Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biomechanika i fizjologia sportu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2403-WFiS-s2-TPM-10
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0510) Biological and related sciences Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biomechanika i fizjologia sportu
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy wiedzy z zakresu anatomii, fizjologii człowieka

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 70 godz.):

- udział w wykładach - 15

- udział w ćwiczeniach – 45

- konsultacje z nauczycielem akademickim - 10


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 80 godz.):

- przygotowanie do wykładu - 10

- przygotowanie do ćwiczeń – 20

- pisanie prac, projektów - 20

- przygotowanie do egzaminu - 10

- przygotowanie do kolokwium – 20


Łącznie: 150 godz. (6 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W02 – Posiada szeroką znajomość budowy organizmu ludzkiego ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Dysponuje rozszerzonym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłku fizycznym.

W10 – Zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm. Zna i rozumie prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy, trenera.

W11 – Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.

W15 – Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U09 – Potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej, sportowej i do własnego rozwoju zawodowego.

U10 – Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu. Potrafi łączyć działania projektujące z realizacją wychowawczych i edukacyjnych form komunikacyjno–informacyjnych oraz stosować media i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w edukacji i szkoleniu sportowym.

U11 – Potrafi wykorzystywać informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych. Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań.

U16 – Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K06 – Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej trenera, nauczyciela, wychowawcy. Dba o etos zawodu, przestrzega i rozwija zasady etyki zawodowej oraz podejmuje działania na rzecz przestrzegania tych zasad.

K08 – Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.


Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny i z prezentacją multimedialną.

Ćwiczenia laboratoryjne, wykonywanie doświadczeń.


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Przygotowanie studentów do zrozumienia i działania w zakresie biomechaniki i fizjologii człowieka

Pełny opis:

Procesy fizjologiczne i biomechaniczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego w zależności od jego natężenia i czasu trwania.

Zmiany hormonalne w odpowiedzi na wysiłek fizyczny.

Biomechanika i energetyka pracy mięśniowej – sekwencja mobilizacji substratów energetycznych, produkcja ciepła jako uboczny skutek wysiłku fizycznego.

Typy włókien mięśniowych. Rodzaje czynności mechanicznych, statycznych i dynamicznych.

Skurcze mięśniowe pojedyncze i tężcowe, izotoniczne i izometryczne.

Metody oznaczania wydolności wysiłkowej.

Wysiłek tlenowy a beztlenowy.

Definicja i mechanizmy zmęczenia wysiłkowego.

Typy treningu sportowego i jego wpływ na organizm człowieka.

Sport a zdrowie – sport rekreacyjny i wyczynowy; zdrowotne skutki stosowania zakazanych środków dopingujących.

Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Studenci wykonują doświadczenia i pomiary na sobie samych albo oglądają filmy z zarejestrowanymi doświadczeniami:

Rejestrację skurczu izotonicznego, izometrycznego, tężcowego niezupełnego i zupełnego (film).

Rejestrację przebiegu i czasu zmęczenia mięśni dłoni w badaniu ergograficznym.

Określenie wpływu obciążenia mięśnia na jego czynność bioelektryczną – badanie zjawiska rekrutacji jednostek motorycznych.

Analizę wybranych wskaźników czynności układu krążenia i oddychania (częstości skurczów serca, wentylacji minutowej płuc) podczas wysiłku.

Określenie zmian częstości skurczów serca oraz ciśnienia tętniczego krwi w okresie restytucji po-wysiłkowej.

Ocenę subiektywnej intensywności wysiłku. Biomechaniczne aspekty ruchu.

Literatura:

Birch K., Mac Laren, K. George „Fizjologia sportu Krótkie wykłady” PWN, Warszawa 2008

Ganong W. (red.): Fizjologia. PZWL,2007

Górski „Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego” PZWL Warszawa 2006

Jaskólski A. Jaskólska A. „Podstawy Fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka” AWF Wrocław, 2005.

