Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy kontaktu psychologicznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-2-PKP-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy kontaktu psychologicznego
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia II rok sj - zajęcia obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h

2. Konsultacje z osobą prowadzącą: 10h

3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 15h

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 10h


Razem 50 godz., 2 punkty ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Wie czym jest kontakt psychologiczny

W2. Zna podstawowe teorie osobowości oraz potrafi zidentyfikować podstawowe cechy osobowości (K_W12)

W3. Zna różnice między profesjonalną a nieprofesjonalną pomocą psychologiczną

W4. Zna termin „Komunikat Ja”

W5. Zna triadę rogerowską

W6. Zna czynniki społeczne i emocjonalne w zakresie profesjonalnej pomocy psychologicznej

W7. Zna czynniki ułatwiające stworzenie sprzyjającej atmosfery

W8. Zna zalety i wady otwartości wobec klienta


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Umie słuchać aktywnie zachowując zasady triady rogerowskiej (K_U10)

U2. Umie budować „Komunikat Ja” (K_U10)

U3. Umie obserwować i dać konstruktywną informację zwrotną osobie pracującej w roli osoby pomagającej (K_U10)

U4. Umie rozróżnić komunikaty werbalne od niewerbalnych (K_U10)

U5. Umie wspomóc klienta w otwieraniu się (K_U10, K_W12)

U6. Umie radzić sobie z ciszą (K_U10)

U7. Umie dopasować właściwości wokalne (K_U10)

U8. Umie nawiązać oparty na postawie nieoceniającej i pozytywnym nastawieniu kontakt z osobą przychodzącą po pomoc (K_U10)

U9. Rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim (K_U10)

U10. Umie przekazać osobie otrzymującej pomoc informację o zasad poufności i regulacjach prawnych kontaktu pomocowego (K_U10)

U11. Umie w kontakcie pomocowym rozpoznawać prezentowany problem, rozróżnić go z ukrytym problemem, rozpoczynać od etapu na którym znajduje się osoba otrzymująca pomoc, wspomagać (K_U10, K_W12)

U12. Umie zastosować metody identyfikowania emocji klienta i pracowania nad nimi w profesjonalny sposób zachowując się empatycznie (K_U10)

U13. Umie w kontakcie pomocowym zastosować takie narzędzia jak: niewerbalna uważność, obserwacja sygnałów, krótkie reakcje werbalne, podsumowanie, klaryfikacja, odwrócone odzwierciedlenie, przerwy (K_U10)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Wie o możliwości udzielania pomocy psychologicznej tylko w takim obszarze w jakim jest się wyszkolonym.

K2.Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad poufności

K3. Ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej

K4. Odpowiedzialnie korzysta z poznanych narzędzi pomocy psychologicznej i ma podstawowe rozeznanie kiedy je stosować.

K5. Polepsza poziom kompetencji w zakresie komunikacji indywidualnej oraz w grupie.

K6. Polepsza poziom kompetencji w mówieniu o swoich odczuciach.

Metody dydaktyczne:

Wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w temat podstaw kontaktu psychologicznego oraz praktyczne ćwiczenie bycia w kontakcie psychologicznym.

Pełny opis:

Zajęcia służą nabyciu przez uczestników rozumienia i umiejętności bycia w kontakcie psychologicznym. Podstawą jest umiejętność skutecznego komunikowania się, stąd na zajęciach uczestnicy praktykują umiejętność komunikowania się między sobą indywidualnie, jak i w grupie. Na kolejnych etapach edukacji ma to im posłużyć do zdobywania kompetencji interpersonalnych, aby możliwe było przeprowadzenie diagnozy, poradnictwo psychologicznei możliwość przeprowadzenia innych form pomocy psychologicznej.

1. Kontakt psychologiczny

2. Komunikacja niewerbalna vs. werbalna

3. Aspekty obserwacji

4. Komunikat Ja i różnice między komunikatem Ja i Ty

5. Triada rogerowska

6. Profesjonalna vs. nieprofesjonalna pomoc psychologiczna

7. Zasady specyficznej relacji pomocowej (w tym m.in. zasada poufności, przeprowadzenie pierwszego spotkania)

8. Wybrane narzędzia skutecznej komunikacji w relacji pomocowej

9. Ćwiczenie omawianych narzędzi

Literatura:

Leathers, D. G. (2009). Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rogers, C. O stawaniu się osobą. Wydawnictwo REBIS

Steward, J. (red.) (2012). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej.. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Szustrowa, T. (1987). (red). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność bez usprawiedliwienia),

Przygotowanie zadanych zadań,

Kolokwium pisemne.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Łaszewska
Prowadzący grup: Kamila Łaszewska, Dominik Małek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Łaszewska
Prowadzący grup: Kamila Łaszewska, Dominik Małek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)