Podstawy etyki dla psychologów w praktyce klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PEPPK-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy etyki dla psychologów w praktyce klinicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie psychologią kliniczną. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu: 15h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: obejrzenie wskazanych filmów; przygotowanie opisów wybranych przypadków; prowadzenie i notatek; czytanie literatury: 20h 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20h Łącznie godz. –55- 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W02, K_W21, K_W22, K_W23, K_W27 Efekty przedmiotowe: W1: Zna i rozumie podstawowe zasady etyczne w pracy psychologa w praktyce klinicznej (K_W22). W2: Zna i rozumie znaczenie ciągłej aktualizacji wiedzy w zakresie przepisów regulujących pracę psychologa w praktyce klinicznej (jednostki służby zdrowia, praktyka indywidualna) (K_W22). W3: Zna i rozumie obowiązujące zasady przestrzegania tajemnicy zawodowej (K_W21, K_W22). W4: Zna i rozumie prawa pacjenta w świetle obowiązujących przepisów (K_W21, K_W22). W5: Zna podstawowe zasady prowadzenia dokumentacji psychologicznej (K_W22, K_W23). W6: Zna i rozumie etyczne aspekty diagnozy psychologicznej (K_W19,K_W22, K_W27). W7: Zna zasady i przepisy regulujące współpracę z innymi specjalistami (K_W02, K_W22). W7: Zna i rozumie etyczne aspekty pracy psychologa jako specjalisty świadczącego pomoc psychologiczną (K_W21, K_W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15, K_U16 Efekty przedmiotowe: U1: Potrafi wymienić i posługiwać się obowiązującymi dokumentami i przepisami regulującymi pracę psychologa w praktyce klinicznej (K_U07, K_U12). U2: Potrafi wskazać podstawowe zasady prowadzenia dokumentacji psychologicznej (K_U02, K_U03, K_U11) U3: Potrafi wyjaśnić zasady poufności w relacji psycholog-pacjent (wraz z ich ograniczeniami) (K_U12), U4: Potrafi wyjaśnić zasady świadczenia różnych form pomocy psychologicznej (K_U15,K_U16) U5: Potrafi współpracować w zespole składającym się z różnych specjalistów (K_U21), U6: Potrafi wyjaśnić podobieństwa i różnice w zasadach współpracy z pacjentem niepełnoletnim i dorosłym (K_U12, K_U13, K_U16). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12 Efekty przedmiotowe: K1: Posiada umiejętność obserwacji, opisu rzeczywistości i selekcji informacji w procesie diagnozy (K_K01) K2: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie diagnostycznym K_K03, K_K04, K_K08, K_K10, K_K12) K3: Różnicuje objawy zaburzeń psychicznych od osoby pacjenta (K_K08, K_K10, K_K12) K4: Zna zakres kompetencji psychologa w zespole diagnostycznym i terapeutycznym (K_K06, K_K07, K_K11). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, elementy wykładowe). |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu podstaw etyki zawodu psychologa: 1)podstawowe zasady etyczne zawodu psychologa w pracy klinicznej, 2) prawa pacjenta 3) obowiązujące przepisy regulujące pracę psychologa 4) etyczne aspekty pracy psychologa w wybranych dziedzinach praktyki klinicznej, 5) rozwijanie kompetencji zawodowych psychologa |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne: 1. Podstawowe zasady etyki zawodu psychologa w praktyce klinicznej, 2. Wybrane przepisy regulujące pracę psychologa w praktyce klinicznej, 3. Prawa pacjenta/klienta. 4. Wybrane etyczne aspekty pracy psychologa - poufność - dokumentacja -kontrakt z pacjentem -specyfika pracy z pacjentem nieletnim 6. Etyczne aspekty pracy psychologa w wybranych dziedzinach praktyki zawodowej: - psycholog jako diagnosta - psycholog świadczący pomoc psychologiczną (interwencja kryzysowa, psychoterapia, poradnictwo). 5. Dbałość o rozwój kompetencji jako element etyki zawodu psychologa. |
Literatura: |
Brzeziński, J., Chyrowicz B., Toeplitz, Z. Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Wydanie nowe. Warszawa: PWN. Kodeks etyczny psychologa (2018) Kodeks etyczno-zawodowy psychologa PTP (1991) Bednarek, D. (2020). Zawód psycholog. Regulacje prawne i etyka zawodowa. Warszawa: PWN Ciechowicz, A., Jaworowska, A., Szustrowa, T. (1996). Testy, prawo i praktyka. Warszawa: PTP PTP. Fiutak, A., Dąbrowski, J. (2012). Udzielanie pomocy terapeutycznej. Aspekty prawne. Warszawa: Difin SA. Stemplewska- Żakowicz, K. (2019). Diagnoza psychologiczna. Diagnoza jako kompetencja profesjonalna. Sopot: GWP |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna 1 nieobecność - opracowania studiów przypadku - kolokwium |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.