Neurorehabilitacja 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-NP-NEUR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Neurorehabilitacja 1 |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Kurs przeznaczony tylko dla studentów V roku specjalności "Neuropsychologia", którzy ukończyli kursy: Anatomia czynnościowa mózgu", "Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej", "Podstawy oceny neuropsychologicznej", "Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej 1 i 2" |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot szczegółowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem wykładowcy: 30 Godziny przeznaczone na indywidualną pracę z pacjentem: 30 Wybór prób i testów do oceny neuropsychologicznej oraz metod rehabilitacji neuropsychologicznej: 30 Łączna liczba godzin: 90 |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W20 zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych; K_W21 zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym; K_W26 ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii; student ma wiedzę w zakresie metod diagnozy i rehabilitacji osób z zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi student zna wybrane przyczyny mogące prowadzić do rozwoju zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych; student posiada wiedzę dotyczącą związku między zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi a zachowaniem; student wie jakie ubytki w funkcjonowaniu poznawczym są charakterystyczne dla wybranych zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze; K_U12 sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych; student potrafi wybrać i przeprowadzać zadania oceniające określone funkcje poznawcze; student potrafi dopasować narzędzia diagnozy i terapii poznawczej do deficytów, możliwości i potrzeb pacjenta; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy; K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki; K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów; K_K08 potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej; K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro; student dopasowuje komunikaty/ polecenia uwzględniając deficyty i możliwości pacjenta; student wykazuje postawę „uczenia się”, konsultuje z prowadzącym obserwacje dotyczące pacjenta; student przyjmuje role aktywnego obserwatora/ prowadzącego zadania diagnostyczne i terapeutyczne w grupie; student przejawia podejście holistyczne do diagnozy; wnioski wyciąg na podstawie możliwie jak największej liczby danych; student w trakcie zbierania informacji dotyczących funkcjonowania pacjenta zachowuje zasady dobra pacjenta i etyki; |
Metody dydaktyczne: | pokaz, opis, pogadanka, metoda ćwiczeniowa, obserwacji, giełda pomysłów, studia przypadków |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Studenci będą pracować (pod nadzorem prowadzącego zajęcia) z osobami starszymi, pacjentami neurologicznymi/ neuropsychiatrycznymi. Będą uczyć się: wyboru metod diagnostycznych, terapeutycznych; prowadzenia diagnozy/ terapii z ich wykorzystaniem i interpretacji uzyskanych rezultatów. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały formę indywidualnych spotkań z pacjentem neurologicznym/ neuropsychiatrycznym podczas których będzie prowadzona diagnostyka oraz terapia neuropsychologiczna z wykorzystaniem metod, które uczestnicy specjalności „Neuropsychologia” mieli możliwość poznać na innych zajęciach (patrz: wymagania wstępne). Dobór metod i uzyskane wyniki w przypadku każdego pacjenta będą na bieżąco konsultowane przez prowadzącego zajęcia i omawiane/dyskutowane z udziałem wszystkich uczestników kursu. |
Literatura: |
Pąchalska M. (2011). Afazjologia. Warszawa: PWN. Prigatano GP. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN Pąchalska M (2014). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Lublin: UMCS. Borowicz AM., Forycka M., Wieczorowska-Tobis K. (2015). Rehabilitacja osób z zaburzeniami funkcji poznawczych. 300 ćwiczeń. PZWL Grass Ł. (2019). Szlag mnie trafił. Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny końcowej będzie raport prezentujący wyniki pracy z osobą starszą/pacjentem neurologicznym/ neuropsychiatrycznym (opis przypadku, diagnoza wstępna, metody terapii, ocena jej efektywności) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pawlaczyk | |
Prowadzący grup: | Natalia Pawlaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Pawlaczyk | |
Prowadzący grup: | Natalia Pawlaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska, Natalia Pawlaczyk | |
Prowadzący grup: | Natalia Pawlaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.