Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Procesy uczenia się u zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-4-SPZ-PUZ-k
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Procesy uczenia się u zwierząt
Jednostka: Wydział Filozofii i Nauk Społecznych
Grupy: Psychologia - specjalizacje - stosowana psychologia zwierząt
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Kurs dla studentów specjalizacji Stosowana Psychologia Zwierząt. Dostępny także dla osób z innych specjalizacji.

Całkowity nakład pracy studenta:

2 ECTS - 1 ECTS obecność na zajęciach + 1 ECTS praca własna w domu z literaturą nad przygotowaniem prezentacji i wygłoszenia referatu.

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W11

zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji

K_W26

ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U10

rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim

K_U14

ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K04

przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych


Metody dydaktyczne:

Ocena jest wypadkową aktywności na zajęciach, prezentacji i wygłoszonego referatu (praca w parach).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Konwersatorium poświęcone jest wszystkim rodzajom procesów uczenia się włącznie z pomijaną często habituacją. Celem zajęć jest uświadomienie słuchaczom, że zachowanie i zmiany w zachowaniu mogą zachodzić na wiele sposobów niezależnie od tego czy zmiana zachowania jest korzystna czy nie. Wiedza zdobyta na zajęciach ma pomóc w części laboratoryjnej zajęć w stawianiu prawidłowej diagnozy i podejmowania właściwych planów modyfikacji zachownia przy użyciu odpowiednich rodzajów procesów uczenia się.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą różnych procesów uczenia się oraz procesów towarzyszących np. percepcyjnych. Zagadnienia są ważne z punktu widzenia planowanych treningów osobników konkretnych gatunków oraz zachowania dobrostanu gatunku w trakcie treningu.

Tematyka poszczególnych spotkań

1. Procesy uwagi. percepcja, dyskryminacja bodźców

2. Pamięć i poznanie w procesach uczenia się

3. Trening zwierząt, a potrzeby zwierząt i dobrostan psychofizyczny

4. Habituacja

5. Wpajanie

6. Warunkowanie klasyczne

7. Warunkowanie instrumentalne

8. Uczenie się społeczne. Modelowanie społeczne.

Literatura:

Walker S. (1987). Animal Learning. An Inroduction. R.Clay & Co. Ltd. Bungay. Suffolk.

Brando SI. Animal learning and training: implications for animal welfare. Vet Clin North Am Exot Anim Pract. 2012 Sep;15(3):387-98. doi: 10.1016/j.cvex.2012.06.008. Epub 2012 Jul 31. PMID: 22998957.

Immelmann K.(1975). Ecological Significance of Imprinting and Early Learning. Annual Review of Ecology & Systematics, 6, 15–37.

Principles of animal learning. Hilliard S. (2003). In: GICHD, "Mine Detection Dogs: Training, Operations and Odour Detection" (2003). Global CWD Repository.

1300.https://commons.lib.jmu.edu/cisr-globalcwd/1300

Galef, B.G., Jr (2006). Social Learning in Animals. In Encyclopedia of Cognitive Science, L. Nadel (Ed.). https://doi.org/10.1002/0470018860.s00721

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Trojan
Prowadzący grup: Maciej Trojan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Trojan
Prowadzący grup: Maciej Trojan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Trojan
Prowadzący grup: Maciej Trojan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)