Seminarium magisterskie (zima)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-4Z-SMGR-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium magisterskie (zima) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia IV rok sj - zajęcia obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie seminarium empirycznego Zaawansowana znajomość metodologii badań psychologicznych, statystycznej analizy danych oraz etyki badań naukowych |
Rodzaj przedmiotu: | kanon (atrybut wycofany) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Zajęcia trwają cztery semestry na IV i V roku studiów. Obecność na zajęciach- 120 godzin Analiza literatury przedmiotu- 60 godzin Przeprowadzenie i analiza badań empirycznych- 120 godzin Opracowanie raportu- 100 godzin Razem 400 godzin=16 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe K_W01 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii K_W04 zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych K_W05 ma pogłębioną wiedzę o wybranych metodach statystycznych; zna narzędzia informatyczne gromadzenia, analizy i prezentacji danych; zna narzędzia służące do opracowywania wyników badań empirycznych i weryfikacji hipotez badawczych K_W09 zna założenia i postulaty klasycznej teorii testów psychologicznych oraz teorii psychometrycznych; zna sposoby pomiaru właściwości psychicznych człowieka K_W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa K_W27 zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej K_W31 zna klasyfikację pojęć i rozumowań;zna źródła błędów w formułowaniu myśli, potrafi rozpoznać podstawowe rodzaje błędów logicznych Efekty przedmiotowe Student Zna zasady etyki badań naukowych Zna zasady prawidłowego formułowania problemu badawczego i hipotez Opisuje różnicę między badaniami eksploracyjnymi a weryfikacyjnymi (kontekstem odkrycia i uzasadnienia). Wyjaśnia relację między pojęciami teoretycznymi a ich konceptualizacją i operacjonalizacją Zna zasady triangulacji danych, metodologii, teorii i realizacji badań. Dobiera odpowiednie statystyki do badanego problemu i właściwości narzędzi pomiarowych Zna zasady wyszukiwania literatury przedmiotu. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem K_U03 potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze K_U05 umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych K_U06 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych K_U09 posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii) K_U11 potrafi posługiwać się̨ narzędziami informatycznymi w pracy (zarówno do wspomagania diagnozy, jak i prowadzenia badań empirycznych oraz wykonywania analiz statystycznych) K_U12 sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych K_U18 posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych K_U21 posiada umiejętność proponowania rozwiązań problemu badawczego z uwzględnieniem różnych perspektyw badawczych, potrafi funkcjonować w interdyscyplinarnych zespołach badawczych Efekty przedmiotowe Student Przeprowadza wyszukiwanie literatury przedmiotu Sporządza przegląd literatury w ujęciu problemowym Wyznacza niezbędną wielkość próby Stosuje narzędzia badawcze onlline lub klasyczne Posługuje się oprogramowaniem statystycznym Komentuje uzyskane wyniki i ograniczenia pracy. Edytuje raport zgodnie z zasadami APA7 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów Efekty przedmiotowe Przestrzega zasad kontraktu badawczego z uczestikami badania Stosuje zasadę odpowiedzialności za konkluzje raportu, szczególnie za wnioski aplikacyjne. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny Praca projektowa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest realizacji pracy magisterskiej, będącej dojrzałym, samodzielnym projektem realizowanym przez Studenta pod opieka promotora. Student samodzielnie wyszukuje literaturę i dokonuje krytycznego jej omówienia, formułuje problem badawczy i hipotezy (w przypadku badań konfirmacyjnych). Przeprowadza badania online lub bezpośrednio, analizuje uzyskane wyniki i tworzy raport. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest realizacji pracy magisterskiej, będącej dojrzałym, samodzielnym projektem realizowanym przez Studenta pod opieka promotora. I semestr: Student samodzielnie wyszukuje literaturę i dokonuje krytycznego jej omówienia w ujęciu problemowym, może również przeprowadzić metaanalizę. II semestr Na podstawie zebranej literatury student identyfikuje lukę badawczą formułuje problem badawczy i hipotezy (w przypadku badań konfirmacyjnych). III semestr Student przeprowadza badania online lub bezpośrednio, analizuje uzyskane wyniki i opisuje badanie i konkluzje. IV semestr Student opracowuje raport (ok. 40-50 stron standardowych), zawierający podsumowanie literatury oraz badań własnych, w sposób umożliwiający ocenę ich wartości i replikację. |
Literatura: |
- Nęcka, E. i Stocki, R. (1999). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy. Universitas. - Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Wydanie uzupełnione. ACADEMICA i Wydawnictwo SWPS. - Skimina E., Harasimczuk J., Cieciuch J. (2022) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA 7, wyd. LiberiLibri. - Bogdan Wojciszke (2004) "Systematycznie modyfikowane autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii".(w:) J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów. Warszawa: PWN - Babbie, Earl (2009) Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca magisterska poddawana jest niezależnej recenzji, i końcowa ocena jest średnią ocen promotora i recenzenta. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN SEM
SEM
SEM
WT SEM
ŚR SEM
SEM
CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Bibianna Bałaj, Marta Białecka, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Monika Lewandowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Łukasz Miciuk, Rafał Milner, Adam Tarnowski, Maciej Trojan, Adrian Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
ŚR SEM
SEM
CZ SEM
PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Bibianna Bałaj, Marta Białecka, Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Lilianna Jarmakowska-Kostrzanowska, Tomasz Jarmakowski-Kostrzanowski, Monika Lewandowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Łukasz Miciuk, Rafał Milner, Joanna Płotnikowska, Ewa Ratajczak, Katarzyna Śliwińska, Adam Tarnowski, Joanna Ulatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT SEM
SEM
SEM
ŚR SEM
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Czachowski, Joanna Dreszer, Michał Główczewski, Judyta Gulatowska, Małgorzata Gut, Tomasz Jarmakowski-Kostrzanowski, Monika Lewandowska, Maria Lewicka, Kamila Łaszewska, Łukasz Miciuk, Rafał Milner, Joanna Płotnikowska, Ewa Ratajczak, Adam Tarnowski, Joanna Ulatowska, Adrian Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.