Metody badań wizualnych: laboratorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-M-S1-MBW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań wizualnych: laboratorium |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów do wyboru - wzbogacających program medioznawstwa |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Efekty uczenia się - wiedza: | - zna podstawową terminologię medioznawstwa, ma podstawową wiedzę o charakterze medioznawstwa, jego miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk - ma podstawową wiedzę o człowieku jako aktorze funkcjonującym w świecie środków masowego przekazu i szybkiego przepływu informacji, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach - zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla medioznawstwa, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące, zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów badanych przez medioznawstwo |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (ideowe, konceptualne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne), wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje zawarte w mediach z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla medioznawstwa - potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne współczesnego świata informacyjnego i sieciowego (ideowe, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla medioznawstwa - posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych w kontekście funkcjonowania mediów, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, w którym wykorzystuję wiedzę z zakresu medioznawstwa umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczne podające: opis, opowiadanie, wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, doświadczeń, laboratoryjna, obserwacji, projektu Metody dydaktyczne w kształceniu online: metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do badań wizualnych ze szczególnym uwzględnieniem fotografii jako metody, przedmiotu i medium nauk społecznych.. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest nabycie przez studentów wiedzy na temat badań wizualnych, jednego z najdynamiczniej rozwijających się obszarów nauk społecznych, zainteresowanych kulturą obrazu – otaczającymi jednostki wyobrażeniami wizualnymi, traktowanymi jako odzwierciedlenie oryginalnej formy kulturowej danej zbiorowości, wykorzystujących obrazy jako podstawę do suwerennej analizy badawczej – rządzącej się swoimi własnymi prawami, ale równoprawnej z analizą materiału uzyskanego za pomocą innych metod badawczych. Szczególnie ważnym elementem zajęć będzie zdobywanie sprawności w posługiwaniu się fotografią jako narzędziem badawczym. Poznanie języka fotografii, zarówno w aspekcie historyczno-teoretycznym, jak i badawczym oraz praktycznym, pozwala zwiększyć kompetencje na polu alfabetyzmu wizualnego – umiejętności odczytywania, interpretacji i produkowania komunikatów wizualnych. W ramach zajęć studenci będą zdobywać przydatne umiejętności związane z wykonywaniem i posługiwaniem się obrazami fotograficznym, zaznajamiając się równocześnie z dorobkiem klasyków fotografii, najważniejszymi koncepcjami poświęconymi krytyce fotografii i nowoczesną wizualną metodologią nauk społecznych. |
Literatura: |
Banks Marcus (2013) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Niezbędnik badacza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Barrett Terry (2014) Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy. Kraków: Universitas. Barthes Roland (1995/1980) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: Wydawnictwo KR. Benjamin Walter (1996/1931) „Mała historia fotografii". W: idem, Anioł historii. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, ss. 105-24. Berger John (1997) Sposoby widzenia. Poznań: Rebis. Bogunia-Borowska Małgorzata i Piotr Sztompka (red.) (2012) Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo ZNAK. Brauchitsch Boris von (2004) Mała historia fotografii. Warszawa: Cyklady. Clark-Ibáñez Marisol (2011) Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego [w:] Frąckowiak Maciej, Olechnicki Krzysztof, red., Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów. Przełożyła Monika Rosińska. Warszawa: Bęc Zmiana, s 39-66. Collier John, Jr. I Malcolm Collier (2012) Zasady badań wizualnych. W: Bogunia-Borowska Małgorzata i Piotr Sztompka (red.) (2012) Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo ZNAK, s. 707-722. Czartoryska Urszula (1965) Przygody plastyczne fotografii. Warszawa: WAiF. Dederko Witold (2017) O kompozycji w fotografii. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Fotograficzne. DuChemin David (2010) Poza kadrem. Żyć fotografią, żyć z fotografii. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. DuChemin David (2012) Język fotografii. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. Ferenc Tomasz (2007) „Analiza obrazów – przegląd metod i inspiracji teoretycznych”. Acta Universitas Lodziensis. Folia Sociologica, vol. 32, s. 5-25 Frąckowiak Maciej i Krzysztof Olechnicki (red.) (2011) Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana. Grady John (2009) Badania wizualne na rozdrożu. Przegląd Socjologii Jakościowej Tom V, nr 2 – Lipiec, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume10/PSJ_5_2_Grady.pdf Hacking Juliet (red.) (2014) Historia fotografii. Warszawa: Arkady. Higgins Jackie (2015) Przewodnik po fotografii współczesnej. Dlaczego zdjęcie nie musi być ostre? Warszawa: Arkady. Hunter Fil, Biver Steven, Fuqua Paul (2009) Światło w fotografii. Magia i nauka. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka. Kemp Wolfgang (2014) Historia fotografii. Od Daguerre’a do Gursky’ego. Kraków: Universitas. Konecki Krzysztof (2005) Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej”. Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom I, Numer 1, s. 42-49 (http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf) Krajewski Marek (2008) „Fotografie jako przedmioty”. W: Jerzy Kaczmarek (red.) Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 119-132. Lechowicz Lech (2012) Historia fotografii. Część 1. 1839-1939. Łódź: PWSFTViT. Lethen Helmut (2016) Cień fotografa. Obrazy i ich rzeczywistość. Kraków: Universitas. Magala Sławomir (2000) Szkoła widzenia, czyli świat w subiektywie aparatu fotograficznego. Wrocław: Biblioteka Format-u. Olechnicki Krzysztof (2003) Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa. Olechnicki Krzysztof i Tomasz Szlendak (2002) „Wywiad z użyciem fotografii w metodologii badań socjologicznych i w praktyce społecznej”. ASK, t. 11, s. 7-26. Olechnicki Krzysztof (2003) „Teoria, praktyka i sztuka eseju fotograficznego”. W: idem (red.) Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu. Toruń 2003: UMK, s. 13-37. Pink Sarah (2009) Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Kraków: WUJ. Rogowski Łukasz (2016) Funkcje zdjęć w wywiadach fotograficznych. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 4, s. 78‒99 http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-6418753f-52bf-452a-8375-4f6c0c854307. Rose Gillian (2010) Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: PWN. Sontag Susan(1986) O fotografii. Warszawa: WAiF. Soulages Francois (2007) Estetyka fotografii. Strata i zysk. Kraków: Universitas. Sztompka Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: zadania fotograficzne i projekt końcowy Zadania fotograficzne będą odnosiły się do omawianych podczas zajęć własności medium fotograficznego i będą sprawdzały praktyczne przyswojenie wiedzy na temat języka fotografii. Tematyka projektu końcowego będzie dotyczyła użycia fotografii jako narzędzia badawczego lub społecznych funkcji fotografii i praktyk fotograficznych. Kryteria oceniania projektu końcowego: wartość poznawcza, pomysłowość, jakość techniczna i estetyczna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Olechnicki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Olechnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Olechnicki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Olechnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Olechnicki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Olechnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.