Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Percepcja czasu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-MF-PC-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Percepcja czasu
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu : 15 godz.


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatur – 15 godz.


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (przeprowadzenia badania będącego podstawą zaliczenia przedmiotu) – 30 godz.


Łącznie 60 godz. – 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty kierunkowe:

K_W01

ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii

K_W04

zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych


Efekty przedmiotowe:

-ma wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu percepcji czasu

- ma wiedzę o metodach badania percepcji czasu



Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kierunkowe:

K_U05

umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych

K_U06

posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych


Efekty przedmiotowe:

-potrafi krytycznie analizować publikacje naukowe z zakresu psychologii postrzegania czasu

-potrafi samodzielnie zaprojektować badanie wybranego aspektu percepcji czasu


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty kierunkowe:

K_K02

potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe


Efekty przedmiotowe:

-potrafi uzupełniać wiedzę na temat psychologii percepcji czasu

-potrafi dyskutować i krytycznie wypowiadać się na temat metod stosowanych do oceny różnych aspektów percepcji czasu

Metody dydaktyczne:

• Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja)

• Metody dydaktyczne podające (wykład konwersatoryjny)

• Metody aktywizujące


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- pomiaru w terenie
- projektu
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Za Fraissem (1975/1991) można przyjąć, że „psychologia czasu – to (…) nic innego jak badanie wszelkich zachowań człowieka w stosunku do zmian” (s. 243).

Celem wykładu jest zatem zapoznanie studentów z zapomnianym, ale być może jednym z najważniejszych zagadnień z zakresu psychologii , czyli doświadczaniem czasu przez człowieka. Na zajęciach zostaną zaprezentowane: podstawowa terminologia obowiązująca w psychologii percepcji czasu, modele teoretyczne, jak również rezultaty najnowszych badań ze szczególnym uwzględnieniem różnic indywidualnych oraz zaburzeń w funkcjonowaniu poznawczym.

Pełny opis:

Tematyka zajęć jest podzielona na następujące bloki:

I.Czas jako wymiar doświadczenia i zachowania

I.1. Historia badań percepcji czasu. Kluczowe pojęcia: czasowe przetwarzanie informacji a subiektywna percepcja czasu, poziomy kodowania, kategorie wyodrębniania aspektów doświadczenia czasowego (zakres kilkudziesięciu milisekund vs. zakres kilkuset milisekund, kryterium 1 sekundy, procesy automatyczne vs. kontrolowane poznawczo, czas powiązany z procesami poznawczymi vs. zachowanie motoryczne)

I.2. Dwa mózgowe systemy czasowego przetwarzania informacji

I.3. Zadania do badania czasowego przetwarzania informacji: problemy metodologiczne.

II. Mechanizmy czasowego przetwarzania informacji

II.1. Mózg nie potrzebuje zegara!!(?) Czas w ujęciu neurobiologicznym.

II.2. Zagadka różowego szumu w zachowaniu. Czas w ujęciu psychofizycznym.

II.3. Zmierzch hipotezy „mental speed”? Tempo personalne jako okno do badania przebiegu optymalnego przetwarzania informacji.

II.4. Wyzwania rzucone Millerowi: Ograniczenie dla magicznej liczby 7+/-2? Ramy czasowego przetwarzania informacji a pamięć.

II.5. Fluktuacje w zakresie pamięci roboczej. Szacowanie czasu trwania interwałów jako wskaźnik załadowania poznawczego.

II.6. Perspektywa temporalna. Czas w ujściu egzystencjalnym.

III. Czasowe przetwarzanie informacji a wymiary różnic indywidualnych

III.1. Wymiary różnic indywidualnych w doświadczaniu czasu.

III.2. Czy istnieje „temporal g”? Podobieństwo czy tożsamość mechanizmów?

III.3. Czas a temperament i osobowość.

III.4. Czas a zdrowe starzenie się.

IV. Zaburzenia czasowego przetwarzania informacji

IV.1. Zaburzenia czasowego przetwarzania informacji na przykładzie autyzm, afazji i jąkania się.

IV.3. Wykorzystanie czasowego przetwarzania informacji w terapii zaburzeń poznawczych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Fraisse, P. (1975/1991). Percepcja i ocena czasu. W: P. Fraisse, J. Piaget (red.), Zarys psychologii eksperymentalnej (s. 244–283). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nosal, C.S., Bajcar, B. (2004). Czas psychologiczny: wymiary, struktura, konsekwencje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Sędek, G., Bedyńska, S. (2010) (red.). Życie na czas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pöppel, E. (1989). Granice świadomości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Literatura dodatkowa (przy każdym z poruszanych tematów zostanie przedstawiony spis literatury dla osób zainteresowanych, poniżej przykłady literatury dodatkowej):

Barrouillet, P., Bernardin, S., Portrat, S., Vergauwe, E., Camos, V. (2007). Time and cognitive load in working memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33, 570–585.

Block, R.A. (1990). Cognitive models of psychological time. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Broadway, J.M., Engle, R.W. (2011). Lapsed attention to elapsed time? Individual differences in working memory capacity and temporal reproduction. Acta Psychologica, 137,

115-126.

Buonomano, D.V., Laje, R. (2010). Population clocks: motor timing with neural dynamics. Trends in Cognitive Sciences, 14(12), 520–527.

Danthiir, V., Roberts, R.D., Schulze, R., Wilhelm, O. (2005). Mental speed. On frameworks, paradigms, and a platforms for the future. W: O. Wilhelm, R.W. Engle (red.), Handbook of understanding and measuring intelligence (s. 27–46). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc.

Donders, F.C. (1868/1969). On the speed of mental processes. Acta Psychologica 30, 412–431. (tłumaczenie: W.G. Koster)

Grudnik, J.L., Kranzler, J.H. (2001). Meta-analysis of the relationship between intelligence and inspection time. Intelligence, 29, 523–535.

Nosal, C.S. (2003). Temperament i temporalność. W: M. Marszał-Wiśniewska, T. Klonowic, M. Fajkowska-Stanik (red.), Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia (s. 198–211). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pöppel, E. (2004). Lost in time: a historical frame, elementary processing units and the 3-second window. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 64, 295–302.

Szeląg, E., Dreszer, J., Lewandowska, M., Mędygrał, J., Osiński, G., Szymaszek, A. (2010). Time and cognition from the aging brain perspective: individual differences.

W: T. Maruszewski, M. Fajkowska, M.W. Eysenck (red.), Personality from biological, cognitive, and social perspectives (s. 87–114). New York: Eliot Werner Publications, Inc.

Szeląg, E., Dreszer, J., Lewandowska, M., Szymaszek, A. (2009). Cortical representation of time and timing processes. W: E. Kraft, B. Guylas, E. Pöppel (red.), Neuronal correlates of thinking (s. 185–196). Berlin: Springer-Verlag.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena jest średnią ocen uzyskanych z dwóch zadań (szczegóły poniżej) z uwzględnieniem aktywności studenta.

1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność)

2. Praca pisemna (opracowanie koncepcji badania percepcji czasu)

2. Przygotowanie krótkiej prezentacji ustnej.

3. Aktywność na zajęciach

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Lewandowska
Prowadzący grup: Monika Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Lewandowska
Prowadzący grup: Monika Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Lewandowska
Prowadzący grup: Monika Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)