Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4-PK-DPPK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | * Zaliczony przedmiot "Diagnoza psychologiczna" * Zaliczony przedmiot "Psychologia osobowości" * Zaliczony przedmiot "Konstrukcja kwestionariuszy" * Zaliczony przedmiot "Psychiatria" * Zaliczony przedmiot "Psychopatologia" |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: 45 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. kolokwium): 45 Łącznie godz.120 – 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | EFEKTY KIERUNKOWE: Student(ka): K_W09 zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka K_W10 zna podstawowe własności psychometryczne testu oraz sposoby ich określania K_W19 zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej EFEKTY PRZEDMIOTOWE: Student(ka): W1: Zna metody i techniki diagnozy klinicznej (swobodne i standaryzowane). K_W09, K_W19 W2. Zna zasady oceny przydatności narzędzi diagnostycznych do realizacji zaplanowanych celów diagnostycznych (aspekty formalne, zalety i ograniczenia). K_W10, W3. Zna czynniki pozatestowe wpływające na proces diagnozy klinicznej. K_W10, W4. Ma poszerzoną wiedzę na temat użyteczności wywiadu swobodnego, częściowo ustrukturalizowanego i ustrukturalizowanego. K_W09, K_W19 W5. Ma pogłębioną wiedzę na temat klinicznej diagnozy nozologicznej i funkcjonalnej. K_W10, K_W19 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EFEKTY KIERUNKOWE: Student(ka): K_U12 sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych K_U13 posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń psychicznych K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych K_U17 posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych K_U19 potrafi wyprowadzać wnioski zgodnie z zasadami logiki oraz dostrzegać podstawowe błędy logiczne w rozumowaniu innych osób EFEKTY PRZEDMIOTOWE: Student(ka): U1: Potrafi adekwatnie do założonego celu zaplanować proces diagnostyczny z użyciem metod swobodnych (wywiad, obserwacja) i standaryzowanych (testy psychologiczne). K_U13, K_U17, U2: Dokonuje trafnego wyboru narzędzi diagnostycznych służących weryfikacji wstępnych hipotez diagnostycznych. K_U13, K_U17, U3: Potrafi stosować zgodnie z przeznaczeniem wybrane metody i narzędzia do diagnozy zaburzeń psychicznych. K_U13, K_U14, K_U17 U4: Potrafi interpretować otrzymane wyniki badań i integrować je z informacjami pochodzącymi z różnych źródeł. K_U01, K_U14, K_U19 U6: Sprawnie posługuje się regułami etycznymi w ramach prowadzenia diagnozy klinicznej. K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EFEKTY KIERUNKOWE: Student(ka): K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro K_K12 respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej EFEKTY PRZEDMIOTOWE: Student(ka): K1: Posiada kompetencje społeczne gwarantujące obiektywny i bezpieczny dla pacjenta przebieg procesu diagnostycznego. K_K10 K2: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie diagnostycznym. K_K03 K3: Efektywnie planuje, monitoruje swoją pracę, ma świadomość odpowiedzialności za przebieg procesu diagnostycznego oraz za skutki swoich działań i decyzji. K_K10 K4: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałego doskonalenia zawodowego w obszarze diagnozy. K_K10 K5: Jest uwrażliwiony na etyczne problemy oraz ograniczenia występujące w procesie diagnozy psychologicznej. K_K12 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta specjalności klinicznej w wiedzę z zakresu stosowania metod diagnostycznych (swobodnych i standardowych) w praktyce klinicznej: 1) formułowanie celu diagnozy, 2) zaplanowania i przeprowadzenia wywiadu klinicznego, 3) zasady prowadzenia obserwacji klinicznej, 4) adekwatny dobór standaryzowanych narzędzi diagnostycznych, 5) kontrolowanie procesu diagnostycznego i czynników mogących zakłócać jego prawidłowy przebieg, 6) zasady interpretacji wyników testowych i integrowania ich z informacjami pozatestowymi, 7) etyczne aspekty procesu diagnostycznego w praktyce klinicznej. Przedmiot kładzie nacisk na komplementarność diagnoz: nozologicznej oraz funkcjonalnej oraz na użyteczność wywiadów: swobodnego, częściowo ustrukturalizowanego oraz ustrukturalizowanego. |
Pełny opis: |
