Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Praca empiryczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-3L-PE-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praca empiryczna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia III rok sj - zajęcia obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw metodologii badań psychologicznych oraz statystyki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Zajęcia trwają dwa semestry, w tym:


obecność na zajęciach 60 godzin

opracowanie literatury przedmiotu 20 godzin

przeprowadzenie i opracowanie badań własnych 80 godzin

Opracowanie raportu 40 godzin


Razem 200 godzin (8 pkt ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty kierunkowe

K_W01

ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii

K_W04

zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych

K_W05

ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach statystycznych; zna narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych; zna narzędzia służące do opracowywania wyników badań empirycznych i weryfikacji hipotez badawczych

K_W09

zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka

K_W22

ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa

K_W27

zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej


Efekty przedmiotowe

Student

Zna zasady etyki badań naukowych

Zna zasady prawidłowego formułowania problemu badawczego i hipotez

Opisuje różnicę między badaniami eksploracyjnymi a weryfikacyjnymi (kontekstem odkrycia i uzasadnienia).

Dobiera odpowiednie statystyki do badanego problemu i właściwości narzędzi pomiarowych

Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kierunkowe

K_U02

posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem

K_U03

potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych

K_U04

posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze

K_U05

umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych

Efekty przedmiotowe

Student

Przeprowadza wyszukiwanie literatury przedmiotu

Sporządza przegląd literatury w ujęciu problemowym

Wyznacza niezbędną wielkość próby

Stosuje narzędzia badawcze onlline lub klasyczne

Posługuje się oprogramowaniem statystycznym

Komentuje uzyskane wyniki i ograniczenia pracy.

Edytuje raport zgodnie z zasadami APA7

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty kierunkowe


K_K02

potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe

K_K07

potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów


Efekty przedmiotowe

Przestrzega zasad kontraktu badawczego z uczestikami badania

Stosuje zasadę odpowiedzialności za wnioski w treści raportu.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone są na seminarium, na którym Studenci przedstawiają wyniki realizacji swoich badań literaturowych i empirycznych

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- pomiaru w terenie
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Praca roczna jest pierwszą samodzielną pracą badawczą. Student na podstawie analizy literatury przedmiotu formułuje własny problem badawczy i hipotezy, planuje badanie empiryczne, zbiera dane i przeprowadza analizę statystyczną. Raport z pracy obejmujący te elementy winien być opracowany zgodnie z zasadami APA7.

Pełny opis:

Praca roczna jest pierwszą samodzielną pracą badawczą. Student na podstawie analizy literatury przedmiotu formułuje własny problem badawczy i hipotezy, planuje badanie empiryczne, zbiera dane i przeprowadza analizę statystyczną. Raport z pracy obejmujący te elementy winien być opracowany zgodnie z zasadami APA7.

Studenci współpracują z opiekunem pracy, realizując etapami poszczególne elementy swojego raportu. Prace prowadzone są indywidualnie, na temat uzgodniony z opiekunem.

Prowadzący seminarium (opiekun pracy) może formułować zakres tematyczny i dodatkowe warunki, które powinny być wskazane w opisie grupy.

Literatura:

Nęcka, E. i Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Universitas.

Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS.

Skimina E., Harasimczuk J., Cieciuch J. (2022) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7, wyd. LiberiLibri.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiotem oceny jest raport z badania empirycznego (praca roczna). Jest on recenzowany i oceniany niezależnie przez opiekuna i recenzenta. Ocena końcowa jest średnią z dwóch ocen.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium przedmiotowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bibianna Bałaj, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Tomasz Jarmakowski-Kostrzanowski, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Łukasz Miciuk, Ewa Ratajczak, Julia Sikorska, Katarzyna Śliwińska, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Joanna Ulatowska, Adrian Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Tarnowski
Prowadzący grup: Marta Białecka, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Łukasz Miciuk, Ewa Ratajczak, Julia Sikorska, Katarzyna Śliwińska, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Joanna Ulatowska, Adrian Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Tarnowski
Prowadzący grup: Bibianna Bałaj, Marta Białecka, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Tomasz Jarmakowski-Kostrzanowski, Monika Lewandowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Rafał Milner, Joanna Płotnikowska, Ewa Ratajczak, Julia Sikorska, Tytus Sosnowski, Katarzyna Śliwińska, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Joanna Ulatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Tarnowski
Prowadzący grup: Bibianna Bałaj, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Tomasz Jarmakowski-Kostrzanowski, Bartłomiej Kiljanek, Monika Lewandowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Rafał Milner, Natalia Pawlaczyk, Joanna Płotnikowska, Ewa Ratajczak, Julia Sikorska, Jakub Słupczewski, Tytus Sosnowski, Magdalena Szmytke, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Joanna Ulatowska, Adrian Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)