Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Relacje człowiek - inne zwierzęta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-5-SPZ-RCIZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Relacje człowiek - inne zwierzęta
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - specjalizacje - stosowana psychologia zwierząt
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Kurs przeznaczony dla studentów przyjętych na specjalizację Stosowana psychologia zwierząt; otwarty również dla osób spoza specjalizacji.

Całkowity nakład pracy studenta:

obecność na zajęciach 1 ECTS

praca własna w domu z literaturą 2 ECTS

Prezentacja na zajęciach 1 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W19

zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U04

posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu badawczego z zakresu wybranych obszarów psychologii; posiada umiejętność przeprowadzenia procedury pozwalającej rozstrzygnąć podejmowane pytania badawcze

K_U14

ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych

K_U15

potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K06

prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki

K_K09

potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; potrafi rozwijać kompetencje zawodowe dostosowane do potrzeb rynku pracy; potrafi wspierać takie działania u innych

Metody dydaktyczne:

Aktywność na zajęciach 20%

Prezentacja 60%

Sprawdzian wiedzy 20%

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi interakcji człowiek - inne zwierzęta. Studenci zdobędą wiedzę, która może im pomóc zrozumieć ludzkie postawy wobec zwierząt w ujęciu historycznym i współczesnym.

Pełny opis:

Tematyka konwersatorium jest następująca:

Ewolucja człowieka i innych zwierząt.

Udomowienie zwierząt.

Zwierzęta gospodarskie i zwierzęta towarzyszące.

Zwierzęta a kultura.

Zwierzęta a zdrowie.

Zwierzęta a ekonomia.

Zwierzęta a środowisko.

Przemoc wobec zwierząt.

Weganizm, wegetarianizm, a może inny -izm?

Literatura:

DeMello, M. (2012). Animals and Society. An introduction to Human-Animal Studies. Columbia University Press.

Hurn, S. (2014). Anthrozoology: an important subfield in anthropology. Interdisziplinäre Anthropologie, 179–188.

Driscoll, C. A., Macdonald, D. W., & O’Brien, S. J. (2009). From wild animals to domestic pets, an evolutionary view of domestication. Proceedings of the National Academy of Sciences, 106 (Supplement_1), 9971–9978.

Honeychurch, W., & Makarewicz, C. A. (2016). The Archaeology of Pastoral Nomadism. Annual Review of Anthropology, 45(1), 341–359.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywne napisanie testu końcowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Julia Sikorska
Prowadzący grup: Julia Sikorska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Julia Sikorska
Prowadzący grup: Julia Sikorska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Trojan
Prowadzący grup: Maciej Trojan
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)