Podstawy psychologii jedzenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PPJ-sj |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii jedzenia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak Wykład realizowany zdalnie za pomocą MS Teams |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS, 30 h wykładów, 60 h pracy własnej (przygotowanie do egzaminu) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna kluczowe pojęcia i modele teoretyczne w obszarze psychologii jedzenia, ma wiedzę na temat najważniejszych badań empirycznych z tego obszaru, ich przebiegu oraz wyników, zna wybrane narzędzia badawcze i diagnostyczne z obszaru psychologii jedzenia, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student umie odnieść treści z obszaru psychologii jedzenia do problematyki z zakresu psychologii stosowanych: klinicznej i zdrowia, oraz psychologii wyborów konsumenckich i edukacji, potrafi w analizie zachowań jedzeniowych wykorzystać dotychczasową wiedzę z podstawowych obszarów psychologii oraz biologicznych mechanizmów zachowań |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | rozumie specyfikę myślenia i działania psychologa w obszarze usług dietetycznych. |
Metody dydaktyczne: | wykład, dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: • Zdobycie wiedzy z zakresu najważniejszych pojęć i modeli mechanizmów wypracowanych na gruncie psychologii jedzenia • Nabycie kompetencji psychologicznej analizy zachowań jedzeniowych. • Zdobycie wiedzy o uwarunkowaniach rozwoju zachowań i stylów jedzeniowych • Orientacja w spektrum konsekwencji medycznych i psychologicznych związanych z różnorodnością zachowań jedzeniowych |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Wprowadzenie kluczowych pojęć w psychologii jedzenia, nawyki żywieniowe, modele wyborów żywieniowych i ich badawcze oraz aplikacyjne konsekwencje. Wybrane zagadnienia psychofizjologii jedzenia, wskaźniki inicjowania i hamowania zachowań jedzeniowych, fizjologiczne korelaty motywacji do jedzenia, zakłócenia metaboliczne a motywacja do jedzenia. Kulturowe znaczenia jedzenia, przekonania na temat jedzenia i ich badanie, wspólne posiłki jako forma interakcji społecznych, dieta jako manifestacja tożsamości, ewolucja i kultura a współczesne problemy z odżywianiem. Rozwojowe modele zachowań jedzeniowych, społeczne mechanizmy uczenia się zachowań jedzeniowych, rola rówieśników rodziców i środków przekazu, kluczowe badania. Poznawcze modele zachowań jedzeniowych, rola przekonań, zakres kontroli wewnętrznej, funkcja norm kulturowych i subiektywnych, kluczowe badania. Psychofizjologiczne modele zachowań jedzeniowych, rola neuroprzekaźników i metabolizmu w regulacji jedzenia, związek wybranych produktów i sytuacji stresowych z zachowaniami jedzeniowymi, kluczowe badania. Epidemie otyłości i niedożywienia: objawy, konsekwencje i geneza. Czynniki fizjologiczne, rozwojowe i środowiskowe. Problemy związane z badaniem otyłości i niedożywienia. Diety: historyczne tło stosowania diet, choroby dietozależne, diety restrykcyjne, ich skuteczność kliniczna i znaczenie kulturowe, nurt „no diet” jako współczesna odpowiedź na problemy w ocenie skuteczności diet restrykcyjnych, oddziaływanie przemysłu dietetycznego. Samoregulacja zachowań jedzeniowych a zachowania zaburzone: jedzenie emocjonalne, jedzenie ograniczające, jedzenie rozhamowane: kluczowe wskaźniki, metody badań i ocena konsekwencji występowania. Otyłość i niedożywienie: aspekty psychospołeczne, rola okresu adolescencji, zaburzenia mechanizmu łaknienia. Rodzinne uwarunkowania zachowań jedzeniowych: definicje rodzinnego środowiska żywieniowego, specyficzne i niespecyficzne oddziaływania rodziców w procesie kształtowania się samoregulacji zachowań jedzeniowych dzieci, rola posiłków rodzinnych, kluczowe badania w tym obszarze. Zaburzenia zachowań jedzeniowych we współczesnych klasyfikacjach chorób, zaburzenia odżywiania, zaburzenia karmienia w DC:03, ICD-11, DSM-5. Podsumowanie roli komunikacji, kontroli, konfliktów wewnętrznych, schematów poznawczych, norm społecznych, wzorców rodzinnych i stanu organizmu w modelach zmian żywieniowych. Psychologia jedzenia, dietetyka, psychodietetyka, dietetyka kliniczna – analiza rynku usług w zakresie poradnictwa i pomocy, etyka pracy psychologa. |
Literatura: |
Brytek-Matera, A., Czepczor, K. (2017). Jedzenie pod wpływem emocji. Warszawa: DIFIN, rozdziały 1-5. Ogden, J. (2011). Psychologia odżywiania się. Od zdrowych do zaburzonych zachowań żywieniowych, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, rozdziały: 2,4,7-10. Ogińska-Bulik, N. (2004). Psychologia nadmiernego jedzenia. Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego. Ogińska-Bulik, N., Putyński, L. (2000). Kwestionariusz Moje Zwyczaje Żywieniowe – konstrukcja i własności psychometryczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 4, 25–33. Tabak, I., Jodkowska, M., Oblacińska, A. (2013). Spożywanie wspólnych posiłków, wsparcie i komunikacja w rodzinie jako predyktory zdrowia subiektywnego i zadowolenia z życia nastolatków. Pediatria Polska, 88(6), 533–539. https://doi.org/10.1016/j.pepo.2013.09.006. Wieczorkowska, G., Bednarczyk, I. (2004). Zaburzenia kontroli procesu jedzenia: rola przedziałowości. Nowiny Psychologiczne, 3, 5–19. Wojciechowska, J. (2019). Rodzina przy stole. Analiza zachowań rodziców i dzieci. Poznań: Wydawnictwo WNS. Rozdział 1,2,3. Wojciechowska, J., Bąbka B. (2016). Uwarunkowania restrukcyjnych zachowań jedzeniowych u dziewcząt w okresie adolescencji. W: A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak (red.), Kontrowersje wokół socjalizacji dziewcząt i kobiet. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 297–312. Ziółkowska, B. (2014). Psychospołeczne aspekty nienormatywnej masy ciała. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, część 1. Lewandowska, B. (2020). Style jedzenia ich charakterystyka. W: (red: A. Brytek-Matera). Psychodietetyka, r. 9, Warszawa, PZWL Bąk-Sosnowska, M. (2020). Niezdrowe nawyki żywieniowe i ich zmiana W: (red: A. Brytek-Matera). Psychodietetyka, r.12, Warszawa: PZWL |
Metody i kryteria oceniania: |
test końcowy jednokrotnego wyboru |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Julita Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Julita Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.