Przedmiot składa się z dwóch modułów realizowanych równolegle przed dwoje nauczycieli. Moduł A (15h): "Proces diagnostyczny w psychologii klinicznej oraz standaryzowane wywiady ustrukturalizowane" = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 1. Rodzaje diagnozy klinicznej, 2. Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej - wpływ postawy badanego na wyniki badań testowych, znaczenie relacji osoba badana- diagnosta, 3. Specyfika wywiadu i obserwacji klinicznej, 3. Ocena stanu psychicznego- w kontekście psychologicznym, 4. Planowanie procesu diagnostycznego: sformułowanie celu diagnozy, dobór narzędzi diagnostycznych 5. Wybrane narzędzia do oceny zaburzeń psychicznych: BDI II, KPD 6. Wywiad ustrukturyzowany w diagnozie klinicznej: SCID-5-PD. 7. Znaczenie stosowania różnorodnych technik w procesie diagnostycznym i integracja wyników badań. 8. Przekazywanie wyników badań: aspekt komunikacyjny, społeczny i etyczny. Moduł B (15h): "Obserwacja oraz wywiad swobodny i częściowo ustrukturalizowany w praktyce klinicznej psychologa-diagnosty" = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 1. Zadania autorefleksyjne wprowadzające w zagadnienia psychologicznej diagnozy klinicznej opartej o pogłębione: wywiad i obserwację psychologiczną. 2. Kategorie obserwowalnych zachowań i ich znaczenie dla diagnozy klinicznej. 3. Różne sposoby tworzenia notatek z wywiadu i obserwacji psychologicznej. 4. Diagnoza funkcjonalna. Układanie pytań do wywiadu psychologicznego na tematy często pojawiające się w praktyce klinicznej. 5. Przeformułowywanie pytań diagnostycznych, adekwatne reagowanie na wypowiedzi wskazujące na opór osoby badanej. 6. Grupowa gra symulacyjna: wywiad psychologiczny o długości pełnowymiarowej sesji diagnostycznej. Ćwiczenie uwagi i spostrzegawczości oraz rozwijanie zręczności stosowania różnych instrumentów konwersacyjnych. 7. Diagnoza nozologiczna. Konstruowanie wywiadu diagnostycznego mającego na celu różnicowanie podobnych zaburzeń psychicznych w oparciu o kryteria diagnostyczne ICD. 8. Ćwiczenia praktyczne w drużynach: odgrywanie scenek (sesje diagnostyczne) wraz z omówieniem technik i zabiegów stosowanych przez psychologa oraz sposobów reagowania na nie przez klienta. 9. Kontrowersyjne metody diagnostyczne na przykładzie projekcyjnego Testu Rorschacha. 10. Podejście humanistyczne w procesie poznawania osoby chorej: perspektywa psychologiczna i psychiatryczna. |
Literatura: |
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz,Z., Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. First, M., B. Janet B.W. Williams, J.B.W., Smith Benjamin, L., Spitzer, R.L. (2018). SCID-5-PD Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości DSM-5. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Kępiński, A. (2002). Poznanie chorego. Kraków: Wydawnictwo UJ. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii. Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner. Morrison, J. (2016). Wstępny wywiad diagnostyczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Morrison, J. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces- narzędzia- standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Pragłowska, E. (2009). Metody psychologiczne w diagnostyce psychiatrycznej. W:J. Rybakowski, S. Pużyński S., J. Wciórka (red.), Psychiatria, tom I, Warszawa: Urban& Partners, wyd. II , 477-486. Sęk H. ( red) ( 2005). Psychologia kliniczna t.1, Warszawa: PWN Stemplewska- Żakowicz, K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2013). Wywiad psychologiczny. Wywiad jako postępowanie badawcze. T1. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2013). Wywiad psychologiczny. Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. T2. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2009). Wywiad psychologiczny. Wywiad w różnych kontekstach klinicznych. T3. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Waszkiewicz, E., Zakrzewska-Wirkus, K. (2012). Test Rorschacha w diagnostyce klinicznej i badaniach międzykulturowych. Psychiatria i Psychoterapia, 21-36. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny semestralnej z przedmiotu jest średnia arytmetyczna z dwóch równoważnych ocen: * oceny z zaliczenia modułu A * oceny z zaliczenia modułu B Podstawę zaliczenia modułu A stanowi końcowe kolokwium pisemne złożone z pytań otwartych i zamkniętych (100% oceny, z zastrzeżeniem *) Podstawę zaliczenia modułu B stanowi dwuczęściowy sprawdzian pisemny: 1. Wymyślenie przebiegu wywiadu psychologicznego z osobą badaną, w którym należy zrealizować wskazane w poleceniu cele diagnostyczne oraz zastosować adekwatne instrumenty konwersacyjne (50% oceny, z zastrzeżeniem *). 2. Refleksyjny esej w oparciu o obowiązkową lekturę przeznaczoną do samodzielnego przestudiowania (50% oceny, z zastrzeżeniem *) * Na ocenę z każdego z modułów wpływa również obecność i aktywność a także wywiązywanie się z wykonywania zadań zlecanych przez nauczyciela (niektóre z nich, na przykład projekty modułowe wykonywane indywidualnie lub w parach/zespołach mogą również podlegać ocenianiu i istotnie wpływać na ocenę z modułu, w zależności od wytycznych podanych studentom w konkretnej edycji kursu) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Miciuk, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Miciuk, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Miciuk, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Miciuk, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Łukasz Miciuk, Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.