Przełomowe przypadki w neuropsychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PPN-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Przełomowe przypadki w neuropsychologii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 15 godzin realizowanych z nauczycielem 15 godzin - praca indywidualna studenta (czytanie literatury do zajęć, prace domowe) 15 godzin - przygotowanie prezentacji na wybrany temat |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W01 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu psychologii K_W07 ma poszerzoną wiedzę o relacjach zachodzących między funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego a czynnościami ruchowymi, funkcjonowaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka K_W19 zna wybrane metody diagnozy psychologicznej; zna cele, założenia i zasady stosowania diagnozy psychologicznej Efekty przedmiotowe: -zna fachowe terminy w dziedzinie neuropsychologii -zna wybrane metody badania neuropsychologicznego, cele i założenia diagnozy neuropsychologicznej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U05 umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych K_U15 potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby Efekty przedmiotowe: - potrafi krytycznie analizować publikacje z dziedziny neuropsychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych, - potrafi krytycznie analizować i przedstawiać studia przypadków pacjentów z uszkodzeniami mózgu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe K_K05 rozumie konieczność poszerzania wiedzy z innych dyscyplin, aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie bio-psycho-społeczne człowieka; jest świadomy znaczenia sfery psychicznej dla jakości ogólnego funkcjonowania człowieka Efekty przedmiotowe: -potrafi zdobywać i krytycznie oceniać wiedzę o etiologii uszkodzeń mózgu i jej związku z zachowaniem i funkcjonowaniem poznawczym -rozumie konieczność poszerzania wiedzy o człowieku z różnych dyscyplin naukowych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Podczas kursu będą omawiane przypadki pacjentów z uszkodzeniami mózgu o różnej etiologii (urazy mózgu, udaru, choroby neurodegeneracyjne, itp.) prezentujących różne objawy neurologiczne oraz deficyty neuropsychologiczne. Na zajęciach dokonamy przeglądu zarówno klasycznych przypadków w neuropsychologii, jak i tych, bardziej współczesnych, istotnych dla rozwoju dziedziny. |
Pełny opis: |
Na zajęciach będą omawiane studia przypadków pacjentów neurologicznych prezentujących różne deficyty/syndromy neuropsychologiczne. Studia przypadków będą dotyczyć następujących tematów: 1) Mowa a mózg. Afazja, dyzartria, konsekwencje uszkodzenia prawej półkuli dla mowy. 2) Pamięć a mózg (amnezja, hipermnezja, zespół Sawanta) 3) Zespoły otępienne (specyfika zaburzeń pamięci w przebiegu chorób neurodegeneracyjnych, np. choroby Alzheimera). 4) Zaburzenia samoświadomości, emocjonalne i osobowości (anozognozja, ślepowidzenie, zespół pomijania stronnego, zespół czołowy, zespół Capgrasa, zespół Urbana-Wieth’a, zespół Kluvera-Bucy’ego). 5) Asymetria półkulowa. Konsekwencje uszkodzenia spoidła wielkiego i hemisferektomii. 6) Zaburzenia percepcji i rozpoznawania (niedowidzenie połowicze, agnozje). 7) Zaburzenia świadomości (stan wegetatywny, stan minimalnej świadomości, zespół zamknięcia). |
Literatura: |
Berker, E.A., Berker, A.H., & Smith, A. (1986). Translation of Broca's 1865 Report. Localization of Speech in the Third Left Frontal Convultion. Archives of Neurology, 43, 1065 – 1072. Dronkers N. F., Plaisant, O., Iba-Zizen M. T., Cabanis E. A (2007). Paul Broca’s historic cases: high resolution MR imaging of the brains of Leborgne and Lelong. Brain, 130, 1432-1441. Kertesz A, Harciarek M. (2014). Primary progressive aphasia. Scand J Psychol. ;55(3):191-201. Wilkins, Brody (1970). The aphasic symptom complex. A Psychological Study on an Anatomical Basis, Arch Neurol 22 Fornazzari L, Leggieri M, Schweizer T, Arizaga R, Allegri RF, Fischer CE. (2018). Hyper memory, synaesthesia, savants. Luria and Borges revisited. Dement Neuropsychol, 12(2):101-104. Puente AE., Heller S., Sekely A. (2016). Neuropsychological Analysis of an Idiot Savant: A Case Study. Appl Neuropsychol Adult. 23(6):459-63. Dubischar-Krivec AM, Bölte S, Braun C, Poustka F, Birbaumer N, Neumann N. (2014). Neural mechanisms of savant calendar calculating in autism: an MEG-study of few single cases. Brain Cogn. 90:157-64. Scoville WB, Milner B. (1957). Loss of recent memory after bilateral hippocampal lesions. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 20(1):11-21. Thomson AD,. Cook CCH, Guerrini I, Sheedy D, Harper C, Marshall AE (2008). Wernicke’s encephalopathy revisited. Alcohol & Alcoholism 43 (2): 174–179. Cipriani G., Dolciotti C., Picchi L., Bonucelli U. (2011). Alzheimer and his disease: a brief history. Neurol Sci 32:275–279. Khotianov N, Singh R, Singh S. (2202). Lewy body dementia: case report and discussion. J Am Board Fam Pract.; 15(1):50-4. Hermanowicz N. (2017) Delusional misidentification in Parkinson’s disease: Report of two cases and a review. Postgraduate Medicine, Landtblom A, Fazio P, Fredrikson S., Granieri E. (2010). The first case history of multiple sclerosis: Augustus d’Este´ (1794–1848). Neurol Sci 31:29–33. Borges MK. I in. (2018). Early-Onset Alzheimer Disease (EOAD) With Aphasia: A Case Report. Frontiers in Psychiatry, 9, 1-5. Konrad Maurer, Stephan Volk, Hector Gerbaldo (1997). Auguste D and Alzheimer’s disease. Lancet 349: 1546–49. Cocchini G, Beschin N, Della Sala S. (2002). Chronic anosognosia: a case report and theoretical account. Neuropsychologia 40: 2030–2038. Azzopardi CP, Matity L, Muscat S. (2017). Anton’s syndrome as a presentation of decompression illness. Diving and Hyperbaric Medicine Volume 47 No. 1. Bisiach E, Luzzatti C.