Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Badania jakościowe w naukach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-MF-BJwNS-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania jakościowe w naukach społecznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagane są podstawy z wiedzy z zakresu psychologii, filoofii i innych nauk społecznych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 30

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 30

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna podstawowe pojęcia z zakresu badań jakościowych.

W2. Zna obowiązujące klasyfikacje metodologii badań jakościowych

W3. Zna metody badań jakościowych

W4:Zna zakres kompetencji potrzebnych do prowadzenia badań jakościowych

W5: Zna techniki zbierania danych jakościowych.

W6: Zna rodzaje narzędzi do zbierania danych jakościowych

W7: Posiada wiedzę z zakresu wybranych etycznych aspektów prowadzenia badań jakościowych

Łącznie 30 godzin 3 ECTS

Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kształcenia – umiejętności U1: Potrafi wyjaśnić podstawowe pojęcia z teorii używanych w badaniach jakościowych i w psychopatologii

U2: Potrafi korzystać w procesie diagnozy z obowiązujących klasyfikacji zaburzeń psychicznych, potrafi wskazać podobieństwa

U3: Na podstawie wiedzy o etiologii zaburzeń psychicznych potrafi wskazać czynniki ryzyka zachorowania na zaburzenia psychiczne

U4: Potrafi rozpoznawać objawy zaburzeń psychicznych na podstawie obserwowanych symptomów.

U5: Potrafi zaproponować adekwatne formy badań jakościowych w diagnozie

U6: Potrafi współpracować z innymi specjalistami w zespole diagnostycznym


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Zna i szanuje zasady pracy z pacjentem w trakcie badań jakościowych.

K2: Wykorzystuje wiedzę z zakresu nauk społecznych w celu lepszego zrozumienia sytuacji pacjenta.

K3: Planując diagnozę psychologiczną uwzględnia dane empiryczne dotyczące skuteczności technik diagnozy metodą analizy jakościowej

K4: Planując badania jakościowe uwzględnia konsekwencje psychospołeczne związane z określonym zaburzeniem.

K5: Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałej aktualizacji informacji w obszarze nauk społecznych.

K6: Jest uwrażliwiony na etyczne aspekty pracy z pacjentem cierpiącym na zaburzenia psychiczne.


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)

Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe).

Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta wydziału FiNS UMK w umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu procesów społecznych w tym zakresie psychologii klinicznej: 1) utrwalenie wiedzy z zakresu procesów społecznych, 2) rozwijanie umiejętności korzystania z obowiązujących klasyfikacji procesów społecznych, 3) utrwalenie wiedzy z zakresu występowania zaburzeń psychicznych i rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania patologicznych zjawisk w strukturach społecznych 4) planowanie interwencji w trakcie przeprowadzania badań jakościowych, 6) wybrane aspekty etyczne w relacjach z badanymi osobami.

Pełny opis:

Cel i znaczenie prowadzenia badań w paradygmacie jakościowym

Sytuacja badawcza jako źródło błędów

Porównanie ilościowego i jakościowego modelu przeprowadzenia procesu badawczego

Poszukiwanie obszarów rzeczywistości do eksploracji z zastosowaniem jakościowych metod zbierania i interpretacji danych

Jakość w badaniach jakościowych.

Konstruowanie narzędzi badawczych - stawianie pytań w badaniu jakościowym

Teorie epistemologiczne wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:

• positivist (pozytywistyczna), (interpretative) interpretacyjna, critical (krytyczna)

Perspektywy badawcze wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:

• fenomenologia (zrozumienie istoty ludzkich doświadczeń, osobistych przeżyć i nadawania im znaczenia)

• etnografia (badacz 'zanurzony' lub 'zakotwiczony' w środowisku życia ludzi, których bada, np. rytuały medyczne, uzdrawianie alternatywne, silny kontekst społeczny i kulturowy)

• etnometodologia

Metodologie w badaniu jakościowym:

• action research, case study research, ethnography, grounded theory

Techniki zbierania danych:

• wywiady ustrukturalizowany i pogłębiony,

kwestionariusze, ankiety,

obserwacje,

stadium przypadku (badanie fenomenów (objawów) opisywanych przez pacjenta w momencie jego przeżyć w rzeczywistym środowisku jego życia),

analiza dokumentów,

kwestionariusz badawczy,

zapis taśmowy, zapis filmowy,

grupy fokusowe,

metoda Delphi,

metoda grup nominalnych

Analiza danych:

• hermeneutyka, semiotyka, narracje i metafory

Techniki analizy danych:

• teoria ugruntowana

• opis tematyczny

Wstępne i zaawansowane analizy danych w badaniach jakościowych:

• formularza streszczenia kontaktu,

• kodowanie,

• formułowanie notatek doraźnych,

• przygotowanie formuł matrycowych;

Klasyfikacje wstępne i systematyczne typologie oraz jakościowe potwierdzanie teorii.

