Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Neurorehabilitacja 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-5-NP-NEUR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Neurorehabilitacja 1
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - specjalizacja - Neuropsychologia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Kurs przeznaczony tylko dla studentów V roku specjalności "Neuropsychologia", którzy ukończyli kursy: Anatomia czynnościowa mózgu", "Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej", "Podstawy oceny neuropsychologicznej", "Zastosowanie metod testowych w ocenie neuropsychologicznej 1 i 2"

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot szczegółowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem wykładowcy: 30

Godziny przeznaczone na indywidualną pracę z pacjentem: 30

Wybór prób i testów do oceny neuropsychologicznej oraz metod

rehabilitacji neuropsychologicznej: 30


Łączna liczba godzin: 90

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W20 zna podstawowe koncepcje (biologiczne, psychologiczne i społeczne) wyjaśniające powstawanie i rozwój zaburzeń psychicznych;

K_W21 zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym;

K_W26 ma uporządkowaną, pogłębioną szczegółową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, psychologii społecznej, psychologii zwierząt lub neuropsychologii;


student ma wiedzę w zakresie metod diagnozy i rehabilitacji osób z zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi

student zna wybrane przyczyny mogące prowadzić do rozwoju zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych;

student posiada wiedzę dotyczącą związku między zaburzeniami neurologicznymi/neuropsychiatrycznymi a zachowaniem;

student wie jakie ubytki w funkcjonowaniu poznawczym są charakterystyczne dla wybranych zaburzeń neurologicznych/ neuropsychiatrycznych;


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U04 posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze;

K_U12 sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych;


student potrafi wybrać i przeprowadzać zadania oceniające określone funkcje poznawcze;

student potrafi dopasować narzędzia diagnozy i terapii poznawczej do deficytów, możliwości i potrzeb pacjenta;

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy;

K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki;

K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów;

K_K08 potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności; ma świadomość, że sytuacja pomocy psychologicznej bazuje na specyficznej relacji interpersonalnej;

K_K10 przestrzega zasad etyki psychologa; w relacji z klientem kieruje się podstawową zasadą, którą jest jego dobro;


student dopasowuje komunikaty/ polecenia uwzględniając deficyty i możliwości pacjenta;

student wykazuje postawę „uczenia się”, konsultuje z prowadzącym obserwacje dotyczące pacjenta;

student przyjmuje role aktywnego obserwatora/ prowadzącego zadania diagnostyczne i terapeutyczne w grupie;

student przejawia podejście holistyczne do diagnozy; wnioski wyciąg na podstawie możliwie jak największej liczby danych;

student w trakcie zbierania informacji dotyczących funkcjonowania pacjenta zachowuje zasady dobra pacjenta i etyki;

Metody dydaktyczne:

pokaz, opis, pogadanka, metoda ćwiczeniowa, obserwacji, giełda pomysłów, studia przypadków

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- studium przypadku

Skrócony opis:

Studenci będą pracować (pod nadzorem prowadzącego zajęcia) z osobami starszymi, pacjentami neurologicznymi/ neuropsychiatrycznymi. Będą uczyć się: wyboru metod diagnostycznych, terapeutycznych; prowadzenia diagnozy/ terapii z ich wykorzystaniem i interpretacji uzyskanych rezultatów.

Pełny opis:

Zajęcia będą miały formę indywidualnych spotkań z pacjentem

neurologicznym/ neuropsychiatrycznym podczas których będzie prowadzona diagnostyka oraz terapia neuropsychologiczna z wykorzystaniem metod, które uczestnicy specjalności „Neuropsychologia” mieli możliwość poznać na innych zajęciach (patrz: wymagania wstępne). Dobór metod i uzyskane wyniki w przypadku każdego pacjenta będą na bieżąco konsultowane przez prowadzącego zajęcia i omawiane/dyskutowane z udziałem wszystkich uczestników kursu.

Literatura:

Pąchalska M. (2011). Afazjologia. Warszawa: PWN.

Prigatano GP. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Warszawa: PWN

Pąchalska M (2014). Rehabilitacja neuropsychologiczna. Lublin: UMCS.

Borowicz AM., Forycka M., Wieczorowska-Tobis K. (2015).

Rehabilitacja osób z zaburzeniami funkcji poznawczych. 300 ćwiczeń.

PZWL

Grass Ł. (2019). Szlag mnie trafił. Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą oceny końcowej będzie raport prezentujący wyniki pracy z osobą starszą/pacjentem neurologicznym/ neuropsychiatrycznym (opis przypadku, diagnoza wstępna, metody terapii, ocena jej efektywności)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pawlaczyk
Prowadzący grup: Natalia Pawlaczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pawlaczyk
Prowadzący grup: Natalia Pawlaczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Lewandowska, Natalia Pawlaczyk
Prowadzący grup: Natalia Pawlaczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)