Podstawy kontaktu psychologicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-2-PKP-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kontaktu psychologicznego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia II rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h 2. Konsultacje z osobą prowadzącą: 10h 3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h Razem 50 godz., 2 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Wie czym jest kontakt psychologiczny W2. Zna podstawowe teorie osobowości oraz potrafi zidentyfikować podstawowe cechy osobowości (K_W12) W3. Zna różnice między profesjonalną a nieprofesjonalną pomocą psychologiczną W4. Zna termin „Komunikat Ja” W5. Zna triadę rogerowską W6. Zna czynniki społeczne i emocjonalne w zakresie profesjonalnej pomocy psychologicznej W7. Zna czynniki ułatwiające stworzenie sprzyjającej atmosfery W8. Zna zalety i wady otwartości wobec klienta |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Umie słuchać aktywnie zachowując zasady triady rogerowskiej (K_U10) U2. Umie budować „Komunikat Ja” (K_U10) U3. Umie obserwować i dać konstruktywną informację zwrotną osobie pracującej w roli osoby pomagającej (K_U10) U4. Umie rozróżnić komunikaty werbalne od niewerbalnych (K_U10) U5. Umie wspomóc klienta w otwieraniu się (K_U10, K_W12) U6. Umie radzić sobie z ciszą (K_U10) U7. Umie dopasować właściwości wokalne (K_U10) U8. Umie nawiązać oparty na postawie nieoceniającej i pozytywnym nastawieniu kontakt z osobą przychodzącą po pomoc (K_U10) U9. Rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim (K_U10) U10. Umie przekazać osobie otrzymującej pomoc informację o zasad poufności i regulacjach prawnych kontaktu pomocowego (K_U10) U11. Umie w kontakcie pomocowym rozpoznawać prezentowany problem, rozróżnić go z ukrytym problemem, rozpoczynać od etapu na którym znajduje się osoba otrzymująca pomoc, wspomagać (K_U10, K_W12) U12. Umie zastosować metody identyfikowania emocji klienta i pracowania nad nimi w profesjonalny sposób zachowując się empatycznie (K_U10) U13. Umie w kontakcie pomocowym zastosować takie narzędzia jak: niewerbalna uważność, obserwacja sygnałów, krótkie reakcje werbalne, podsumowanie, klaryfikacja, odwrócone odzwierciedlenie, przerwy (K_U10) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Wie o możliwości udzielania pomocy psychologicznej tylko w takim obszarze w jakim jest się wyszkolonym. K2.Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad poufności K3. Ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej K4. Odpowiedzialnie korzysta z poznanych narzędzi pomocy psychologicznej i ma podstawowe rozeznanie kiedy je stosować. K5. Polepsza poziom kompetencji w zakresie komunikacji indywidualnej oraz w grupie. K6. Polepsza poziom kompetencji w mówieniu o swoich odczuciach. |
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w temat podstaw kontaktu psychologicznego oraz praktyczne ćwiczenie bycia w kontakcie psychologicznym. |
Pełny opis: |
Zajęcia służą nabyciu przez uczestników rozumienia i umiejętności bycia w kontakcie psychologicznym. Podstawą jest umiejętność skutecznego komunikowania się, stąd na zajęciach uczestnicy praktykują umiejętność komunikowania się między sobą indywidualnie, jak i w grupie. Na kolejnych etapach edukacji ma to im posłużyć do zdobywania kompetencji interpersonalnych, aby możliwe było przeprowadzenie diagnozy, poradnictwo psychologicznei możliwość przeprowadzenia innych form pomocy psychologicznej. 1. Kontakt psychologiczny 2. Komunikacja niewerbalna vs. werbalna 3. Aspekty obserwacji 4. Komunikat Ja i różnice między komunikatem Ja i Ty 5. Triada rogerowska 6. Profesjonalna vs. nieprofesjonalna pomoc psychologiczna 7. Zasady specyficznej relacji pomocowej (w tym m.in. zasada poufności, przeprowadzenie pierwszego spotkania) 8. Wybrane narzędzia skutecznej komunikacji w relacji pomocowej 9. Ćwiczenie omawianych narzędzi |
Literatura: |
Leathers, D. G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rogers, C. O stawaniu się osobą. Wydawnictwo REBIS Steward, J. (red.) (2012). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej.. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Szustrowa, T. (1987). (red). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność bez usprawiedliwienia), Przygotowanie zadanych zadań, Kolokwium pisemne. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Łaszewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Łaszewska, Dominik Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Łaszewska | |
Prowadzący grup: | Kamila Łaszewska, Dominik Małek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.