Konsultacje społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-KS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0310) Nauki społeczne i psychologiczne
|
Nazwa przedmiotu: | Konsultacje społeczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - udział w zajęciach: 30 h - konsultacje z prowadzącym: 10 h - przygotowanie i przeprowadzenie procesu konsultacji: 30 h - przygotowanie prezentacji końcowej: 20 h Razem: 90 h, 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W16 rozumie charakter wpływu procesów poznawczych i motywacyjnych na zachowanie społeczne K_W17 ma wiedzę o podstawowych mechanizmach oraz uwarunkowaniach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych i w grupach Efekty przedmiotowe: - zna podstawowe pojęcia, zasady oraz obszary problemowe z zakresu partycypacji i konsultacji społecznych; - zna znaczenie i rolę partycypacji i konsultacji społecznych w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i podnoszeniu jakości życia społeczeństwa; - zna etapy procesu konsultacji oraz podstawowe metody i narzędzia prowadzenia konsultacji społecznych; - zna znaczenie i rolę psychologa w procesach partycypacyjnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych K_U16 potrafi zaproponować plan oddziaływania ukierunkowanego na zmianę postaw i zachowań celem optymalizacji funkcjonowania grup społecznych K_U18 posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych K_U21 posiada umiejętność proponowania rozwiązań problemu badawczego z uwzględnieniem różnych perspektyw badawczych, potrafi funkcjonować w interdyscyplinarnych zespołach badawczych Efekty przedmiotowe: - potrafi zaplanować proces konsultacji społecznych dbając o szerokie zaangażowanie interesariuszy; - potrafi przeprowadzić proces konsultacji w oparciu o różnorodne narzędzia i metody; - potrafi przygotować i zaprezentować raport końcowy w oparciu o zebrane i zanalizowane dane. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K12 respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej. Efekty przedmiotowe: - potrafi zachęcać i angażować interesariuszy w proces konsultacji; - potrafi aktywnie uczestniczyć w konsultacjach społecznych zarówno w roli organizatora, jak i interesariusza; - potrafi wykorzystywać różnorodne narzędzia i metody badawcze w pracy z interesariuszami. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: wykład konwersatoryjny; prezentacja, pokaz. Metody dydaktyczne poszukujące: seminaryjna, ćwiczeniowa Metody aktywizujące: zaplanowanie i przeprowadzenie konsultacji społecznych, przygotowanie raportu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie jego uczestnikom konsultacji społecznych jako jednej z form partycypacji społecznej. Na zajęciach studenci zapoznają się z podstawowymi zasadami i pojęciami teoretycznymi, w tym również normami prawnymi dotyczącymi partycypacji i konsultacji społecznych. Ponadto, celem zajęć będzie przedstawienie metod i narzędzi prowadzenia konsultacji oraz aktywnego włączania mieszkańców w ten proces. Studenci zapoznają się również z rolą psychologa oraz psychologii społecznej i środowiskowej w partycypacji i konsultacjach społecznych. Podczas zajęć studenci zaplanują i przeprowadzą proces konsultacji społecznych, którego zwieńczeniem będzie raport pisemny lub prezentacja. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w temat partycypacji społecznej i konsultacji. 2. Normy prawne dotyczące konsultacji społecznej i zasady prowadzenia konsultacji. 3. Pojęcie interesariuszy konsultacji i ich angażowanie w proces. 4. Organizacyjne aspekty konsultacji społecznych: cel, przebieg, zasięg i harmonogram konsultacji. 5. Etapy konsultacji społecznych. 6. Diagnoza społeczna jako etap przygotowawczy konsultacji społecznych. 7. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: ankieta, punkt konsultacyjny, konsultacje pisemne. 8. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: wywiady indywidualne i grupowe 9. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: spotkania otwarte, world café, warsztaty planowania, spacer badawczy 10. Pozostałe narzędzia i metody prowadzenia konsultacji 11-13. Przygotowanie konsultacji społecznych przez studentów z pomocą prowadzącego. 14-15. Prezentacje planów konsultacji przygotowanych przez studentów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arnstein, S., R., et al. (2012). Partycypacja: przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa : Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Karłowska, A., Suchomska, J. (2018). Przepis na plan. Narzędziownik. Warszawa: Stocznia, PZR Przybylska, A., Giza, A. (2014). Partycypacja obywatelska: od teorii do praktyki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar Nowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Szlachetko, J., H,. (2019). Udział interesariuszy w kształtowaniu i prowadzeniu polityki rewitalizacyjnej. Gdańsk: Instytut Metropolitalny. Pistelok, P., Materla, B. (Red.) (2019). Partycypacja publiczna. Raport o stanie polskich miast. Warszawa, Kraków:Instytut Rozwoju Miast i Regionów. Miessen, M. (2016). Koszmar partycypacji. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana. Regulamin konsultacji społecznych w Toruniu - Załącznik do uchwały Nr 835/18 Rady Miasta Torunia z dnia 22 marca 2018 r. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność podczas zajęć. Przygotowanie i prezentacja pisemnego planu konsultacji. Przygotowanie i przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych z wykorzystaniem kilku metod i narzędzi zaprezentowanych na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Strzałkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Strzałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w temat partycypacji społecznej i konsultacji. 2. Normy prawne dotyczące konsultacji społecznej i zasady prowadzenia konsultacji. 3. Pojęcie interesariuszy konsultacji i ich angażowanie w proces. 4. Organizacyjne aspekty konsultacji społecznych: cel, przebieg, zasięg i harmonogram konsultacji. 5. Etapy konsultacji społecznych. 6. Diagnoza społeczna jako etap przygotowawczy konsultacji społecznych. 7. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: ankieta, punkt konsultacyjny, konsultacje pisemne. 8. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: wywiady indywidualne i grupowe 9. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: spotkania otwarte, world café, warsztaty planowania, spacer badawczy 10. Pozostałe narzędzia i metody prowadzenia konsultacji 11-13. Przygotowanie konsultacji społecznych przez studentów z pomocą prowadzącego. 14-15. Prezentacje planów konsultacji przygotowanych przez studentów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Strzałkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Strzałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w temat partycypacji społecznej i konsultacji. 2. Normy prawne dotyczące konsultacji społecznej i zasady prowadzenia konsultacji. 3. Pojęcie interesariuszy konsultacji i ich angażowanie w proces. 4. Organizacyjne aspekty konsultacji społecznych: cel, przebieg, zasięg i harmonogram konsultacji. 5. Etapy konsultacji społecznych. 6. Diagnoza społeczna jako etap przygotowawczy konsultacji społecznych. 7. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: ankieta, punkt konsultacyjny, konsultacje pisemne. 8. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: wywiady indywidualne i grupowe 9. Narzędzia i metody prowadzenia konsultacji: spotkania otwarte, world café, warsztaty planowania, spacer badawczy 10. Pozostałe narzędzia i metody prowadzenia konsultacji 11-13. Przygotowanie konsultacji społecznych przez studentów z pomocą prowadzącego. 14-15. Prezentacje planów konsultacji przygotowanych przez studentów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.