Podstawy zarządzania projektami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-M-3-PZP-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania projektami |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla III roku medioznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Praca na zajęciach - 30 godzin Przygotowanie do zajęć - 20 godzin Łącznie - 50 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student potrafi zdefiniować pojęcia: projekt, zarządzanie projektem, cykl życia projektu, metodyki zarządzania projektem, struktura organizacyjna projektu - student potrafi zidentyfikować ryzyka projektowe oraz narzędzia potrzebne do realizacji projektu w poszczególnych fazach, potrafi wytwarzać poprawną dokumentację projektową oraz korzystać z niej jako z narzędzia zarządzania projektem - student analizuje otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne projektu w celu prawidłowego zdefiniowania zakresu projektu - student posiada wiedzę dotyczącą monitorowania przebiegu projektu - student rozumie specyfikę pracy zespołowej, rolę kierownika projektu - student posługuje się modelami kompetencji członków zespołu, posiada wiedzę na temat motywacji członków zespołu oraz najważniejszych problemów wynikających ze specyfiki pracy zespołowej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - prezentuje wiedzę z zakresu zarządzania projektami, - definiuje etapy zarządcze projektu, - planuje prace w ramach realizacji projektu, - opisuje czynniki sukcesu w realizacji projektu - opisuje procesy zarządzania projektem, - tworzy strukturę organizacyjną - analizuje ryzyko w projekcie, - analizuje interesariuszy i ocenia ich wpływ na projekt, - przeprowadza analizę ryzyka w projekcie, - opracowuje harmonogram, budżet projektu, - ocenia stan realizacji projektu, wyznacza kamienie milowe, - planuje działanie projektowe stosując zdobytą wiedzę o metodyce planowania projektów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z realizacją projektu, - systematycznie uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, - zdobywa wiedze i umiejętności wymagane na rynku pracy, - doskonali współpracę w grupie. |
Metody dydaktyczne: | - praca warsztatowa - praca w grupie - wykład problemowy i konwersatoryjny - studium przypadku |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwolą na zapoznanie z metodyką prowadzenia projektów: metodologii i narzędzi oraz zarządzania zespołami osobowymi. W trakcie zajęć studenci i studentki poznają różne modele teoretyczne i koncepcje związane z logiką projektową. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metodyki prowadzenia projektów. Osoby uczestniczące zostaną zapoznane z różnymi metodykami i koncepcjami związanymi z logiką projektową, poznają narzędzia wspierające zarządzanie projektami, zostaną zapoznani z tematyką zarządzania pracą w grupie i procesami grupowymi. Podczas zajęć wiele zagadnień przepracowywanych będzie w trakcie ćwiczeń i prac warsztatowych. Studenci i studentki będą przygotowywać założenia do realizacji własnych projektów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dadel, Marcin. 2007. Jak stworzyć dobry projekt, Warszawa, Stowarzyszenie Klon-Jawor https://docplayer.pl/619616-Jak-stworzyc-dobry-projekt.html 2. Model logiczny projektu na: https://www.agnieszkakaim.eu/2019/09/model-logiczny/ lub w wersji pełnej - Logic model workbook, Innovation network, transforming evaluation for social change na: https://www.innonet.org/media/logic_model_workbook_0.pdf 3. O różnicach w podejściu kaskadowym i ewolucyjnym w zarządzaniu projektem https://wearecreativelabs.com/waterfall-vs-agile-roznice-pomiedzy-tradycyjnym-a-zwinnym-podejsciem-do-zarzadzania-projektem/ 4. Antonina Paplińska. 