Konturek „Fizjologia człowieka” Urban &Partner, Wrocław 2007

Traczyk , Trzebski „Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. PZWL Warszawa 1989

Fortuna M. Podstawy kształtowania i kontroli zdolności wysiłkowej tlenowej i beztlenowej, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2008

Górski „Fizjologia człowieka” PZWL, Warszawa 2010

Dobrzanski T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa 1989

Kubica R.: Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej. Skrypt AWF Kraków 1995

Mc Laughlin D., Stamford J., White D. „Fizjologia człowieka” PWN , Warszawa 2008

Pilis W., Zarzeczny R., Langfort J.: Próg przemian beztlenowych. Wyd. AWF Katowice 1996

Pilis W.: Fizjologiczne i biochemiczne uwarunkowania oraz kryteria oceny wydolności beztlenowej człowieka. Wyd. WSP Częstochowa 1989

Ronikier A. Fizjologia wysiłku w sporcie, fizjoterapii i rekreacji. Centralny Ośrodek Sportu Warszawa 2008

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe z oceną obejmuje treści z ćwiczeń. U09, U10, U11, U16, K06, K08.

- Uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia końcowego z ćwiczeń warunkuje dopuszczeniem do egzaminu końcowego.

Egzamin końcowy obejmuje treści z wykładów. W02, W10, W11, W15.

- prowadzący na pierwszych zajęciach dydaktycznych określa liczbę i daty „kolokwiów wejściowych”

- egzamin w formie kolokwium pisemnego (0-20 punktów, pytania zamknięte) lub na platformie edukacyjnej Moodle; W02, W10, W11, W15.

- zaliczenie końcowe z oceną w formie kolokwium pisemnego (0-15 pkt, pytania otwarte, 3 pkt za każde pytanie); U09, U10, U11, U16, K06, K08.

- przedłużona obserwacja (0-2 punktów; >50%)

Suma uzyskanych punktów : Ocena:

- 92,1-100% 5.0

- 84,1-92% 4.5

- 76,1-84% 4.0

- 68,1-76% 3.5

- 60-68% 3.0

- <60% 2.0

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Słomko, Paweł Zalewski
Prowadzący grup: Sławomir Kujawski, Hanna Tabisz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przygotowanie studentów do zrozumienia i działania w zakresie biomechaniki i fizjologii człowieka

Pełny opis:

Procesy fizjologiczne i biomechaniczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego w zależności od jego natężenia i czasu trwania.

Zmiany hormonalne w odpowiedzi na wysiłek fizyczny.

Biomechanika i energetyka pracy mięśniowej – sekwencja mobilizacji substratów energetycznych, produkcja ciepła jako uboczny skutek wysiłku fizycznego.

Typy włókien mięśniowych. Rodzaje czynności mechanicznych, statycznych i dynamicznych.

Skurcze mięśniowe pojedyncze i tężcowe, izotoniczne i izometryczne.

Metody oznaczania wydolności wysiłkowej.

Wysiłek tlenowy a beztlenowy.

Definicja i mechanizmy zmęczenia wysiłkowego.

Typy treningu sportowego i jego wpływ na organizm człowieka.

Sport a zdrowie – sport rekreacyjny i wyczynowy; zdrowotne skutki stosowania zakazanych środków dopingujących.

Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Studenci wykonują doświadczenia i pomiary na sobie samych albo oglądają filmy z zarejestrowanymi doświadczeniami:

Rejestrację skurczu izotonicznego, izometrycznego, tężcowego niezupełnego i zupełnego (film).

Rejestrację przebiegu i czasu zmęczenia mięśni dłoni w badaniu ergograficznym.

Określenie wpływu obciążenia mięśnia na jego czynność bioelektryczną – badanie zjawiska rekrutacji jednostek motorycznych.

Analizę wybranych wskaźników czynności układu krążenia i oddychania (częstości skurczów serca, wentylacji minutowej płuc) podczas wysiłku.

Określenie zmian częstości skurczów serca oraz ciśnienia tętniczego krwi w okresie restytucji po-wysiłkowej.

Ocenę subiektywnej intensywności wysiłku. Biomechaniczne aspekty ruchu.

Literatura:

Birch K., Mac Laren, K. George „Fizjologia sportu Krótkie wykłady” PWN, Warszawa 2008

Ganong W. (red.): Fizjologia. PZWL,2007

Górski „Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego” PZWL Warszawa 2006

Jaskólski A. Jaskólska A. „Podstawy Fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka” AWF Wrocław, 2005.