Przykłady badań jakościowych stosowanych w psychologii klinicznej dotyczącej pacjentów z zaburzeniami przewlekłymi o nieznanej przyczynie.

Literatura:

Flick, Urlich. 2011. Czym są badania jakościowe?, w: tenże, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21-43.

Maison, Dominika. 2010. Scenariusz wywiadu, czyli czego możemy się dowiedzieć, a o co zapytać, w: tejże, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 152-166.

Silverman, David. 2009. Jakość w badaniach jakościowych, w: tenże, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257-273.

Silverman, David. 2012. Możliwości badań jakościowych, w: tenże, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 308-328.

Miles B.M., Huberman M.A., Qualitative Data Analysis. SAGE Publications. 1994

Silverman D., Marvasti A. Doing Qualitative Research. Sage Publications. 2008

Glaser G.B., Strauss L.A. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Adline Transaction A Division of Transaction Publisher. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.). Six printing 2011

Kleinman A. The illness narratives. Suffering, Healing, and the Human Condition. Basic Books, 1988

Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner.

Morrison, J. (2010). DSM-5 bez tajemnic. Kraków: WUJ.

Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2012). Psychiatria, t.1-3. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner.

Sęk, H. Cierpiałkowska, L. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Metody i kryteria oceniania:

• Obecność na zajęciach: dozwolone są 2 nieobecności. W wypadku większej liczby nieobecności decyzja o sposobie zaliczenia będzie podejmowana indywidualnie, zawsze będzie związana z wykonaniem dodatkowych zadań.

• Wykonanie zadanych zadań, aktywność na zajęciach.

• Kolokwium z literatury.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Czachowski, Arkadiusz Gut, Arkadiusz Karwacki
Prowadzący grup: Sławomir Czachowski, Arkadiusz Gut, Arkadiusz Karwacki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta wydziału FiNS UMK w umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu procesów społecznych w tym zakresie psychologii klinicznej: 1) utrwalenie wiedzy z zakresu procesów społecznych, 2) rozwijanie umiejętności korzystania z obowiązujących klasyfikacji procesów społecznych, 3) utrwalenie wiedzy z zakresu występowania zaburzeń psychicznych i rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania patologicznych zjawisk w strukturach społecznych 4) planowanie interwencji w trakcie przeprowadzania badań jakościowych, 6) wybrane aspekty etyczne w relacjach z badanymi osobami.

Pełny opis:

Cel i znaczenie prowadzenia badań w paradygmacie jakościowym

Sytuacja badawcza jako źródło błędów

Porównanie ilościowego i jakościowego modelu przeprowadzenia procesu badawczego

Poszukiwanie obszarów rzeczywistości do eksploracji z zastosowaniem jakościowych metod zbierania i interpretacji danych

Jakość w badaniach jakościowych.

Konstruowanie narzędzi badawczych - stawianie pytań w badaniu jakościowym

Teorie epistemologiczne wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:

• positivist (pozytywistyczna), (interpretative) interpretacyjna, critical (krytyczna)

Perspektywy badawcze wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:

• fenomenologia (zrozumienie istoty ludzkich doświadczeń, osobistych przeżyć i nadawania im znaczenia)

• etnografia (badacz 'zanurzony' lub 'zakotwiczony' w środowisku życia ludzi, których bada, np. rytuały medyczne, uzdrawianie alternatywne, silny kontekst społeczny i kulturowy)

• etnometodologia

Metodologie w badaniu jakościowym:

• action research, case study research, ethnography, grounded theory

Techniki zbierania danych:

• wywiady ustrukturalizowany i pogłębiony,

kwestionariusze, ankiety,

obserwacje,

stadium przypadku (badanie fenomenów (objawów) opisywanych przez pacjenta w momencie jego przeżyć w rzeczywistym środowisku jego życia),

analiza dokumentów,

kwestionariusz badawczy,

zapis taśmowy, zapis filmowy,

grupy fokusowe,

metoda Delphi,

metoda grup nominalnych

Analiza danych:

• hermeneutyka, semiotyka, narracje i metafory

Techniki analizy danych:

• teoria ugruntowana

• opis tematyczny

Wstępne i zaawansowane analizy danych w badaniach jakościowych:

• formularza streszczenia kontaktu,

• kodowanie,

• formułowanie notatek doraźnych,

• przygotowanie formuł matrycowych;

Klasyfikacje wstępne i systematyczne typologie oraz jakościowe potwierdzanie teorii.