2016. Ewaluacja i monitoring - narzędzia badania jakości działań, w: w: Agnieszka Chomiuk (red.) Animacja społeczna - praca nad zmianą, Gdańsk: Obszar Metropolitarny Gdańsk - Gdynia – Sopot https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html Literatura dodatkowa: 1. Trocki, Michał, 2012, Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2. Wachowiak, Piotr, Gregorczyk, Sylwester, Grucza, Bartosz, Ogonek, Krzysztof, 2004, Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa. Wysocki, Robert, 2013, Efektywne zarządzanie projektami: Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Onepress, Gliwice. 3. Wyrwicka, Magdalena, 2011, Zarządzanie projektami, Poznań, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dozwolone są dwie nieobecności, każdą następną należy odpracować na dyżurze osoby prowadzącej 2. Wymagana jest aktywność podczas zajęć rozumiana jako wypowiadanie się w temacie zajęć na podstawie znajomości literatury obowiązkowej, własnej wiedzy i doświadczeń oraz braniu udziału w pracach warsztatowych podczas zajęć. 3. Wykonanie dwóch prac grupowych poza zajęciami, które będą podlegały ocenie punktowej. 4. Zaliczenie (na poziomie min. 60%) kolokwium końcowego z zakresu zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Suchomska | |
Prowadzący grup: | Joanna Suchomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwolą na zapoznanie z metodyką prowadzenia projektów: metodologii i narzędzi oraz zarządzania zespołami osobowymi. W trakcie zajęć studenci i studentki poznają różne modele teoretyczne i koncepcje związane z logiką projektową. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metodyki prowadzenia projektów. Osoby uczestniczące zostaną zapoznane z różnymi metodykami i koncepcjami związanymi z logiką projektową, poznają narzędzia wspierające zarządzanie projektami, zostaną zapoznani z tematyką zarządzania pracą w grupie i procesami grupowymi. Podczas zajęć wiele zagadnień przepracowywanych będzie w trakcie ćwiczeń i prac warsztatowych. Studenci i studentki będą przygotowywać założenia do realizacji własnych projektów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dadel, Marcin. 2007. Jak stworzyć dobry projekt, Warszawa, Stowarzyszenie Klon-Jawor https://docplayer.pl/619616-Jak-stworzyc-dobry-projekt.html 2. Model logiczny projektu na: https://www.agnieszkakaim.eu/2019/09/model-logiczny/ lub w wersji pełnej - Logic model workbook, Innovation network, transforming evaluation for social change na: https://www.innonet.org/media/logic_model_workbook_0.pdf 3. O różnicach w podejściu kaskadowym i ewolucyjnym w zarządzaniu projektem https://wearecreativelabs.com/waterfall-vs-agile-roznice-pomiedzy-tradycyjnym-a-zwinnym-podejsciem-do-zarzadzania-projektem/ 4. Antonina Paplińska. 2016. Ewaluacja i monitoring - narzędzia badania jakości działań, w: w: Agnieszka Chomiuk (red.) Animacja społeczna - praca nad zmianą, Gdańsk: Obszar Metropolitarny Gdańsk - Gdynia – Sopot https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html Literatura dodatkowa: 1. Trocki, Michał, 2012, Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2. Wachowiak, Piotr, Gregorczyk, Sylwester, Grucza, Bartosz, Ogonek, Krzysztof, 2004, Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa. Wysocki, Robert, 2013, Efektywne zarządzanie projektami: Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Onepress, Gliwice. 3. Wyrwicka, Magdalena, 2011, Zarządzanie projektami, Poznań, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Suchomska | |
