Procesy uczenia się u zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4-SPZ-PUZ-k |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy uczenia się u zwierząt |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacje - stosowana psychologia zwierząt |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Kurs dla studentów specjalizacji Stosowana Psychologia Zwierząt. Dostępny także dla osób z innych specjalizacji. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 ECTS - 1 ECTS obecność na zajęciach + 1 ECTS praca własna w domu z literaturą nad przygotowaniem prezentacji i wygłoszenia referatu. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W11 zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji K_W26 ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U10 rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim K_U14 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych |
Metody dydaktyczne: | Ocena jest wypadkową aktywności na zajęciach, prezentacji i wygłoszonego referatu (praca w parach). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest wszystkim rodzajom procesów uczenia się włącznie z pomijaną często habituacją. Celem zajęć jest uświadomienie słuchaczom, że zachowanie i zmiany w zachowaniu mogą zachodzić na wiele sposobów niezależnie od tego czy zmiana zachowania jest korzystna czy nie. Wiedza zdobyta na zajęciach ma pomóc w części laboratoryjnej zajęć w stawianiu prawidłowej diagnozy i podejmowania właściwych planów modyfikacji zachownia przy użyciu odpowiednich rodzajów procesów uczenia się. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą różnych procesów uczenia się oraz procesów towarzyszących np. percepcyjnych. Zagadnienia są ważne z punktu widzenia planowanych treningów osobników konkretnych gatunków oraz zachowania dobrostanu gatunku w trakcie treningu. Tematyka poszczególnych spotkań 1. Procesy uwagi. percepcja, dyskryminacja bodźców 2. Pamięć i poznanie w procesach uczenia się 3. Trening zwierząt, a potrzeby zwierząt i dobrostan psychofizyczny 4. Habituacja 5. Wpajanie 6. Warunkowanie klasyczne 7. Warunkowanie instrumentalne 8. Uczenie się społeczne. Modelowanie społeczne. |
Literatura: |
Walker S. (1987). Animal Learning. An Inroduction. R.Clay & Co. Ltd. Bungay. Suffolk. Brando SI. Animal learning and training: implications for animal welfare. Vet Clin North Am Exot Anim Pract. 2012 Sep;15(3):387-98. doi: 10.1016/j.cvex.2012.06.008. Epub 2012 Jul 31. PMID: 22998957. Immelmann K.(1975). Ecological Significance of Imprinting and Early Learning. Annual Review of Ecology & Systematics, 6, 15–37. Principles of animal learning. Hilliard S. (2003). In: GICHD, "Mine Detection Dogs: Training, Operations and Odour Detection" (2003). Global CWD Repository. 1300.https://commons.lib.jmu.edu/cisr-globalcwd/1300 Galef, B.G., Jr (2006). Social Learning in Animals. In Encyclopedia of Cognitive Science, L. Nadel (Ed.). https://doi.org/10.1002/0470018860.s00721 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Trojan | |
Prowadzący grup: | Maciej Trojan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Trojan | |
Prowadzący grup: | Maciej Trojan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Trojan | |
Prowadzący grup: | Maciej Trojan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.