(1978). Unilateral neglect of representational space. Cortex. 14(1):129-33. Kentridge RW, Heywood CA, Weiskrantz L. (1999). Attention without awareness in blindsight. Proc Biol Sci. 266(1430):1805-11. Marshall JC, Halligan PW. (1988). Blindsight and insight in visuo-spatial neglect. Nature 29;336(6201):766-7. Sinkman A. (2008). The syndrome of Capgras. Psychiatry. 71(4):371-8 Kleinschmidt A, Rusconi E. (2011). Gerstmann meets Geschwind: a crossing (or kissing) variant of a subcortical disconnection syndrome? Neuroscientist. 17(6):633-44. Sebastianelli L, Versace V, Taylor A, Brigo F, Nothdurfter W, Saltuari L, Trinka E, Nardone R. (2017). Functional reorganization after hemispherectomy in humans and animal models: What can we learn about the brain's resilience to extensive unilateral lesions? Brain Res Bull. 131:156-167. Kho KH, Leijten QH, Dorresteijn LD. (2019). A Parkinson's Disease Patient without Corpus Callosum. J Parkinsons Dis. Ilik F, Bilgilisoy UT. (2015). Agenesis of the Corpus Callosum and Generalized Epilepsy. Clin EEG Neurosci; 46(3): 253-5. Pinto Y, Neville DA, Otten M, Corballis PM, Lamme VAF, de Haan EHF, Foschi N, Fabri M. (2017). Split brain: divided perception but undivided consciousness. Brain, 140(5):1231-1237. Phelps EA, Hirst W, Gazzaniga MS. (1991). Deficits in recall following partial and complete commissurotomy. Cereb Cortex. 1(6):492-8. Seymour SE, Reuter-Lorenz PA, Gazzaniga MS. (1994). The disconnection syndrome. Basic findings reaffirmed. Brain. 117 ( Pt 1):105-15. Diaz AL. (2008). Do I know you? A case study of prosopagnosia (face blindness). J Sch Nurs 24(5):284-9. Power C, Hannigan O, Coen R, Bruce I, Gibb M, McCarthy M, Robinson D, Lawlor BA. (2018). Prosopagnosia as a Type of Conversion Disorder. Case Rep Psychiatry. 5972954. Sergent J, Villemure JG. (1989). Prosopagnosia in a right hemispherectomized patient. Brain. 112; 975-95. Zihl J, Heywood CA. (2016). The contribution of single case studies to the neuroscience of vision. Psych J. 5(1):5-17. Bala A, Iwański S, Żyłkowski J, Jaworski M, Seniów J, Marchel A. (2015). Visual disorders, the prosopometamorphopsia and prosopagnosia type in the early days after the onset of brain hemorrhagic stroke--a case report. Neurocase.;21(3):331-8. Reed CL, Cahn SJ, Cory C, Szaflarski JP. (2011). Impaired perception of harmonic complexity in congenital amusia: a case study. Cogn Neuropsychol.;28(5):305-21. Konen CS, Behrmann M, Nishimura M, Kastner S. (2011). The functional neuroanatomy of object agnosia: a case study. Neuron. 14;71(1):49-60. João RB, Filgueiras RM, Mussi ML, de Barros JEF. (2017). Transient Gerstmann syndrome as manifestation of stroke: Case report and brief literature review. Dement Neuropsychol.;11(2):202-205. Bauby, JB (1997). Skafander i motyl. Gdańsk, słowo/obraz terytoria. Owen, A.M., Coleman, M.R., Boly, M., Davis, M.H., Laureys, S., & Pickard, J.D. (2006). Detecting Awareness in the Vegetative State. Science, 8, 1402 – 1402. Raibagkar P, Chavali RV, Kaplan TB, Kim JA, Nitka MV, Chou SH, Edlow BL. (2017). Reverse Locked-In Syndrome. Neurocrit Care. 27(1):108-114 De Tanti A, Saviola D, Basagni B, Cavatorta S, Chiari M, Casalino S, De Bernardi D, Galvani R. (2016). Recovery of consciousness after 7 years in vegetative state of non-traumatic origin: A single case study. Brain Inj.; 30(8):1029-34. Tomaiuolo F., Cecchetti L.,. Gibson RM, Logi F, Owen AM., Malasoma F., Cozza S., Pietrini P., Ricciardi E. (2016). Progression from Vegetative to Minimally Conscious State Is Associated with Changes in Brain Neural Response to Passive Tasks: A Longitudinal Single-Case Functional MRI Study. Journal of the International Neuropsychological Society, 22, 620–630. Bruno ME. (2009). Locked-In Syndrome in Children: Report of Five Cases and Review of the Literature. Pediatric Neurology 41(4): 237-246. . |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalna 1 nieobecność). Aktywność na zajęciach (merytoryczny udział w dyskusji, czytanie literatury do zajęć). Podstawą oceny końcowej będzie ustna prezentacja na wybrany temat. Prezentacja ma formę opisu przypadku lub serii przypadków pacjentów z uszkodzeniami mózgu na podstawie proponowanej literatury lub samodzielnie wybranych publikacji (związanej z tematyką kursu). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMPRZ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR SEMPRZ
CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium przedmiotowe, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium przedmiotowe - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Monika Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.