Wprowadzenie do psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-WPPB-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychoterapii poznawczo-behawioralnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Kurs będzie szczególnie przydatny dla osób posiadających podstawy wiedzy z zakresu psychopatologii, psychologicznej diagnozy klinicznej i psychoterapii (zajęcia na specjalności klinicznej)- bazuje na wiedzy z wymienionych obszarów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu:30h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. przygotowanie i uzupełnienie notatek; czytanie literatury: 45h 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 45h Łącznie godz.120 – 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W05, K_W11, K_W16, K_W17, K_W20, K_W21 Efekty przedmiotowe: W1: Zna podstawowe założenia teoretyczne psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_W11, K_W16, K_W17, K_W20). W2: Zna terminologię związaną. z terapią poznawczo-behawioralną (K_W11, K_W20). W3: Zna podstawowe modele poznawcze wybranych zaburzeń psychicznych (K_W20). W4: Zna przebieg procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo- behawioralnej (K_W21). W5:Zna wybrane techniki stosowane w psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_W21). W6: Zna podstawowe dane naukowe weryfikujące skuteczność psychoterapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu poszczególnych zaburzeń psychicznych (K_W05). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U01, K_U13, K_U14, K_U15, K_U16 Efekty przedmiotowe: U1: Potrafi posługiwać się terminami z obszaru psychoterapii poznawczo- behawioralnej (K_U01). U2: Potrafi wyjaśnić mechanizmy wybranych zaburzeń psychicznych na podstawie poznanych modeli poznawczych (K_U13, K_U14, K_U15). U3: Potrafi wymienić i omówić poszczególne etapy procesu terapeutycznego w psychoterapii poznawczo-behawioralnej (K_U15, K_U16). U4: Potrafi wskazać zastosowania wybranych technik terapeutycznych (K_U15, K_U16). U5: Potrafi krytycznie ocenić, w oparciu o dane empiryczne, przydatność metod psychoterapii poznawczo- behawioralnej w leczeniu określonych zaburzeń (K_U15, K_U16). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K03, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12 Efekty przedmiotowe: K1: Posiada kompetencje społeczne umożliwiające skuteczne stosowanie technik terapeutycznych (K_K03) K2: Zna i szanuje prawa pacjenta w procesie terapeutycznym (K_K08, K_K10, K_K12). K3: Rozumie znaczenie nawiązania prawidłowej relacji z pacjentem i współpracy w procesie terapeutycznym (K_K03, K_K08) K4: Ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i pracy pod superwizją (K_K10, K_K11). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące (pokaz, prezentacja) Metody dydaktyczne podające (opis, studium przypadku, elementy wykładowe). Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w grupach. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta specjalności klinicznej w wiedzę z zakresu podstaw psychoterapii poznawczo- behawioralnej: 1)podstawowe założenia teoretyczne, 2) podstawowe pojęcia i terminy, 3)wybrane modele poznawcze zaburzeń psychicznych i ich zastosowanie w praktyce terapeutycznej, 4)przebieg procesu terapeutycznego, 5)wybrane techniki terapeutyczne, 6) wybrane etyczne aspekty psychoterapii poznawczo- behawioralnej, 7)dane naukowe na temat skuteczności psychoterapii poznawczo-behawioralnej. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane są następujące obszary tematyczne: 1. Założenia teoretyczne terapii poznawczo-behawioralnej. 2. Podstawowe pojęcia w terapii poznawczo-behawioralnej (min. myśli automatyczne, przekonania kluczowe, zniekształcenia poznawcze). 3. Wybrane modele poznawcze zaburzeń psychicznych: zaburzenia lękowe, afektywne. 4. Kompetencje terapeuty ważne w terapii poznawczo- behawioralnej. 5. Cechy relacji terapeutycznej w terapii poznawczo- behawioralnej, rola terapeuty i pacjenta. 6. Etapy procesu terapeutycznego w terapii poznawczo- behawioralnej. 7. Wybrane techniki terapii poznawczo- behawioralnej (min. schemat ABC, strzałka w dół, eksperyment behawioralny). 8. Skuteczność terapii poznawczo- behawioralnej w świetle dotychczasowych badań. 9. Etyka w pracy psychoterapeuty poznawczo- behawioralnego. 10. Zawód psychoterapeuty w świetle obowiązujących przepisów |
Literatura: |
Beck, J. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków: WUJ. Kubitsky, J. (2014).Vademecum terapeuty poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Leahy, R.L. (2008). Techniki terapii poznawczej. Podręcznik praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Padesky, Ch.A., Greenberger, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Zmień nastrój poprzez zmianę sposobu myślenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Padesky, Ch.A., Greenberger, D. (2004). Umysł ponad nastrojem.Podręcznik terapeuty. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Popiel,A., Pragłowska, E.(2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat. Wells, A. (2010).Terapia poznawcza zaburzeń lękowych. Praktyczny podręcznik i przewodnik po teorii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności). Aktywność na zajęciach Realizacja zadań- studia przypadku. Kolokwium sprawdzające wiadomości (zagadnienia zgodnie z zakładanymi efektami kształcenia). |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Śliwińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Śliwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.