Konstrukcja kwestionariuszy psychologicznych (zima)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-2Z-KKP-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konstrukcja kwestionariuszy psychologicznych (zima) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia II rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie wykładu z podstaw pomiaru psychometrycznego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela (konsultowanie i ocena kolejnych etapów pracy wykonywanej przez studenta): 35 h / 1,25 ECTS - praca indywidualna studenta (stworzenie koncepcji testu, skonstruowanie pozycji testowych, ocena trafności treściowej pozycji, zaplanowanie badań) 40 h/ 1.75 t ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W09; K_W10 Efekty przedmiotowe • Zna podstawowe pojęcia i posiada podstawową wiedzę w zakresie psychometrii • Posiada wiedzę dotycząca wpływu czynników kulturowych i społecznych na wyniki pomiaru psychometrycznego. • Zna podstawowe zasady etyki zawodowej dotyczące stosowania testów psychologicznych i komunikowania się z osobami badanymi. • posiada wiedzę o kwestionariuszach psychologicznych stosowanych w wybranej dziedzinie psychologii |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U06; K_U17; K_19 Efekty przedmiotowe • Posiada szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających konstrukcje prostych kwestionariuszy psychologicznych i ocenę ich własności psychometrycznych. • Posiada umiejętność krytycznej oceny własności psychometrycznych testów oraz wyników badań wykorzystujących takie testy. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K01 Efekty przedmiotowe • Posiada umiejętności pozyskiwania osób do badań psychometrycznych i komunikowania się z osobami badanymi |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (wykład konwersatoryjny) • Metody aktywizujące (dyskutowanie koncepcji kwestionariuszy i planów badań prezentowanych przez uczestników zajęć) • Metody aktywizujące - samodzielna konstrukcja kwestionariusz psychologicznego przez studenta, oraz zaplanowanie i przeprowadzenie przez niego badań w celu oszacowania własności psychometrycznych skonstruowanego testu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Kurs ma umożliwić studentom praktyczne zapoznanie się z podstawowymi problemami psychometrii poprzez: (1) samodzielne skonstruowanie prostego kwestionariusza psychologicznego, (2) przeprowadzenie badań z wykorzystaniem skonstruowanego narzędzia oraz (3) oszacowanie własności kwestionariusza w oparciu o uzyskane wyniki badań. |
Pełny opis: |
Kurs ma umożliwić studentom praktyczne zapoznanie się z podstawowymi problemami psychometrii poprzez samodzielne skonstruowanie prostego kwestionariusza psychologicznego i oszacowanie jego własności psychometrycznych. Podstawowe treści programowe (semestr zimowy i letni): 1) Koncepcja i teoria mierzonej cechy 2) Operacjonalizacja mierzonej cechy 3) Tworzenie pozycji kwestionariusza 4. Ocena trafności treściowej pozycji przez sędziów kompetentnych 5) Stworzenie pierwszej eksperymentalnej wersji kwestionariusza 6) Zaplanowanie i przeprowadzenie badań empirycznych w celu oszacowania własności psychometrycznych skonstruowanego przez siebie kwestionariusza 7) Analiza wyników badań (1): analiza pozycji kwestionariusza i ich selekcja z wykorzystaniem takich metod jak: a) analiza czynnikowa b) analiza mocy dyskryminacyjnej c) kryterium zewnętrzne (np. porównanie grup walidacyjnych) d) korelacja z innymi kwestionariuszami e) inne 8). Stworzenie ostatecznej wersji kwestionariusza 9) Analiza wyników badań (2): Ocena właściwości psychometrycznych kwestionariusza, w szczególności – jego rzetelności i trafności. 10) Opracowanie norm 11) Przygotowanie kwestionariusza do użycia w badaniach (formularz testowy, instrukcja, klucz odpowiedzi, itp.) 12. Napisanie raportu z badan UWAGA Do końca semestru zimowego powinny być zrealizowane co najmniej treści opisane w punktach 1-5. Pozostałe treści (łącznie z napisaniem raportu) powinny być zrealizowane do końca semestru letniego |
Literatura: |
Hornowska, E. (2001). Testy Psychologiczne – teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Fronczyk, K. (red.) (2009). Psychometria: Podstawowe zagadnienia. Warszawa: Vizja Press. Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych (cz. V: Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej danych testowych, rozdz. 15, 16, 17, 18, 20). Warszawa: PWN. Anastasi, A., Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. (dostępne są też liczne wydania angielskie tej pracy, zatytułowane Psychological testing). Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości: Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest skonstruowanie kwestionariusza psychologicznego. Kwestionariusz ten nie musi być doskonały. Powinien być jednak oparty na jasnej koncepcji mierzonej cechy a metody tworzenia pozycji, oraz oceny pozycji i całego testu muszą być zgodnie z zasadami metodologii badań psychometrycznych. Do zaliczenia zajęć semestru zimowego wymagane jest opracowanie kwestionariusza w formie gotowej do badań empirycznych. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Magdalena Szmytke, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Magdalena Szmytke, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Joanna Dreszer, Tytus Sosnowski, Magdalena Szmytke, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.