Psychologia pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-PPO-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia pracy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 75 godzin (3 ECTS) - obecność (30 godzin) - lektury - przygotowanie do testu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: Omawia przedmiot i metody psychologii pracy; Opisuje wpływ stresorów fizycznych i społecznych na procesy poznawcze i wykonawcze Omawia teorię świadomości sytuacyjnej i teorię błędów Reasona. Wymienia źródła stresu psychospołecznego w sytuacji pracy Podaje zasady JUST culture. Zna zasady doboru i selekcji pracowników w wybranych zawodach |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student Planuje działania w zakresie prewencji stresu w sytuacji pracy Dobiera metody badawcze do różnych sytuacji związanych z selekcją i orzecznictwem Rozpoznaje symptomy agresji, mobbingu i wypalenia zawodowego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student Dostrzega znaczenie czynników stresowych dla dobrostanu pracowników i rozwoju organizacji Promuje kulturę bezpieczeństwa Zachowuje etyczne standardy podczas doboru i selekcji pracowników; |
Metody dydaktyczne: | wykład |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Psychologia pracy jest stosowaną poddyscypliną psychologii, zajmującą się zachowaniami człowieka w sytuacji pracy i relacjach biznesowych. Obejmuje naukę o czynniku ludzkim (a więc ocenę możliwości i ograniczeń człowieka w wykonywaniu zadań zawodowych, szczególnie w zajęciach trudnych i niebezpiecznych), prewencję stresu psychospołecznego i fizycznego w sytuacjach zawodowych, oraz metodologię selekcji i orzecznictwa zawodowego. Wykład poświęcony będzie tym trzem obszarom wiedzy, z naciskiem na przygotowanie Studentów do realizacji zadań psychologa pracy w warunkach opisanych przez polskie przepisy. |
Pełny opis: |
Psychologia pracy jest stosowaną poddyscypliną psychologii, zajmującą się zachowaniami człowieka w sytuacji pracy i relacjach biznesowych. Wykład poświęcony będzie trzem obszarom psychologii pracy. W części pierwszej, omówiona będzie ergonomia poznawcza, a zatem najistotniejsze mechanizmy psychologiczne mające wpływ na możliwości i ograniczenia człowieka w wykonywaniu zadań zawodowych, szczególnie w zajęciach trudnych i niebezpiecznych. Omówione będą pojęcia świadomości sytuacyjnej, kontroli antycypacyjnej oraz wpływ stresu (czynników fizycznych i społecznych) na procesy wykonawcze, decyzyjne i poznawcze człowieka. Omówiona będzie problematyka niezawodności człowieka i teorie czynnika ludzkiego w wypadkach. Druga część wykładu poświęcona będzie szerzej problematyce stresu psychospołecznego (w szczególności mobbingu), zaburzeniom związanym ze stresem (wypaleniu zawodowemu, zaburzeniom związanym z traumą) oraz prewencji na poziomie pierwszo- drugo- i trzeciorzędowym. Poruszona zostanie też problematyka kultury bezpieczeństwa (model JUST culture). Ostatnia część poświęcona będzie selekcji zawodowej i orzecznictwu. Omówione zostaną metodyki diagnozy w służbie medycyny pracy, psychologii transportu oraz w innych zawodach. Wykład zakończy omówienie ścieżki kariery w obszarze praktyki psychologa pracy. |
Literatura: |
Lektura obowiązkowa: 1. Schultz, D., Schultz, S.E.(2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa: PWN 2. Ratajczak, Z. (2007) Psychologia pracy i organizacji, Warszawa: PWN Lektura uzupełniająca: 3. Arnold, J., & Silvester, J. (2005). Work psychology: Understanding human behaviour in the workplace. Pearson Education. 4. EuroPsy documents: www.efpa.eu/download/aa50b2aa4be51a2778d746f8aa583f1a 5. Endsley, M. R., & Garland, D. J. (2000). Theoretical underpinnings of situation awareness: A critical review. Situation awareness analysis and measurement, 3-32. 6. Caesens, G., Stinglhamber, F., & Luypaert, G. (2014). The impact of work engagement and workaholism on well-being: The role of work-related social support. Career Development International, 19(7), 813-835. 7. Neuman, J. H., & Baron, R. A. (1998). Workplace violence and workplace aggression: Evidence concerning specific forms, potential causes, and preferred targets. Journal of management, 24(3), 391-419. 8. Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: The JD–R approach. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 1(1), 389-411. 9. Eagly, A. H., Johannesen-Schmidt, M. C., & Van Engen, M. L. (2003). Transformational, transactional, and laissez-faire leadership styles: A meta-analysis comparing women and men. Psychological bulletin, 129(4), 569. 10. Cropanzano, R., Howes, J. C., Grandey, A. A., & Toth, P. (1997). The relationship of organizational politics and support to work behaviors, attitudes, and stress. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 18(2), 159-180. 11. Bourne Jr, L. E., & Yaroush, R. A. (2003). Stress and cognition: A cognitive psychological perspective. 12. Bukowski, T. (2014) Sleepy and unsafe. Safety+Health Magazine, http://www.safetyandhealthmagazine.com/articles/10412-sleepy-and-unsafe-worker-fatigue 13. Reason, J. (2000). Human error: models and management. BMJ: British Medical Journal, 320(7237), 768. 14. Salas, E., Prince, C., Baker, D. P., & Shrestha, L. (1995). Situation awareness in team performance: Implications for measurement and training. Human factors, 37(1), 123-136. 15. Hollnagel, E. (1997). Cognitive ergonomics: it's all in the mind. Ergonomics, 40(10), 1170-1182. 16. Morgeson, F. P., Campion, M. A., Dipboye, R. L., Hollenbeck, J. R., Murphy, K., & Schmitt, N. (2007). Reconsidering the use of personality tests in personnel selection contexts. Personnel psychology, 60(3), 683-729. 17. Parker, D., Lawrie, M., & Hudson, P. (2006). A framework for understanding the development of organisational safety culture. Safety science, 44(6), 551-562. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy (próg zaliczenia 60%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Adam Tarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.