Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia miejsca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-MF-PM-Sj
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia miejsca
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

kurs jest przeznaczony dla studentów lat 2 i 3 psychologii. Na kurs mogą też uczęszczać studenci innych nauk społecznych (np. kognitywistyki)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

- godziny realizowane z udziałem nauczyciela – 30 h

- praca indywidualna studenta – przygotowanie pracy domowej – 30 godzin

- konsultacje z prowadzącym: 10 h

- przygotowywanie do zajęć (lektura obowiązkowa i nadobowiązkowa, przygotowywanie prezentacji) – 20 godzin

Razem: 90 h, 3 punkty ECTS




Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Zna różne nurty w badaniach miejsca i podstawowe nazwiska badaczy miejsca (K_W01, K_W02)

W2. Swobodnie porusza się w siatce pojęć tworzonej w różnych dyscyplinach zajmujących się miejscem (K_W01, K_W02)

W3. Integruje wiedzę z różnych nurtów zajmujących się miejscem (K_W01, K_W02)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Analizuje konkretne miejsca pod kątem ich potencjalnej ważności i wartości dla różnych kręgów użytkowników



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Jest tolerancyjny wobec różnych ujęć teoretycznych w badaniach nad miejscem i różnych metodologii badań (K_K12)

Metody dydaktyczne:

wykład, zadania na wykładzie, dyskusja

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Kurs dotyczyć będzie mało znanej dziedziny – psychologii miejsca. Omówimy w nim (1) pojęcie miejsca, jego cechy wyróżniające, odróżniające „miejsce” od „przestrzeni” oraz „nie-miejsca”; (2) podejścia teoretyczne w badaniach nad miejscem, w tym podejście fenomenologiczne, podejście psychologii ekologicznej (Barker, Gibson), (3) spór o naturę dobrego miejsca (miejsca konserwatywne vs. progresywne)(4) relacje człowieka z miejscem (przywiązanie do miejsca, tożsamość miejsca, zadowolenie z miejsca), (5) cechy miejsca i ich wpływ na przywiązanie do miejsca (skala miejsca, miejsca zamieszkania vs. rekreacji, wielkie miasta vs. male miasteczka i obszary wiejskie, miejsca homogeniczne vs. heterogeniczne kulturowo, miejsca historyczne vs. pozbawione historii), (6) projektowanie i rewitalizacja miejsc (przestrzeni publicznych, osiedli mieszkaniowych (7) miejsca bezpieczne – sposoby zapewniania bezpieczeństwa, (8) pamięć miejsc.ola ciągłości miejsca i zainteresowania lokalną historią.

Pełny opis:

Wykład 1. Wprowadzenie do psychologii miejsca. Dlaczego badania dotyczące związku z miejscem są ważne? Podejścia teoretyczne w badaniach nad miejscem, w tym podejście fenomenologiczne (Tuan), geografii humanistycznej (Tuan, Relph, Seamon), psychologii ekologicznej (Barker, Gibson). Genius loci miejsca (Norberg-Schultz). Miejsce jako ośrodek zachowania (Barker, Gibson) vs. doświadczenia (Tuan, Norberg-Schultz)

Wykład 2. Spór o znaczenie miejsca. Miejsce a przestrzeń. Miejsce jako „przestrzeń znacząca”. „Znaczenie” w języku i psychologii. Jak badać znaczenie? Cechy definicyjne miejsca według Tuana i Relpha. Genius loci – co decyduje o niepowtarzalności miejsca. Miejsca konserwatywne i progresywne.

Wykład 3. Esencjalizm i bytowość miejsc. Pojęcia esencjalizmu i bytowości w psychologii społecznej. Konsekwencje postrzegania grup społecznych w kategoriach esencjalnych. Esencjalizm a tożsamość grupowa. Percepcja miejsc jako bytów esencjalnych. Genius loci a kryteria esencjalizmu miejsc. Czy ludzie wolą miejsca esencjalistyczne czy nieesencjalistyczne?

Wykład 4 i 5. Ponadczasowe cechy dobrego miejsca. Jane Jacobs i jej walka o miasto. Humanistyczni architekci o mieście (Christopher Alexander, Jan Gehl). Teoria wzorców. Miasta dla ludzi. Co niszczy nasze miasta? Bezpieczeństwo w mieście: zamykać czy nie zamykać?

Wykład 6 i 7. Relacje człowieka z miejscem: przywiązanie i tożsamość. Miejsce a tożsamość (Proshansky, Breakwell, Twigger-Ross i Uzzell). Rola miejsca w tożsamości człowieka. Tożsamość terytorialna i nieterytorialna. Typy przywiązania do miejsca. Rodzaje „nieprzywiązania”. Przywiązanie afektywne vs. instrumentalne. Konsekwencje i korelaty przywiązania. Do czego potrzebne jest człowiekowi miejsce? Mechanizmy tworzenia przywiązania do miejsca.

Wykład 8. Sposoby pomiaru związków człowieka z miejscem: Metody ilościowe i jakościowe. Skale przywiązania do miejsca (jedno i wielowymiarowe). Triangulacja metod. Dobre przykłady triangulacji metod.

Wykład 9. Mobilność a przywiązanie. Status społeczny a przywiązanie. Cechy fizyczne miejsca a przywiązanie. Cechy społeczne a przywiązanie. Stali mieszkańcy vs. nowoprzybyli. Kotwice vs. magnesy. Przestrzeń przepływów a przestrzeń miejsc (M. Castells). Czy przywiązanie jest możliwe w czasach globalizacji?

Wykład 10. Ciągłość miejsca. Percepcja ciągłości a tożsamość miejsca. Zainteresowanie historią miejsca i jego funkcje psychologiczne. Pamięć autobiograficzna a związek z miejscem.

Wykład 11 i 12. Pamięć miejsca. Podpowiedzi urbanistyczne. Miejsca wielokulturowe. Mechanizmy przywracania pamięci.

Wykład 13. Życie wokół nas. Sąsiedztwo. Zróżnicowanie społeczne sąsiedztw. Kapitał społeczny w miejscu zamieszkania.

Seminarium 14. Rewitalizacja polskich miast: problemy i wyzwania. Upodmiotowienie mieszkańców. Jak uczyć się na błędach innych i jak ich nie powtarzać?

Literatura:

Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Wydawnictwo Naukowe "Scholar"

Montgomery, Ch. (2015). Miasto szczęśliwe. Wysoki Zamek

Lektura uzupełniająca:

Gehl , J. (2014). Miasta dla ludzi. Wydawnictwo RAM

Alexander, Ch. (1977/2008). Język wzorców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie: esej uwzględniający pojęcia opanowane w czasie kursu- 50% całości

sprawdzian zaliczający - 50% całości

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Lewicka
Prowadzący grup: Maria Lewicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Lewicka
Prowadzący grup: Maria Lewicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)