Prowadzący grup: | Joanna Suchomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwolą na zapoznanie z metodyką prowadzenia projektów: metodologii i narzędzi oraz zarządzania zespołami osobowymi. W trakcie zajęć studenci i studentki poznają różne modele teoretyczne i koncepcje związane z logiką projektową. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metodyki prowadzenia projektów. Osoby uczestniczące zostaną zapoznane z różnymi metodykami i koncepcjami związanymi z logiką projektową, poznają narzędzia wspierające zarządzanie projektami, zostaną zapoznani z tematyką zarządzania pracą w grupie i procesami grupowymi. Podczas zajęć wiele zagadnień przepracowywanych będzie w trakcie ćwiczeń i prac warsztatowych. Studenci i studentki będą przygotowywać założenia do realizacji własnych projektów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dadel, Marcin. 2007. Jak stworzyć dobry projekt, Warszawa, Stowarzyszenie Klon-Jawor https://docplayer.pl/619616-Jak-stworzyc-dobry-projekt.html 2. Model logiczny projektu na: https://www.agnieszkakaim.eu/2019/09/model-logiczny/ lub w wersji pełnej - Logic model workbook, Innovation network, transforming evaluation for social change na: https://www.innonet.org/media/logic_model_workbook_0.pdf 3. O różnicach w podejściu kaskadowym i ewolucyjnym w zarządzaniu projektem https://wearecreativelabs.com/waterfall-vs-agile-roznice-pomiedzy-tradycyjnym-a-zwinnym-podejsciem-do-zarzadzania-projektem/ 4. Antonina Paplińska. 2016. Ewaluacja i monitoring - narzędzia badania jakości działań, w: w: Agnieszka Chomiuk (red.) Animacja społeczna - praca nad zmianą, Gdańsk: Obszar Metropolitarny Gdańsk - Gdynia – Sopot https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html Literatura dodatkowa: 1. Trocki, Michał, 2012, Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2. Wachowiak, Piotr, Gregorczyk, Sylwester, Grucza, Bartosz, Ogonek, Krzysztof, 2004, Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa. Wysocki, Robert, 2013, Efektywne zarządzanie projektami: Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Onepress, Gliwice. 3. Wyrwicka, Magdalena, 2011, Zarządzanie projektami, Poznań, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Suchomska | |
Prowadzący grup: | Joanna Suchomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia pozwolą na zapoznanie z metodyką prowadzenia projektów: metodologii i narzędzi oraz zarządzania zespołami osobowymi. W trakcie zajęć studenci i studentki poznają różne modele teoretyczne i koncepcje związane z logiką projektową. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metodyki prowadzenia projektów. Osoby uczestniczące zostaną zapoznane z różnymi metodykami i koncepcjami związanymi z logiką projektową, poznają narzędzia wspierające zarządzanie projektami, zostaną zapoznani z tematyką zarządzania pracą w grupie i procesami grupowymi. Podczas zajęć wiele zagadnień przepracowywanych będzie w trakcie ćwiczeń i prac warsztatowych. Studenci i studentki będą przygotowywać założenia do realizacji własnych projektów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Dadel, Marcin. 2007. Jak stworzyć dobry projekt, Warszawa, Stowarzyszenie Klon-Jawor https://docplayer.pl/619616-Jak-stworzyc-dobry-projekt.html 2. Model logiczny projektu na: https://www.agnieszkakaim.eu/2019/09/model-logiczny/ lub w wersji pełnej - Logic model workbook, Innovation network, transforming evaluation for social change na: https://www.innonet.org/media/logic_model_workbook_0.pdf 3. O różnicach w podejściu kaskadowym i ewolucyjnym w zarządzaniu projektem https://wearecreativelabs.com/waterfall-vs-agile-roznice-pomiedzy-tradycyjnym-a-zwinnym-podejsciem-do-zarzadzania-projektem/ 4. Antonina Paplińska. 2016. Ewaluacja i monitoring - narzędzia badania jakości działań, w: w: Agnieszka Chomiuk (red.) Animacja społeczna - praca nad zmianą, Gdańsk: Obszar Metropolitarny Gdańsk - Gdynia – Sopot https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html Literatura dodatkowa: 1. Trocki, Michał, 2012, Nowoczesne zarządzanie projektami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2. Wachowiak, Piotr, Gregorczyk, Sylwester, Grucza, Bartosz, Ogonek, Krzysztof, 2004, Kierowanie zespołem projektowym, Difin, Warszawa. Wysocki, Robert, 2013, Efektywne zarządzanie projektami: Tradycyjne, zwinne, ekstremalne, Onepress, Gliwice. 3. Wyrwicka, Magdalena, 2011, Zarządzanie projektami, Poznań, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.