Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Reading Club - co nowego w psychologii społecznej?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2404-P-MF-RC-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Reading Club - co nowego w psychologii społecznej?
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia - zajęcia fakultatywne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczony kurs z psychologii społecznej.

Umiejętność czytania tekstów naukowych po angielsku.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

- godziny realizowane z udziałem prowadzącego: 30 h

- czytanie literatury i przygotowywanie prezentacji: 20 h


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty przedmiotowe:

W01: student zna wybrane najnowsze badania z zakresu psychologii społecznej

W02: student zna nowe kierunki metodologiczne i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach z zakresu psychologii społecznej

W03: student zna wybrane najnowsze techniki analizy danych w badaniach z zakresu psychologii społecznej


Efekty kierunkowe:

Student:

K_W02: ma poszerzoną wiedzę o relacjach między psychologią a naukami: humanistycznymi, społecznymi, przyrodniczymi i technicznymi

K_W04: zna podstawowe metody i techniki badań stosowane w naukach społecznych; ma wiedzę z zakresu metodologii badań empirycznych oraz zasad operacjonalizacji pojęć́ psychologicznych

K_W15: zna definicje pojęć psychologii społecznej; rozumie zjawiska i prawidłowości zjawisk społecznych

K_W17: ma wiedzę o podstawowych mechanizmach oraz uwarunkowaniach funkcjonowania jednostki w relacjach interpersonalnych i w grupach






Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty przedmiotowe:

U01: student potrafi dokonać trafnej i rzetelnej analizy jakości tekstu naukowego i badań z dziedziny psychologii społecznej

U02: student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu psychologii społecznej do zrozumienia, analizy i interpretacji problemów społecznych

U03: student umie rozróżnić naukową psychologię społeczną od wiedzy potocznej


Efekty kierunkowe:

Student:

K_U01: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania procesów i zjawisk psychicznych i społecznych; posługując się prawidłową terminologią potrafi zidentyfikować uwarunkowania ludzkich zachowań, opisać przebieg zjawisk społecznych oraz funkcjonowanie grup społecznych

K_U03: potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych

K_U05: umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych

K_U18: posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych







Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty przedmiotowe:

K01: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat jakości badań naukowych

K02: student potrafi merytorycznie uargumentować, dlaczego uważa przeanalizowane przez siebie badanie naukowe za przeprowadzone rzetelnie i poprawnie

K03: student potrafi merytorycznie dyskutować na temat najnowszych kierunków badawczych w psychologii społecznej


Efekty kierunkowe:

Student:

K_K01 : potrafi określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych i zawodowych

K_K07: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów

K_K12: respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej





Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej, które zostały opublikowane w przeciągu ostatnich dwóch lat. W toku zajęć studenci będą mogli zapoznać się najnowszymi wynikami, technikami badawczymi oraz metodami analiz, które są wykorzystywane w aktualnych badaniach psychologicznych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej, które zostały opublikowane w przeciągu ostatnich dwóch lat. W toku zajęć studenci będą mogli zapoznać się najnowszymi wynikami, technikami badawczymi oraz metodami analiz, które są wykorzystywane w aktualnych badaniach psychologicznych.

Uczestnicy sami będą decydować o tym, jakie teksty naukowe będziemy czytać na zajęciach. Prowadzący będzie dobierać lektury pod kątem zainteresowań studentów.

Podczas zajęć każdy ze studentów będzie prezentować przygotowane przez siebie wystąpienie na temat wybranego artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej (z ostatnich 2 lat). Zadaniem studenta będzie przedstawienie w skrócie najważniejszych aspektów badawczych tego artykułu (wprowadzenie teoretyczne, hipotezy, metoda, wyniki, dyskusja wyników). Następnie student będzie dokonywał krytycznej analizy tego tekstu, wskazując jego mocne i słabe strony. W drugiej części danych zajęć cała grupa wraz z prowadzącym będzie dyskutować na temat tego artykułu - przeanalizujemy jego mocne i słabe strony, zastanowimy się co można byłoby zrobić inaczej (lepiej), jakie dalsze kierunki badawcze wyłaniają się z tego badania, jakie własne badania w tym zakresie moglibyśmy zaprojektować.

W ten sposób uczestnicy kursu będą mogli:

- zapoznać się z wybranymi najnowszymi badaniami z zakresu psychologii społecznej i dzięki temu rozszerzyć i pogłębić swoją wiedzę z tej dziedziny

- poszerzyć swoją świadomość na temat poprawnych i rzetelnych metod prowadzenia badań naukowych.

Literatura:

Uczestnicy zajęć sami zdecydują jakie teksty naukowe będziemy czytać na zajęciach.

Literatura uzupełniająca:

Jordan Ch. H., & Zanna M. P. (2003). How to read an article in social psychology. In: A. W. Kruglanski & E. T. Higgins (Eds.) Social Psychology. A General Reader. Psychology Press.

Metody i kryteria oceniania:

- Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności)

- Przygotowanie prezentacji i omówienie jednego wybranego artykułu naukowego z zakresu psychologii społecznej, opublikowanego w przeciągu ostatnich 2 lat

- Aktywność na zajęciach

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Główczewski
Prowadzący grup: Michał Główczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Główczewski
Prowadzący grup: Michał Główczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Jurgiel
Prowadzący grup: Dominika Jurgiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)