Konturek „Fizjologia człowieka” Urban &Partner, Wrocław 2007

Traczyk , Trzebski „Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. PZWL Warszawa 1989

Fortuna M. Podstawy kształtowania i kontroli zdolności wysiłkowej tlenowej i beztlenowej, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2008

Górski „Fizjologia człowieka” PZWL, Warszawa 2010

Dobrzanski T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa 1989

Kubica R.: Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej. Skrypt AWF Kraków 1995

Mc Laughlin D., Stamford J., White D. „Fizjologia człowieka” PWN , Warszawa 2008

Pilis W., Zarzeczny R., Langfort J.: Próg przemian beztlenowych. Wyd. AWF Katowice 1996

Pilis W.: Fizjologiczne i biochemiczne uwarunkowania oraz kryteria oceny wydolności beztlenowej człowieka. Wyd. WSP Częstochowa 1989

Ronikier A. Fizjologia wysiłku w sporcie, fizjoterapii i rekreacji. Centralny Ośrodek Sportu Warszawa 2008

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Błajet
Prowadzący grup: Piotr Błajet, Magdalena Hagner-Derengowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przygotowanie studentów do zrozumienia i działania w zakresie biomechaniki i fizjologii człowieka

Pełny opis:

Procesy fizjologiczne i biomechaniczne zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego w zależności od jego natężenia i czasu trwania.

Zmiany hormonalne w odpowiedzi na wysiłek fizyczny.

Biomechanika i energetyka pracy mięśniowej – sekwencja mobilizacji substratów energetycznych, produkcja ciepła jako uboczny skutek wysiłku fizycznego.

Typy włókien mięśniowych. Rodzaje czynności mechanicznych, statycznych i dynamicznych.

Skurcze mięśniowe pojedyncze i tężcowe, izotoniczne i izometryczne.

Metody oznaczania wydolności wysiłkowej.

Wysiłek tlenowy a beztlenowy.

Definicja i mechanizmy zmęczenia wysiłkowego.

Typy treningu sportowego i jego wpływ na organizm człowieka.

Sport a zdrowie – sport rekreacyjny i wyczynowy; zdrowotne skutki stosowania zakazanych środków dopingujących.

Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny. Studenci wykonują doświadczenia i pomiary na sobie samych albo oglądają filmy z zarejestrowanymi doświadczeniami:

Rejestrację skurczu izotonicznego, izometrycznego, tężcowego niezupełnego i zupełnego (film).

Rejestrację przebiegu i czasu zmęczenia mięśni dłoni w badaniu ergograficznym.

Określenie wpływu obciążenia mięśnia na jego czynność bioelektryczną – badanie zjawiska rekrutacji jednostek motorycznych.

Analizę wybranych wskaźników czynności układu krążenia i oddychania (częstości skurczów serca, wentylacji minutowej płuc) podczas wysiłku.

Określenie zmian częstości skurczów serca oraz ciśnienia tętniczego krwi w okresie restytucji po-wysiłkowej.

Ocenę subiektywnej intensywności wysiłku. Biomechaniczne aspekty ruchu.

Literatura:

Birch K., Mac Laren, K. George „Fizjologia sportu Krótkie wykłady” PWN, Warszawa 2008

Ganong W. (red.): Fizjologia. PZWL,2007

Górski „Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego” PZWL Warszawa 2006

Jaskólski A. Jaskólska A. „Podstawy Fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka” AWF Wrocław, 2005.

Konturek „Fizjologia człowieka” Urban &Partner, Wrocław 2007

Traczyk , Trzebski „Podstawy fizjologii człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej”. PZWL Warszawa 1989

Fortuna M. Podstawy kształtowania i kontroli zdolności wysiłkowej tlenowej i beztlenowej, Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2008

Górski „Fizjologia człowieka” PZWL, Warszawa 2010

Dobrzanski T.: Medycyna wychowania fizycznego i sportu. Wyd. Sport i Turystyka Warszawa 1989

Kubica R.: Podstawy fizjologii pracy i wydolności fizycznej. Skrypt AWF Kraków 1995

Mc Laughlin D., Stamford J., White D. „Fizjologia człowieka” PWN , Warszawa 2008

Pilis W., Zarzeczny R., Langfort J.: Próg przemian beztlenowych. Wyd. AWF Katowice 1996

Pilis W.: Fizjologiczne i biochemiczne uwarunkowania oraz kryteria oceny wydolności beztlenowej człowieka. Wyd. WSP Częstochowa 1989

Ronikier A. Fizjologia wysiłku w sporcie, fizjoterapii i rekreacji. Centralny Ośrodek Sportu Warszawa 2008

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)