w postaci przygotowania konspektu tekstu podstawowego przypisane go do konkretnych zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominik Antonowicz
Prowadzący grup: Dominik Antonowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominik Antonowicz
Prowadzący grup: Dominik Antonowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)