Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej I (spec. kliniczna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4-PK-ZMT-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej I (spec. kliniczna) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 - udział w ćwiczeniach – 30 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 70 - przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin - przygotowanie prezentacji: 25 godzin - przygotowanie do sprawdzianu końcowego: 25 godzin Łącznie: 100 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W09 zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka K_W19 zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej student zna podstawowe testy do diagnostyki neuropsychologicznej; student zna zastosowanie kliniczne wybranych testów neuropsychologicznych; student zna zasady prowadzenia badań z wykorzystaniem wybranych testów neuropsychologicznych; student zna procedurę obliczania wyników i interpretacji w wybranych testach neuropsychologicznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem K_U17 posiada umiejętność sprawnego posługiwania się testami psychologicznymi oraz innymi technikami diagnostycznymi i metodami treningowymi, posiada umiejętność skonstruowania kwestionariusza psychologicznego, umie ocenić jakość testu na podstawie jego własności psychometrycznych student potrafi wybrać test neuropsychologiczny w celu oceny określonej funkcji poznawczej; student potrafi ocenić walory psychometryczne i trafność diagnostyczną testów; student posiada umiejętność praktycznego stosowania testu; student potrafi prawidłowo obliczyć wyniki wybranych testów neuropsychologicznych; student potrafi prawidłowo zinterpretować wyniki wybranych testów neuropsychologicznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro student potrafi w jasny sposób przekazać zdobytą wiedzę i umiejętności; student potrafi przyjąć rolę badacza/ badanego w trakcie ćwiczeń z testami; student buduje krytyczną postawę wobec możliwości i ograniczeń wybranych narzędzi neuropsychologicznych; student buduje podejście holistyczne do prowadzenia diagnozy neuropsychologicznej |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: • opis • opowiadanie Metody dydaktyczne poszukujące: • ćwiczeniowa • obserwacji • referatu Metody dydaktyczne eksponujące: • pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W trakcie trwania kursu studenci zapoznają się z wybranymi narzędziami służącymi do oceny funkcji poznawczych, przygotowują prezentacje na ich temat, przeprowadzają pomiar z użyciem części testów, i podchodzą do sprawdzianu końcowego. W ramach kursu zostaną omówione narzędzia do oceny następujących domen poznawczych: pamięć, uwaga, funkcje wykonawcze, zdolności wzrokowo- przestrzenne, funkcje językowe. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu student: (1) przygotowuje prezentacje na temat wybranego testu: zawierającą następujące aspekty: autorzy i podstawy teoretyczne, właściwości psychometryczne, zastosowanie kliniczne, porównanie metody z innymi narzędziami służącymi do pomiaru wybranej funkcji poznawczej, sposób przeprowadzania testu, sposób obliczania i interpretacji wyników; (2) w przypadku wybranych testów przeprowadza również pomiar z wykorzystaniem omawianego narzędzia w ramach przygotowanej prezentacji; (3) i podchodzi do sprawdzianu końcowego; W trakcie zajęć (część I i II) omówione zostaną m.in.: Krótka Skala do Oceny Stanu Psychicznego (MMSE), Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych (MoCa), Test Rysowania Zegara, Test Figury Złożonej Reya, Test Pamięci Wzrokowej Bentona, Kalifornijski Test Uczenia się Językowego (CVLT), Test Wieży Londyńskiej (TOL), Test Sortowania Kart z Wisconsin (WCST), Test Płynności Figuralnej Ruffa (RFFT), Kolorowy Test Połączeń (CTT), Test Badania Uwagi D2, Test Uwagi i Spostrzegawczości (TUS), wybrane testy z baterii CANTAB, próby językowe: fluencja słowna, VCAT, próby do oceny funkcji motorycznych. |
Literatura: |
1. Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsha. GWP, Gdańsk 2. Walsh K.W. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu. Podstawy diagnozy neuropsychologicznej. IPiN, Warszawa 3. Pąchalska, M. (2012). Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu, t.1 i t.2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 4. Łuria, A.R. (1976). Podstawy neuropsychologii. PZWL, Warszawa 5. Domańska, Ł., Borkowska, A. (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo UMCS, Lublin 6. Herzyk, A. (2009). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo Scholar. 7. Lezak M. D., Howieson D. B., Bigler E. D., Tranel D. (1995, 2012). Neuropsychological Assessment. Oxford: Oxford University Press. 8. Felten D.L., O’Banion M.K., Maida M.S. (2016). Atlas Neuroanatomii i Neurofizjologii Nettera. Edra Urban & Partner. 9. Podręczniki do omawianych testów |
Metody i kryteria oceniania: |
(1) Przygotowanie prezentacji na temat wybranego narzędzia neuropsychologicznego (maksymalny wynik 10 punktów). Oceniany jest sposób prezentacji materiałów, poprawność przekazywanych treści, dobre zrozumienie materiału, opracowanie wszystkich składowych dotyczących omawianego testu (część teoretyczna i praktyczna): ndst - < 6 pkt (< 60%); dst- 6 pkt (60%); dst plus- 7 pkt (70%) ; db- 8 pkt (80%); db plus- 9 pkt (90%) bdb- 9,5 pkt (95%). (2) Kolokwium pisemne: test z jedną poprawną odpowiedzią: ndst - < 60%; dst- 60%; dst plus- 70%; db- 80%; db plus- 90% bdb- 95%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pawlaczyk | |
Prowadzący grup: | Natalia Pawlaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pawlaczyk | |
Prowadzący grup: | Natalia Pawlaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pawlaczyk, Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Natalia Pawlaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.