Reading Club - co nowego w psychologii społecznej?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-RC-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Reading Club - co nowego w psychologii społecznej? |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony kurs z psychologii społecznej. Umiejętność czytania tekstów naukowych po angielsku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny realizowane z udziałem prowadzącego: 30 h - czytanie literatury i przygotowywanie prezentacji: 20 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty przedmiotowe: W01: student zna wybrane najnowsze badania z zakresu psychologii społecznej W02: student zna nowe kierunki metodologiczne i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach z zakresu psychologii społecznej W03: student zna wybrane najnowsze techniki analizy danych w badaniach z zakresu psychologii społecznej Efekty kierunkowe: Student: K_W02: ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi, przyrodniczymi i technicznymi K_W04: zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych K_W15: zna definicje pojęć psychologii społecznej; rozumie zjawiska i prawidłowości zjawisk społecznych K_W17: ma wiedzę o podstawowych mechanizmach oraz uwarunkowaniach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych i w grupach |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty przedmiotowe: U01: student potrafi dokonać trafnej i rzetelnej analizy jakości tekstu naukowego i badań z dziedziny psychologii społecznej U02: student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu psychologii społecznej do zrozumienia, analizy i interpretacji problemów społecznych U03: student umie rozróżnić naukową psychologię społeczną od wiedzy potocznej Efekty kierunkowe: Student: K_U01: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych K_U03: potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych K_U05: umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych K_U18: posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty przedmiotowe: K01: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat jakości badań naukowych K02: student potrafi merytorycznie uargumentować, dlaczego uważa przeanalizowane przez siebie badanie naukowe za przeprowadzone rzetelnie i poprawnie K03: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat najnowszych kierunków badawczych w psychologii społecznej Efekty kierunkowe: Student: K_K01 : potrafi określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych i zawodowych K_K07: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów K_K12: respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej, które zostały opublikowane w przeciągu ostatnich dwóch lat. W toku zajęć studenci będą mogli zapoznać się najnowszymi wynikami, technikami badawczymi oraz metodami analiz, które są wykorzystywane w aktualnych badaniach psychologicznych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej, które zostały opublikowane w przeciągu ostatnich dwóch lat. W toku zajęć studenci będą mogli zapoznać się najnowszymi wynikami, technikami badawczymi oraz metodami analiz, które są wykorzystywane w aktualnych badaniach psychologicznych. Uczestnicy sami będą decydować o tym, jakie teksty naukowe będziemy czytać na zajęciach. Prowadzący będzie dobierać lektury pod kątem zainteresowań studentów. Podczas zajęć każdy ze studentów będzie prezentować przygotowane przez siebie wystąpienie na temat wybranego artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej (z ostatnich 2 lat). Zadaniem studenta będzie przedstawienie w skrócie najważniejszych aspektów badawczych tego artykułu (wprowadzenie teoretyczne, hipotezy, metoda, wyniki, dyskusja wyników). Następnie student będzie dokonywał krytycznej analizy tego tekstu, wskazując jego mocne i słabe strony. W drugiej części danych zajęć cała grupa wraz z prowadzącym będzie dyskutować na temat tego artykułu - przeanalizujemy jego mocne i słabe strony, zastanowimy się co można byłoby zrobić inaczej (lepiej), jakie dalsze kierunki badawcze wyłaniają się z tego badania, jakie własne badania w tym zakresie moglibyśmy zaprojektować. W ten sposób uczestnicy kursu będą mogli: - zapoznać się z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej i dzięki temu rozszerzyć i pogłębić swoją wiedzę z tej dziedziny - poszerzyć swoją świadomość na temat poprawnych i rzetelnych metod prowadzenia badań naukowych. |
Literatura: |
Uczestnicy zajęć sami zdecydują jakie teksty naukowe będziemy czytać na zajęciach. Literatura uzupełniająca: Jordan Ch. H., & Zanna M. P. (2003). How to read an article in social psychology. In: A. W. Kruglanski & E. T. Higgins (Eds.) Social Psychology. A General Reader. Psychology Press. |
Metody i kryteria oceniania: |
- Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności) - Przygotowanie prezentacji i omówienie jednego wybranego artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej, opublikowanego w przeciągu ostatnich 2 lat - Aktywność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Główczewski | |
Prowadzący grup: | Michał Główczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Główczewski | |
Prowadzący grup: | Michał Główczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominika Jurgiel | |
Prowadzący grup: | Dominika Jurgiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.