Przykłady badań jakościowych stosowanych w psychologii klinicznej dotyczącej pacjentów z zaburzeniami przewlekłymi o nieznanej przyczynie.

Literatura:

Flick, Urlich. 2011. Czym są badania jakościowe?, w: tenże, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21-43.

Maison, Dominika. 2010. Scenariusz wywiadu, czyli czego możemy się dowiedzieć, a o co zapytać, w: tejże, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 152-166.

Silverman, David. 2009. Jakość w badaniach jakościowych, w: tenże, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257-273.

Silverman, David. 2012. Możliwości badań jakościowych, w: tenże, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 308-328.

Miles B.M., Huberman M.A., Qualitative Data Analysis. SAGE Publications. 1994

Silverman D., Marvasti A. Doing Qualitative Research. Sage Publications. 2008

Glaser G.B., Strauss L.A. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Adline Transaction A Division of Transaction Publisher. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.). Six printing 2011

Kleinman A. The illness narratives. Suffering, Healing, and the Human Condition. Basic Books, 1988

Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner.

Morrison, J. (2010). DSM-5 bez tajemnic. Kraków: WUJ.

Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2012). Psychiatria, t.1-3. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner.

Sęk, H. Cierpiałkowska, L. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Zajęcia fakultatywne dla studentów psychologii, socjologii, kognitywistyki i nauk społecznych.

Moduł 1. prof. A. Karwacki (socjologia) - 10 godzin

1. Czym są badania jakościowe?

• Flick, Urlich. 2011. Czym są badania jakościowe?, w: tenże, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21-43.

2. Sytuacja badawcza jako źródło błędów.

• Gostkowski Z. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. IX. Problemy humanizacji procesu badawczego, IFIS Pan, Warszawa 1992 (dowolny tekst).

3. Przygotowanie narzędzi badawczych a analiza danych (scenariusz wywiadu jakościowego, arkusz obserwacji)

• Maison, Dominika. 2010. Scenariusz wywiadu, czyli czego możemy się dowiedzieć, a o co zapytać, w: tejże, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 152-166.

4. Wstępna analiza i zaawansowana analiza danych jakościowych (istota, narzędzia)

• Miles, M. B., A. H. Huberman, Analiza danych jakościowych, TransHumana, Białystok 2000, s. 53-95.

5. Jakość w badaniach jakościowych i … możliwości

• Silverman, David. 2009. Jakość w badaniach jakościowych, w: tenże, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257-273.

• Silverman, David. 2012. Możliwości badań jakościowych, w: tenże, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 308-328.

Moduł 2. prof. S. Czachowski (psychologi, medycyna) - 10 godzin

Moduł 3. prof. A. Gut (filozofia, kognitywistyka) - 10 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Czachowski, Arkadiusz Gut, Arkadiusz Karwacki
Prowadzący grup: Sławomir Czachowski, Arkadiusz Gut, Arkadiusz Karwacki
Strona przedmiotu: http://www.umk.pl
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta wydziału FiNS UMK w umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu procesów społecznych w tym zakresie psychologii klinicznej: 1) utrwalenie wiedzy z zakresu procesów społecznych, 2) rozwijanie umiejętności korzystania z obowiązujących klasyfikacji procesów społecznych, 3) utrwalenie wiedzy z zakresu występowania zaburzeń psychicznych i rozwijanie umiejętności w zakresie rozpoznawania patologicznych zjawisk w strukturach społecznych 4) planowanie interwencji w trakcie przeprowadzania badań jakościowych, 6) wybrane aspekty etyczne w relacjach z badanymi osobami.

Pełny opis:

Cel i znaczenie prowadzenia badań w paradygmacie jakościowym

Sytuacja badawcza jako źródło błędów

Porównanie ilościowego i jakościowego modelu przeprowadzenia procesu badawczego

Poszukiwanie obszarów rzeczywistości do eksploracji z zastosowaniem jakościowych metod zbierania i interpretacji danych

Jakość w badaniach jakościowych.

