Zaburzenia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-5-PK-ZO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - specjalizacja - Psychologia Kliniczna |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przedmiot obowiązkowy dla specjalności psychologia kliniczna • Zaliczony przedmiot: Psychologia osobowości • Zaliczony przedmiot: Diagnoza psychologiczna • Zaliczony przedmiot: Psychopatologia • Zaliczony przedmiot: Psychiatria • Wskazane (ale nieobowiązkowe): Zaliczony przedmiot: Diagnoza psychologiczna w praktyce klinicznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną/zespołową studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 30h 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. wykonywanie zadania zespołowego, przygotowanie się do indywidualnego kolokwium pisemnego): 40h 4. Konsultacje indywidualne: 5h W sumie: 105h- 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W12, K_W13, K_W14, K_W18, K_W18, K_W19, K_W20, K_W21, K_W22, K_W26 Efekty przedmiotowe: W1. Zna kryteria diagnostyczne najważniejszych zaburzeń osobowości (K_W12, K_W14, K_W19). W2. Zna hipotezy dotyczące genezy najważniejszych zaburzeń osobowości (K_W13, K_W18, K_W20, K_W26). W3. Zna strategie terapii najważniejszych zaburzeń osobowości (K_W21, K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U13, K_U14, K_U15, K_U17 Efekty przedmiotowe: U1. Potrafi odróżnić zachowania normalne od zachowań wynikających z zaburzeń osobowości (K_U13, K_U14). U2. Potrafi rozpoznać rodzaj zaburzenia osobowości po opisie zachowania (K_U13, K_U14, K_U17). U3. Potrafi zaplanować formy pomocy psychologicznej dedykowanej osobom z różnymi zaburzeniami osobowości (K_U15). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03, K_K10, K_K12, K1. Jest wrażliwy na konsekwencje interpersonalne różnych zaburzeń osobowości (K_K03, K_K12) K2. Potrafi świadomie nawiązywać kontakt psychologiczny z osobami u których podejrzewa zaburzenia osobowości (K_K03, K_K10) K3. Projektuje oddziaływania mające na celu popularyzację wiedzy na temat zaburzeń osobowości i zapobieganie stygmatyzacji (K_K12, K_K10). |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wyróżnianymi współcześnie zaburzeniami osobowości - ich genezą, kryteriami diagnostycznymi oraz zasadami terapii. Szczególnie akcentowane będą: specyfika funkcjonowania osób z zaburzeniami osobowości oraz strategie i kierunki pomocy psychologicznej, za także rozwijanie kompetencji „odnalezienia się” młodego magistra psychologii w specyficznym kontakcie z osobami z zaburzeniami osobowości. |
Pełny opis: |
A. Kryteria ogólne zaburzeń osobowości. B. Specyficzne zaburzenia osobowości w najnowszych ujęciach klasyfikacji ICD 10 i 11 oraz DSM 5 (geneza; kryteria diagnostyczne; przejawy na poziomie behawioralnym, emocjonalnym, poznawczym, społecznym; terapia): - Osobowość paranoiczna -Osobowość schizoidalna - Osobowość schizotypowa -Osobowość dyssocjalna / antyspołeczna -Osobowość chwiejna emocjonalnie -Osobowość histrioniczna -Osobowość anankastyczna / obsesyjno-kompulsywna -Osobowość lękliwa (unikająca) / unikowa -Osobowość zależna -Osobowość narcystyczna • Inne zaburzenia osobowości C. Kwestie związane z występowaniem zaburzeń osobowości u dzieci i młodzieży D. Zagadnienie osobowości mnogiej E. Zaburzenia osobowości w świetle prawa |
Literatura: |
* APA (2019). Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5®. Wrocław: Edra Urban & Partner. * Beck, A.T., Freeman, A., Davis, D.D. (2005). Terapie poznawcza zaburzeń osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego * Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP (Rozdział 10: Zaburzenia Osobowości, s. 409-456). * Cierpiałkowska, L., Soroko, E. (red.) (2014). Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. * First, M. (2018). DSM-5® podręcznik diagnostyki różnicowej. Wrocław: Edra Urban & Partner. * Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii. * Krawczyk, P., Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, Psychiatria, 54,1, 7-20. * Millon, Th., Davis, R. