Zawód Psycholog: prawo, przedsiębiorczość, rozwój zawodowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2404-P-MF-ZPPRZ-sj |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zawód Psycholog: prawo, przedsiębiorczość, rozwój zawodowy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia - zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 75 godzin (3 ECTS) - obecność(30 godzin) - lektury - zadania domowe |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kierunkowe: K_W22 ma uporządkowaną̨ wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz zna zasady etyki zawodu psychologa K_W23 zna ogólne zasady prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu psychologii K_W27 zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej Efekty przedmiotowe Student: Zna przepisy prawne regulujące działalność psychologa Zna obszary aktywności zawodowej psychologów, wymogi formalne i kompetencje niezbędne do ich wykonywania |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kierunkowe: K_U02 posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie podstawowych i wyższych procesów psychicznych do pracy zawodowej; potrafi przeprowadzić krytyczną analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; formułuje merytoryczne wnioski i podsumowania; potrafi przeprowadzić proces diagnostyczny człowieka w aspekcie indywidualnym i jego relacji z otoczeniem K_U03 potrafi zbadać, zinterpretować i wyjaśnić relacje między zjawiskami społecznymi; potrafi posłużyć się̨ odpowiednimi metodami badania
i pozyskiwania danych empirycznych K_U07 ma umiejętność zwiększania własnej skuteczności w działalności zawodowej (np. motywowanie, optymalne zarządzanie czasem, zdobywanie i integracja nowej wiedzy i umiejętności) K_U12 sprawnie posługuje się regułami etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów zawodowych, w odniesieniu do kategorii więzi społecznych K_U18 posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych Efekty przedmiotowe Student Wykonuje analizę SWOT w odniesieniu do swojej kariery zawodowej Projektuje usługi psychologiczne w oparciu o metodę Design Thinking Potrafi planować uzyskiwanie niezbędnych kompetencji i rozwój zawodowy. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Efekty kierunkowe: K_K01 potrafi określać priorytety służące realizacji zadań i celów naukowych i zawodowych K_K02 potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe K_K03 posiadając kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne stosuje je w sposób szanujący godność i podmiotowość osoby; informacje przekazuje w sposób zrozumiały i dostosowany do potrzeb i poziomu rozwojowego odbiorcy K_K04 przyjmuje odpowiedzialność za wykorzystywanie zdobytej wiedzy psychologicznej w sytuacjach zawodowych K_K06 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość zakresu swoich kompetencji; potrafi rozpoznać sytuacje, w których powinien zwrócić się do ekspertów z innej dziedziny nauki/praktyki K_K07 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów K_K09 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy; potrafi rozwijać kompetencje zawodowe dostosowane do potrzeb rynku pracy; potrafi wspierać takie działania u innych K_K11 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się i rozwoju innych osób; wykazuje krytyczną postawę wobec różnych poglądów i praktyk psychologicznych K_K12 respektuje różnorodności wartości i stylów życia przyjmowanych przez ludzi; odnosi się̨ z szacunkiem do ludzi niezależnie od ich pochodzenia, płci, orientacji seksualnej i wyznania; respektuje różne potrzeby osób w zakresie form pomocy psychologicznej Efekty przedmiotowe Student Rozumie znaczenie profesjonalnej postawy Rozwiązuje dylematy etyczne związane z pracą psychologa |
Metody dydaktyczne: | Wykład Praca projektowa (Design thinking) Wywiady z praktykami Debaty oksfordzkie |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - wystawa |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Samodzielne funkcjonowanie na rynku zawodowym jest wyzwaniem dla każdego absolwenta studiów wyższych. Proponowany kurs pomaga skonfrontować swoje zainteresowania i plany z praktyką funkcjonowania psychologów w obszarach psychologii klinicznej i zdrowia, szkolnej i wychowawczej oraz pracy i organizacji. Słuchacze nauczą się wyszukiwać akty prawne regulujące ich przyszły zawód. Przeprowadzą wywiad z psychologiem- praktykiem, co pozwoli urealnić wyobrażenia o przyszłej pracy. Blok zajęć poświęcony będzie projektowaniu usługi psychologicznej, z aspektem kompetencyjnym, ekonomicznym i marketingowym. Analiza SWOT w odniesieniu do swoich planów zawodowych pozwoli zaplanować wybór specjalizacji lub zajęć fakultatywnych oraz dodatkowych kursów. |
Pełny opis: |
Zarządzanie własną karierą i niezależne funkcjonowanie na rynku zawodowym jest wyzwaniem dla każdego absolwenta studiów wyższych. Proponowany kurs pomaga skonfrontować swoje zainteresowania i plany z praktyką funkcjonowania psychologów w obszarach psychologii klinicznej i zdrowia, szkolnej i wychowawczej oraz pracy i organizacji. Słuchacze nauczą się wyszukiwać akty prawne regulujące ich przyszły zawód. Przeprowadzą i omówią wywiad z psychologiem- praktykiem, co pozwoli urealnić wyobrażenia o przyszłej pracy. Zapoznają się z ideą formowania kompetencji profesjonalnych wg. Roe i Bartrama Odrębny blok zajęć poświęcony będzie projektowaniu usługi psychologicznej, z aspektem kompetencyjnym, ekonomicznym i marketingowym. Warsztat poświęcony projektowaniu usługi zostanie przeprowadzony metodą Design Thinking. Analiza SWOT w odniesieniu do swoich planów zawodowych pozwoli zaplanować wybór specjalizacji lub zajęć fakultatywnych oraz dodatkowych kursów. |
Literatura: |
PTP (2020)Kodeks etyczny psychologa Bednarek D. (2016) Zawód psycholog. Warszawa: PWN Bartram, D., & Roe, R. A. (2005). Definition and Assessment of Competences in the Context of the European Diploma in Psychology. European psychologist, 10(2), 93. |
Metody i kryteria oceniania: |
Punktowane wykonanie: - wywiadu 40% - projektu 20% - analizy SWOT 40% |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Adam Tarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Adam Tarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Tarnowski | |
Prowadzący grup: | Adam Tarnowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.