Konstruowanie narzędzi badawczych - stawianie pytań w badaniu jakościowym

Teorie epistemologiczne wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:

• positivist (pozytywistyczna), (interpretative) interpretacyjna, critical (krytyczna)

Perspektywy badawcze wykorzystywane w paradygmacie jakościowym:

• fenomenologia (zrozumienie istoty ludzkich doświadczeń, osobistych przeżyć i nadawania im znaczenia)

• etnografia (badacz 'zanurzony' lub 'zakotwiczony' w środowisku życia ludzi, których bada, np. rytuały medyczne, uzdrawianie alternatywne, silny kontekst społeczny i kulturowy)

• etnometodologia

Metodologie w badaniu jakościowym:

• action research, case study research, ethnography, grounded theory

Techniki zbierania danych:

• wywiady ustrukturalizowany i pogłębiony,

kwestionariusze, ankiety,

obserwacje,

stadium przypadku (badanie fenomenów (objawów) opisywanych przez pacjenta w momencie jego przeżyć w rzeczywistym środowisku jego życia),

analiza dokumentów,

kwestionariusz badawczy,

zapis taśmowy, zapis filmowy,

grupy fokusowe,

metoda Delphi,

metoda grup nominalnych

Analiza danych:

• hermeneutyka, semiotyka, narracje i metafory

Techniki analizy danych:

• teoria ugruntowana

• opis tematyczny

Wstępne i zaawansowane analizy danych w badaniach jakościowych:

• formularza streszczenia kontaktu,

• kodowanie,

• formułowanie notatek doraźnych,

• przygotowanie formuł matrycowych;

Klasyfikacje wstępne i systematyczne typologie oraz jakościowe potwierdzanie teorii.

Przykłady badań jakościowych stosowanych w psychologii klinicznej dotyczącej pacjentów z zaburzeniami przewlekłymi o nieznanej przyczynie.

Literatura:

Flick, Urlich. 2011. Czym są badania jakościowe?, w: tenże, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21-43.

Maison, Dominika. 2010. Scenariusz wywiadu, czyli czego możemy się dowiedzieć, a o co zapytać, w: tejże, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 152-166.

Silverman, David. 2009. Jakość w badaniach jakościowych, w: tenże, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257-273.

Silverman, David. 2012. Możliwości badań jakościowych, w: tenże, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 308-328.

Miles B.M., Huberman M.A., Qualitative Data Analysis. SAGE Publications. 1994

Silverman D., Marvasti A. Doing Qualitative Research. Sage Publications. 2008

Glaser G.B., Strauss L.A. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Adline Transaction A Division of Transaction Publisher. New Brunswick (U.S.A.) and London (U.K.). Six printing 2011

Kleinman A. The illness narratives. Suffering, Healing, and the Human Condition. Basic Books, 1988

Butcher, J.N., Hooley, J.M., Mineka, S. (2018). Psychologia zaburzeń. Sopot: GWP.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10.Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. (2000). Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference, APA. (2015). Wrocław: Edra Urban&Partner.

Morrison, J. (2010). DSM-5 bez tajemnic. Kraków: WUJ.

Rybakowski, J., Pużyński, S., Wciórka, J. (red.). (2012). Psychiatria, t.1-3. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner.

Sęk, H. Cierpiałkowska, L. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Zajęcia fakultatywne dla studentów psychologii, socjologii, kognitywistyki i nauk społecznych.

Moduł 1. prof. A. Karwacki (socjologia) - 10 godzin

1. Czym są badania jakościowe?

• Flick, Urlich. 2011. Czym są badania jakościowe?, w: tenże, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 21-43.

2. Sytuacja badawcza jako źródło błędów.

• Gostkowski Z. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, t. IX. Problemy humanizacji procesu badawczego, IFIS Pan, Warszawa 1992 (dowolny tekst).

3. Przygotowanie narzędzi badawczych a analiza danych (scenariusz wywiadu jakościowego, arkusz obserwacji)

• Maison, Dominika. 2010. Scenariusz wywiadu, czyli czego możemy się dowiedzieć, a o co zapytać, w: tejże, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 152-166.

4. Wstępna analiza i zaawansowana analiza danych jakościowych (istota, narzędzia)

• Miles, M. B., A. H. Huberman, Analiza danych jakościowych, TransHumana, Białystok 2000, s. 53-95.

5. Jakość w badaniach jakościowych i … możliwości

• Silverman, David. 2009. Jakość w badaniach jakościowych, w: tenże, Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 257-273.

• Silverman, David. 2012. Możliwości badań jakościowych, w: tenże, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 308-328.

Moduł 2. prof. S. Czachowski (psychologi, medycyna) - 10 godzin

Moduł 3. prof. A. Gut (filozofia, kognitywistyka) - 10 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)