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. * Popiel, A. Keegan, E. (2017). Zaburzenia osobowości: krótkie wprowadzenie historyczne. Roczniki psychologiczne, XX, 2, 247-264. * Rowiński, T., Kowalska-Dąbrowska, M., Strus, W., Cieciuch, J., Czuma, I., * * * *Żechwoski, C., Markon, K.E, Krueger, R.F. (2018). Pomiar patologicznych cech osobowości według DSM-5: polska adaptacja Inwentarza Osobowości PID-5. Część I – podstawy teoretyczne. Psychiatria Polska, 98: 1–16. + literatura faktu: Keyes, D. Człowiek o 24 twarzach. Oxnam, R. 11 x ja. Moje życie z osobowością mnogą. + najnowsze artykuły empiryczne nt. zaburzeń osobowości, wyszukiwane, studiowane i opracowywane samodzielnie przez studentów + filmy (dokumentalne i fabularne) na temat zaburzeń osobowości |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności) Aktywny udział w zajęciach, Wywiązywanie z zadań, Kolokwium pisemne. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Miciuk | |
Prowadzący grup: | Łukasz Miciuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (zakres na kolokwium 2022/2023) Prezentacje z zajęć, Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. (rozdz. dot. zaburzeń osobowości) Millon, T., Davis, R., Millon, C., Escovar, L., Meagher, S. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia (rozszerzenie treści zawartych w prezentacjach), Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner. Krawczyk, P., Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, Psychiatria, 54,1, 7-20. Popiel, A. Keegan, E. (2017). Zaburzenia osobowości: krótkie wprowadzenie historyczne. Roczniki psychologiczne, XX, 2, 247-264. Rowiński, T., Kowalska-Dąbrowska, M., Strus, W., Cieciuch, J., Czuma, I., Żechwoski, C., Markon, K.E, Krueger, R.F. (2018). Pomiar patologicznych cech osobowości według DSM-5: polska adaptacja Inwentarza Osobowości PID-5. Część I – podstawy teoretyczne. Psychiatria Polska, 98: 1–16. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (zakres na kolokwium 2023/2024) Prezentacje z zajęć, Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. (rozdz. dot. zaburzeń osobowości) Millon, T., Davis, R., Millon, C., Escovar, L., Meagher, S. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia (rozszerzenie treści zawartych w prezentacjach), Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner. Krawczyk, P., Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, Psychiatria, 54,1, 7-20. Popiel, A. Keegan, E. (2017). Zaburzenia osobowości: krótkie wprowadzenie historyczne. Roczniki psychologiczne, XX, 2, 247-264. Rowiński, T., Kowalska-Dąbrowska, M., Strus, W., Cieciuch, J., Czuma, I., Żechwoski, C., Markon, K.E, Krueger, R.F. (2018). Pomiar patologicznych cech osobowości według DSM-5: polska adaptacja Inwentarza Osobowości PID-5. Część I – podstawy teoretyczne. Psychiatria Polska, 98: 1–16. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA (zakres na kolokwium 2023/2024) Prezentacje z zajęć, Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP. (rozdz. dot. zaburzeń osobowości) Millon, T., Davis, R., Millon, C., Escovar, L., Meagher, S. (2005). Zaburzenia osobowości we współczesnym świecie. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia (rozszerzenie treści zawartych w prezentacjach), Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner. Krawczyk, P., Święcicki, Ł. (2020). ICD-11 vs. ICD-10 – przegląd aktualizacji i nowości wprowadzonych w najnowszej wersji Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób WHO, Psychiatria, 54,1, 7-20. Popiel, A. Keegan, E. (2017). Zaburzenia osobowości: krótkie wprowadzenie historyczne. Roczniki psychologiczne, XX, 2, 247-264. Rowiński, T., Kowalska-Dąbrowska, M., Strus, W., Cieciuch, J., Czuma, I., Żechwoski, C., Markon, K.E, Krueger, R.F. (2018). Pomiar patologicznych cech osobowości według DSM-5: polska adaptacja Inwentarza Osobowości PID-5. Część I – podstawy teoretyczne. Psychiatria Polska, 98: 1–16. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.