Psychologia miejsca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PM-Sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia miejsca |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | kurs jest przeznaczony dla studentów lat 2 i 3 psychologii. Na kurs mogą też uczęszczać studenci innych nauk społecznych (np. kognitywistyki) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h - praca indywidualna studenta – przygotowanie pracy domowej – 30 godzin - konsultacje z prowadzącym: 10 h - przygotowywanie do zajęć (lektura obowiązkowa i nadobowiązkowa, przygotowywanie prezentacji) – 20 godzin Razem: 90 h, 3 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Zna różne nurty w badaniach miejsca i podstawowe nazwiska badaczy miejsca (K_W01, K_W02) W2. Swobodnie porusza się w siatce pojęć tworzonej w różnych dyscyplinach zajmujących się miejscem (K_W01, K_W02) W3. Integruje wiedzę z różnych nurtów zajmujących się miejscem (K_W01, K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Analizuje konkretne miejsca pod kątem ich potencjalnej ważności i wartości dla różnych kręgów użytkowników |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Jest tolerancyjny wobec różnych ujęć teoretycznych w badaniach nad miejscem i różnych metodologii badań (K_K12) |
Metody dydaktyczne: | wykład, zadania na wykładzie, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Kurs dotyczyć będzie mało znanej dziedziny – psychologii miejsca. Omówimy w nim (1) pojęcie miejsca, jego cechy wyróżniające, odróżniające „miejsce” od „przestrzeni” oraz „nie-miejsca”; (2) podejścia teoretyczne w badaniach nad miejscem, w tym podejście fenomenologiczne, podejście psychologii ekologicznej (Barker, Gibson), (3) spór o naturę dobrego miejsca (miejsca konserwatywne vs. progresywne)(4) relacje człowieka z miejscem (przywiązanie do miejsca, tożsamość miejsca, zadowolenie z miejsca), (5) cechy miejsca i ich wpływ na przywiązanie do miejsca (skala miejsca, miejsca zamieszkania vs. rekreacji, wielkie miasta vs. male miasteczka i obszary wiejskie, miejsca homogeniczne vs. heterogeniczne kulturowo, miejsca historyczne vs. pozbawione historii), (6) projektowanie i rewitalizacja miejsc (przestrzeni publicznych, osiedli mieszkaniowych (7) miejsca bezpieczne – sposoby zapewniania bezpieczeństwa, (8) pamięć miejsc.ola ciągłości miejsca i zainteresowania lokalną historią. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Wprowadzenie do psychologii miejsca. Dlaczego badania dotyczące związku z miejscem są ważne? Podejścia teoretyczne w badaniach nad miejscem, w tym podejście fenomenologiczne (Tuan), geografii humanistycznej (Tuan, Relph, Seamon), psychologii ekologicznej (Barker, Gibson). Genius loci miejsca (Norberg-Schultz). Miejsce jako ośrodek zachowania (Barker, Gibson) vs. doświadczenia (Tuan, Norberg-Schultz) Wykład 2. Spór o znaczenie miejsca. Miejsce a przestrzeń. Miejsce jako „przestrzeń znacząca”. „Znaczenie” w języku i psychologii. Jak badać znaczenie? Cechy definicyjne miejsca według Tuana i Relpha. Genius loci – co decyduje o niepowtarzalności miejsca. Miejsca konserwatywne i progresywne. Wykład 3. Esencjalizm i bytowość miejsc. Pojęcia esencjalizmu i bytowości w psychologii społecznej. Konsekwencje postrzegania grup społecznych w kategoriach esencjalnych. Esencjalizm a tożsamość grupowa. Percepcja miejsc jako bytów esencjalnych. Genius loci a kryteria esencjalizmu miejsc. Czy ludzie wolą miejsca esencjalistyczne czy nieesencjalistyczne? Wykład 4 i 5. Ponadczasowe cechy dobrego miejsca. Jane Jacobs i jej walka o miasto. Humanistyczni architekci o mieście (Christopher Alexander, Jan Gehl). Teoria wzorców. Miasta dla ludzi. Co niszczy nasze miasta? Bezpieczeństwo w mieście: zamykać czy nie zamykać? Wykład 6 i 7. Relacje człowieka z miejscem: przywiązanie i tożsamość. Miejsce a tożsamość (Proshansky, Breakwell, Twigger-Ross i Uzzell). Rola miejsca w tożsamości człowieka. Tożsamość terytorialna i nieterytorialna. Typy przywiązania do miejsca. Rodzaje „nieprzywiązania”. Przywiązanie afektywne vs. instrumentalne. Konsekwencje i korelaty przywiązania. Do czego potrzebne jest człowiekowi miejsce? Mechanizmy tworzenia przywiązania do miejsca. Wykład 8. Sposoby pomiaru związków człowieka z miejscem: Metody ilościowe i jakościowe. Skale przywiązania do miejsca (jedno i wielowymiarowe). Triangulacja metod. Dobre przykłady triangulacji metod. Wykład 9. Mobilność a przywiązanie. Status społeczny a przywiązanie. Cechy fizyczne miejsca a przywiązanie. Cechy społeczne a przywiązanie. Stali mieszkańcy vs. nowoprzybyli. Kotwice vs. magnesy. Przestrzeń przepływów a przestrzeń miejsc (M. Castells). Czy przywiązanie jest możliwe w czasach globalizacji? Wykład 10. Ciągłość miejsca. Percepcja ciągłości a tożsamość miejsca. Zainteresowanie historią miejsca i jego funkcje psychologiczne. Pamięć autobiograficzna a związek z miejscem. Wykład 11 i 12. Pamięć miejsca. Podpowiedzi urbanistyczne. Miejsca wielokulturowe. Mechanizmy przywracania pamięci. Wykład 13. Życie wokół nas. Sąsiedztwo. Zróżnicowanie społeczne sąsiedztw. Kapitał społeczny w miejscu zamieszkania. Seminarium 14. Rewitalizacja polskich miast: problemy i wyzwania. Upodmiotowienie mieszkańców. Jak uczyć się na błędach innych i jak ich nie powtarzać? |
Literatura: |
Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Wydawnictwo Naukowe "Scholar" Montgomery, Ch. (2015). Miasto szczęśliwe. Wysoki Zamek Lektura uzupełniająca: Gehl , J. (2014). Miasta dla ludzi. Wydawnictwo RAM Alexander, Ch. (1977/2008). Język wzorców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie: esej uwzględniający pojęcia opanowane w czasie kursu- 50% całości sprawdzian zaliczający - 50% całości |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Lewicka | |
Prowadzący grup: | Maria Lewicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.