Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fałszywa pamięć. Czy możemy ufać naszym wspomnieniom?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-MF-FP-sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fałszywa pamięć. Czy możemy ufać naszym wspomnieniom?
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Kognitywistyka s1,s2 - zajęcia do wyboru
Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie kursu Psychologia Poznawcza 1 i 2

Całkowity nakład pracy studenta:

Udział w zajęciach: 30 godzin

Praca własna: 60 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

1. Znajomość definicji zniekształceń pamięci i ich rodzajów (K_W01, K_W11)

2. Znajomość czynników wpływających na formowanie się zniekształceń pamięci (K_W02, K_W16, K_W22)

3. Znajomość podstawowych metod badania zniekształceń pamięci (K_W04)



Efekty uczenia się - umiejętności:

1. Umiejętność posługiwania się terminologią z zakresu badań nad zniekształceniami pamięci (K_U01)

2. Umiejętność wskazania czynników zwiększających i zmniejszających poziom zniekształceń pamięci (K_U02, K_U05, K_U12, K_U14)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1. Rozumienie wątpliwości etycznych związanych z metodami badań zniekształceń pamięci (K_K02, K_K06, K_K08)

2. Rozumienie ryzyka zaszczepienia fałszywych wspomnień w praktyce zawodowej, np. w praktyce klinicznej (K_K04, K_K08, K_K10)

3. Rozumienie ograniczeń własnej pamięci w zakresie jej podatności na zniekształcenia (K_K02, K_K05, K_K11)

Metody dydaktyczne:

Zajęcia z elementami wykładu, dyskusji i warsztatów

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie uczestnikom najnowszej wiedzy dotyczącej funkcjonowania ludzkiej pamięci, zwłaszcza tej, dotyczącej różnego rodzaju zniekształceń pamięci. Omówione zostaną typy zniekształceń pamięci, czynniki prowadzące do ich powstawania, wpływ fałszywych wspomnień na różne dziedziny naszego życia (np. pamięć naocznych świadków, psychoterapię, zachowania konsumenckie) oraz to, czy można zapobiegać lub redukować poziom zniekształceń pamięci.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Czym są zniekształcenia pamięci?

2. Modele pamięci a zniekształcenia.

3. Rodzaje zniekształceń: zniekształcenia zdarzające się naturalnie vs. zniekształcenia powstające pod wpływem zewnętrznej ingerencji.

4. Zniekształcenia pamięci w praktyce – pamięć świadków, praktyka terapeutyczna, zachowania konsumenckie.

5. Czy możliwe jest przeciwdziałanie zniekształceniom pamięci?

6. Pozytywne strony zniekształceń pamięci.

Literatura:

Memon, A., Vrij, A. i Bull, R. (2003). Prawo i psychologia. GWP. Rozdziały: 5, 7, 8, 9

Polczyk, R. (2007). Mechanizmy efektu dezinformacji w kontekście zeznań świadka naocznego. Wydawnictwo UJ. Rozdziały 1 - 4 (s. 11-123).

Ulatowska, J. i Olszewska, J. (2020). Asocjacyjne zniekształcenia pamięci. Metody ich badania i redukcji. W: M. Trojan i M. Gut (red.), Nowe technologie i metody w psychologii (s. 375–393). Liberi Libri. https://doi.org/10.47943/lib.9788363487430.rozdzial17

Metody i kryteria oceniania:

Metoda zaliczenia zajęć: test wiadomości z zakresu tematyki wykładu i literatury obowiązkowej (uzyskanie 50% punktów + 1).

Możliwa jest jednokrotna poprawa wyłącznie ocen niedostatecznych.

Skala

0-10: 2

11-12: 3

13-14: 3,5

15-16: 4

17-18: 4,5

19-20: 5

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Ulatowska
Prowadzący grup: Joanna Ulatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Ulatowska
Prowadzący grup: Joanna Ulatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Ulatowska
Prowadzący grup: Joanna Ulatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)