Podstawy oceny neuropsychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4-NP-PONP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy oceny neuropsychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu "Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej" Kurs tylko dla studentów zapisanych na specjalizację "Neuropsychologia" |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem wykładowcy:15 godz. Przygotowanie opinii neuropsychologicznej: 20 godz. Przygotowanie krótkiego raportu na podstawie samodzielnie przeprowadzonego wywiadu z pacjentem neurologicznym: 25 godz. Razem: 60 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W07 ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka K_W19 zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej K_W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa Efekty przedmiotowe: -posiada wiedzę teoretyczną i znajomość podstawowych metod diagnozy zaburzeń o podłożu neuronalnym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem K_U10 rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych Efekty przedmiotowe: -potrafi przeprowadzić wstępny wywiad z pacjentem z uszkodzonym mózgiem -potrafi wybrać metody oceny neuropsychologicznej oraz przeprowadzić proces diagnostyczny |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K_K05 rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro K_K11 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych Efekty przedmiotowe: -potrafi nawiązywać kontakt z pacjentem i prowadzić z nim wywiad -przestrzega zasad etyki psychologa w relacji z pacjentem z uszkodzonym mózgiem -ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studenta z poszczególnymi etapami procesu oceny neuropsychologicznej. Studenci dowiedzą się jak prawidłowo przeprowadzić wywiad z pacjentem z deficytami poznawczymi oraz badanie neuropsychologiczne. |
Pełny opis: |
Tematy: 1) Diagnostyka i diagnoza neuropsychologiczna. Cele i rodzaje diagnozy. Czynniki wpływające na proces diagnozy. Badanie neuropsychologiczne. Elastyczny vs. stały dobór testów. Baterie testów neuropsychologicznych i ich użyteczność w procesie diagnostycznym. Wywiad z pacjentem. Główne podejścia do diagnozy neuropsychologicznej. 2) Rola neuroobrazowania funkcjonalnego w diagnostyce neuropsychologicznej. 3) Neuropsychologiczne podejście do pomiaru zdolności intelektualnych. 4) Rola obserwacji. Znaczenie analizy jakościowej. 5) Diagnostyka różnicowa afazji – podstawowe zasady. 6) Studia przypadków. |
Literatura: |
Lezak M. Neuropsychological assessment. (wybrane fragmenty). Borkowska A, Szepietowska E. Diagnoza neuropsychologiczna - metodologia i metodyka. UMCS, Lublin, 2000. Walsh, K. Jak rozumieć uszkodzenia mózgu? Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. Wyd. IPiN. Warszawa, 2001. Jodzio, K. Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Wydawnictwo Diffin, Warszawa, 2011. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1) obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) 2) przygotowanie opinii neuropsychologicznej wybranego pacjenta z deficytami poznawczymi 3) złożenie raportu z krótkiego wywiadu, przeprowadzonego z pacjentem neurologicznym |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMPRZ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMPRZ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMPRZ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.