Psychologia zdrowia - profilaktyka i promocja zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-PK-PZPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia zdrowia - profilaktyka i promocja zdrowia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Specjalność psychologia kliniczna- obowiązkowy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 25 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20 Łącznie godz. 60 – 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W13, K_W18, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26 Efekty przedmiotowe: W1: Zna i potrafi wyjaśnić zadania i podstawowe pojęcia psychologii zdrowia (K_W18), W2: Zna i potrafi wyjaśnić wybrane modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia (K_W13, K_W18, K_W20, K_W26), W3: Zna, potrafi wymienić i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu (K_W12, K_W26), W4: Zna i potrafi wymienić psychologiczne następstwa choroby i strategie radzenia sobie z sytuacją choroby (K_W13, K_W20, K_W26) W5: Zna metody i narzędzia psychologicznej diagnozy zdrowia i choroby (K_W19, K_W26) W6: Zna interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia (K_W13, K_W21, K_W22, K_W26) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U07, K_U12, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16, K_U17 Efekty przedmiotowe: U1: Potrafi zaplanować proces diagnostyczny w celu identyfikacji czynników ryzyka i zasobów odpornościowych u diagnozowanej osoby/grup (K_U13, K_U14, K_U15, K_U17), U2: Potrafi zaplanować, przeprowadzić i interpretować wyniki badań psychologicznych służących ocenie psychologicznych aspektów zdrowia (min. zasoby, czynniki ryzyka) i choroby (strategie radzenia sobie) (K_U12, K_U13, K_U14, K_U17), U3: Potrafi zaprojektować programy profilaktyczne i służące promocji zdrowia (K_U14, K_U15, K_U16), U4: Potrafi zaplanować adekwatne interwencje psychologiczne w pracy z osobą zmagającą się z sytuacją choroby (K_U07, K_U12, K_U15, K_U16). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03, K_K04, K_K05, K_K08, K_K12 Efekty przedmiotowe: K1: Posiada umiejętność nawiązywania prawidłowego kontaktu (K_K03, K_K08, K_K12), K2: Potrafi wskazać i omówić właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu i chorobie oraz wyjaśnić ich znaczenie w sposób zrozumiały dla odbiorcy (pacjenta/klienta) (K_K08, K_K12, K_K03) K3: Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w poszerzaniu samoświadomości i w kierowaniu własnym rozwojem (min. zapobieganie wypaleniu zawodowemu) (K_K04, K_K05), K3: Zna i przestrzega zasad etyki zawodowej w działaniach podejmowanych w obszarze promocji zdrowia (K_K03, K_K08, K_K12) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe). Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta specjalności klinicznej w umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii zdrowia w praktyce klinicznej: 1) wprowadzenie pojęć i modeli psychologii zdrowia, 2) rozwijanie umiejętności diagnozy wybranych aspektów psychologicznych istotnych (czynniki ryzyka, zasoby, strategie radzenia sobie) w sytuacji zdrowia i choroby, 3) rozwijanie umiejętności tworzenia i ewaluacji programów profilaktycznych w wybranych obszarach psychologii zdrowia, 4) wybrane aspekty etyczne psychologii zdrowia. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia, podejścia i modele teoretyczne w obszarze psychologii zdrowia. 2. Właściwości osobowości sprzyjające zdrowiu (min. poczucie koherencji, rezyliencja, optymizm, poczucie własnej wartości, poczucie własnej skuteczności). 3. Metodologia tworzenia i ewaluacji programów profilaktycznych. 4. Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia. 5. Profilaktyka i promocja zdrowia w wybranych obszarach (min. człowiek w sytuacji choroby, grupy ryzyka- obciążenie stresem życiowym i zawodowym) 6. Wybrane metody i narzędzia psychologicznej diagnozy zdrowia i choroby. 7. Wybrane aspekty etyczne psychologii zdrowia. |
Literatura: |
Heszen, I., Sęk, H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN Heszen-Celińska, I., Sęk, H. (2020). Psychologia zdrowia. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Ogińska- Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Osobowość, stres a zdrowie. Warszawa: Diffin. Pilecka, W.(red.) (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna. Kraków: WUJ. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność), Aktywność na zajęciach. Wykonanie projektu: plan programu profilaktycznego (realizowany w grupach). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.