Percepcja czasu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PC-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Percepcja czasu |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu : 15 godz. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, czytanie literatur – 15 godz. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (przeprowadzenia badania będącego podstawą zaliczenia przedmiotu) – 30 godz. Łącznie 60 godz. – 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W01 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii K_W04 zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych Efekty przedmiotowe: -ma wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu percepcji czasu - ma wiedzę o metodach badania percepcji czasu |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U05 umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych K_U06 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące zdobywanie wiedzy, analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych Efekty przedmiotowe: -potrafi krytycznie analizować publikacje naukowe z zakresu psychologii postrzegania czasu -potrafi samodzielnie zaprojektować badanie wybranego aspektu percepcji czasu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe Efekty przedmiotowe: -potrafi uzupełniać wiedzę na temat psychologii percepcji czasu -potrafi dyskutować i krytycznie wypowiadać się na temat metod stosowanych do oceny różnych aspektów percepcji czasu |
Metody dydaktyczne: | • Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) • Metody dydaktyczne podające (wykład konwersatoryjny) • Metody aktywizujące |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Za Fraissem (1975/1991) można przyjąć, że „psychologia czasu – to (…) nic innego jak badanie wszelkich zachowań człowieka w stosunku do zmian” (s. 243). Celem wykładu jest zatem zapoznanie studentów z zapomnianym, ale być może jednym z najważniejszych zagadnień z zakresu psychologii , czyli doświadczaniem czasu przez człowieka. Na zajęciach zostaną zaprezentowane: podstawowa terminologia obowiązująca w psychologii percepcji czasu, modele teoretyczne, jak również rezultaty najnowszych badań ze szczególnym uwzględnieniem różnic indywidualnych oraz zaburzeń w funkcjonowaniu poznawczym. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć jest podzielona na następujące bloki: I.Czas jako wymiar doświadczenia i zachowania I.1. Historia badań percepcji czasu. Kluczowe pojęcia: czasowe przetwarzanie informacji a subiektywna percepcja czasu, poziomy kodowania, kategorie wyodrębniania aspektów doświadczenia czasowego (zakres kilkudziesięciu milisekund vs. zakres kilkuset milisekund, kryterium 1 sekundy, procesy automatyczne vs. kontrolowane poznawczo, czas powiązany z procesami poznawczymi vs. zachowanie motoryczne) I.2. Dwa mózgowe systemy czasowego przetwarzania informacji I.3. Zadania do badania czasowego przetwarzania informacji: problemy metodologiczne. II. Mechanizmy czasowego przetwarzania informacji II.1. Mózg nie potrzebuje zegara!!(?) Czas w ujęciu neurobiologicznym. II.2. Zagadka różowego szumu w zachowaniu. Czas w ujęciu psychofizycznym. II.3. Zmierzch hipotezy „mental speed”? Tempo personalne jako okno do badania przebiegu optymalnego przetwarzania informacji. II.4. Wyzwania rzucone Millerowi: Ograniczenie dla magicznej liczby 7+/-2? Ramy czasowego przetwarzania informacji a pamięć. II.5. Fluktuacje w zakresie pamięci roboczej. Szacowanie czasu trwania interwałów jako wskaźnik załadowania poznawczego. II.6. Perspektywa temporalna. Czas w ujściu egzystencjalnym. III. Czasowe przetwarzanie informacji a wymiary różnic indywidualnych III.1. Wymiary różnic indywidualnych w doświadczaniu czasu. III.2. Czy istnieje „temporal g”? Podobieństwo czy tożsamość mechanizmów? III.3. Czas a temperament i osobowość. III.4. Czas a zdrowe starzenie się. IV. Zaburzenia czasowego przetwarzania informacji IV.1. Zaburzenia czasowego przetwarzania informacji na przykładzie autyzm, afazji i jąkania się. IV.3. Wykorzystanie czasowego przetwarzania informacji w terapii zaburzeń poznawczych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Fraisse, P. (1975/1991). Percepcja i ocena czasu. W: P. Fraisse, J. Piaget (red.), Zarys psychologii eksperymentalnej (s. 244–283). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nosal, C.S., Bajcar, B. (2004). Czas psychologiczny: wymiary, struktura, konsekwencje. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Sędek, G., Bedyńska, S. (2010) (red.). Życie na czas. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Pöppel, E. (1989). Granice świadomości. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Literatura dodatkowa (przy każdym z poruszanych tematów zostanie przedstawiony spis literatury dla osób zainteresowanych, poniżej przykłady literatury dodatkowej): Barrouillet, P., Bernardin, S., Portrat, S., Vergauwe, E., Camos, V. (2007). Time and cognitive load in working memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 33, 570–585. Block, R.A. (1990). Cognitive models of psychological time. New York: Lawrence Erlbaum Associates. Broadway, J.M., Engle, R.W. (2011). Lapsed attention to elapsed time? Individual differences in working memory capacity and temporal reproduction. Acta Psychologica, 137, 115-126. Buonomano, D.V., Laje, R. (2010). Population clocks: motor timing with neural dynamics. Trends in Cognitive Sciences, 14(12), 520–527. Danthiir, V., Roberts, R.D., Schulze, R., Wilhelm, O. (2005). Mental speed. On frameworks, paradigms, and a platforms for the future. W: O. Wilhelm, R.W. Engle (red.), Handbook of understanding and measuring intelligence (s. 27–46). Thousand Oaks: Sage Publications, Inc. Donders, F.C. (1868/1969). On the speed of mental processes. Acta Psychologica 30, 412–431. (tłumaczenie: W.G. Koster) Grudnik, J.L., Kranzler, J.H. (2001). Meta-analysis of the relationship between intelligence and inspection time. Intelligence, 29, 523–535. Nosal, C.S. (2003). Temperament i temporalność. W: M. Marszał-Wiśniewska, T. Klonowic, M. Fajkowska-Stanik (red.), Psychologia różnic indywidualnych. Wybrane zagadnienia (s. 198–211). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pöppel, E. (2004). Lost in time: a historical frame, elementary processing units and the 3-second window. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 64, 295–302. Szeląg, E., Dreszer, J., Lewandowska, M., Mędygrał, J., Osiński, G., Szymaszek, A. (2010). Time and cognition from the aging brain perspective: individual differences. W: T. Maruszewski, M. Fajkowska, M.W. Eysenck (red.), Personality from biological, cognitive, and social perspectives (s. 87–114). New York: Eliot Werner Publications, Inc. Szeląg, E., Dreszer, J., Lewandowska, M., Szymaszek, A. (2009). Cortical representation of time and timing processes. W: E. Kraft, B. Guylas, E. Pöppel (red.), Neuronal correlates of thinking (s. 185–196). Berlin: Springer-Verlag. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena jest średnią ocen uzyskanych z dwóch zadań (szczegóły poniżej) z uwzględnieniem aktywności studenta. 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność) 2. Praca pisemna (opracowanie koncepcji badania percepcji czasu) 2. Przygotowanie krótkiej prezentacji ustnej. 3. Aktywność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMPRZ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMPRZ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.