Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychologia pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-MF-PPO-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia pracy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

75 godzin (3 ECTS)

- obecność (30 godzin)

- lektury

- przygotowanie do testu


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

Omawia przedmiot i metody psychologii pracy;

Opisuje wpływ stresorów fizycznych i społecznych na procesy poznawcze i wykonawcze

Omawia teorię świadomości sytuacyjnej i teorię błędów Reasona.

Wymienia źródła stresu psychospołecznego w sytuacji pracy

Podaje zasady JUST culture.

Zna zasady doboru i selekcji pracowników w wybranych zawodach


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

Planuje działania w zakresie prewencji stresu w sytuacji pracy

Dobiera metody badawcze do różnych sytuacji związanych z selekcją i orzecznictwem

Rozpoznaje symptomy agresji, mobbingu i wypalenia zawodowego.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

Dostrzega znaczenie czynników stresowych dla dobrostanu pracowników i rozwoju organizacji

Promuje kulturę bezpieczeństwa

Zachowuje etyczne standardy podczas doboru i selekcji pracowników;


Metody dydaktyczne:

wykład

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Skrócony opis:

Psychologia pracy jest stosowaną poddyscypliną psychologii, zajmującą się zachowaniami człowieka w sytuacji pracy i relacjach biznesowych. Obejmuje naukę o czynniku ludzkim (a więc ocenę możliwości i ograniczeń człowieka w wykonywaniu zadań zawodowych, szczególnie w zajęciach trudnych i niebezpiecznych), prewencję stresu psychospołecznego i fizycznego w sytuacjach zawodowych, oraz metodologię selekcji i orzecznictwa zawodowego. Wykład poświęcony będzie tym trzem obszarom wiedzy, z naciskiem na przygotowanie Studentów do realizacji zadań psychologa pracy w warunkach opisanych przez polskie przepisy.

Pełny opis:

Psychologia pracy jest stosowaną poddyscypliną psychologii, zajmującą się zachowaniami człowieka w sytuacji pracy i relacjach biznesowych. Wykład poświęcony będzie trzem obszarom psychologii pracy. W części pierwszej, omówiona będzie ergonomia poznawcza, a zatem najistotniejsze mechanizmy psychologiczne mające wpływ na możliwości i ograniczenia człowieka w wykonywaniu zadań zawodowych, szczególnie w zajęciach trudnych i niebezpiecznych. Omówione będą pojęcia świadomości sytuacyjnej, kontroli antycypacyjnej oraz wpływ stresu (czynników fizycznych i społecznych) na procesy wykonawcze, decyzyjne i poznawcze człowieka. Omówiona będzie problematyka niezawodności człowieka i teorie czynnika ludzkiego w wypadkach. Druga część wykładu poświęcona będzie szerzej problematyce stresu psychospołecznego (w szczególności mobbingu), zaburzeniom związanym ze stresem (wypaleniu zawodowemu, zaburzeniom związanym z traumą) oraz prewencji na poziomie pierwszo- drugo- i trzeciorzędowym. Poruszona zostanie też problematyka kultury bezpieczeństwa (model JUST culture).

Ostatnia część poświęcona będzie selekcji zawodowej i orzecznictwu. Omówione zostaną metodyki diagnozy w służbie medycyny pracy, psychologii transportu oraz w innych zawodach. Wykład zakończy omówienie ścieżki kariery w obszarze praktyki psychologa pracy.

Literatura:

Lektura obowiązkowa:

1. Schultz, D., Schultz, S.E.(2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: PWN

2. Ratajczak, Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: PWN

Lektura uzupełniająca:

3. Arnold, J., & Silvester, J. (2005). Work psychology: Understanding human behaviour in the workplace. Pearson Education.

4. EuroPsy documents: www.efpa.eu/download/aa50b2aa4be51a2778d746f8aa583f1a

5. Endsley, M. R., & Garland, D. J. (2000). Theoretical underpinnings of situation awareness: A critical review. Situation awareness analysis and measurement, 3-32.

6. Caesens, G., Stinglhamber, F., & Luypaert, G. (2014). The impact of work engagement and workaholism on well-being: The role of work-related social support. Career Development International, 19(7), 813-835.

7. Neuman, J. H., & Baron, R. A. (1998). Workplace violence and workplace aggression: Evidence concerning specific forms, potential causes, and preferred targets. Journal of management, 24(3), 391-419.

8. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: The JD–R approach. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 1(1), 389-411.

9. Eagly, A. H., Johannesen-Schmidt, M. C., & Van Engen, M. L. (2003). Transformational, transactional, and laissez-faire leadership styles: A meta-analysis comparing women and men. Psychological bulletin, 129(4), 569.

10. Cropanzano, R., Howes, J. C., Grandey, A. A., & Toth, P. (1997). The relationship of organizational politics and support to work behaviors, attitudes, and stress. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 18(2), 159-180.

11. Bourne Jr, L. E., & Yaroush, R. A. (2003). Stress and cognition: A cognitive psychological perspective.

12. Bukowski, T. (2014) Sleepy and unsafe. Safety+Health Magazine, http://www.safetyandhealthmagazine.com/articles/10412-sleepy-and-unsafe-worker-fatigue

13. Reason, J. (2000). Human error: models and management. BMJ: British Medical Journal, 320(7237), 768.

14. Salas, E., Prince, C., Baker, D. P., & Shrestha, L. (1995). Situation awareness in team performance: Implications for measurement and training. Human factors, 37(1), 123-136.

15. Hollnagel, E. (1997). Cognitive ergonomics: it's all in the mind. Ergonomics, 40(10), 1170-1182.

16. Morgeson, F. P., Campion, M. A., Dipboye, R. L., Hollenbeck, J. R., Murphy, K., & Schmitt, N. (2007). Reconsidering the use of personality tests in personnel selection contexts. Personnel psychology, 60(3), 683-729.

17. Parker, D., Lawrie, M., & Hudson, P. (2006). A framework for understanding the development of organisational safety culture. Safety science, 44(6), 551-562.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin testowy (próg zaliczenia 60%)

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Tarnowski
Prowadzący grup: Adam Tarnowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)