Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metody i techniki badania mediów I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2405-M-S1-MiTBM1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody i techniki badania mediów I
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku medioznawstwa
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kwiecińska-Zdrenka, Andrzej Meler
Prowadzący grup: Monika Kwiecińska-Zdrenka, Andrzej Meler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Program zajęć

1. Zajęcia organizacyjne

(informacje organizacyjne, prezentacja programu kursu, warunki zaliczenia)

2. Wprowadzenie do metodologii. Planowanie procesu badawczego

• Babbie, Earl, 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 17-45 [TO].

• Babbie, Earl, 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 105-110 [TO].

• Frankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań s. 17-36.

• Babiński, Grzegorz, 1997, Etapy procesu badawczego, w: Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, opr. M. Malikowski, M. Niezgoda, WSSG Tyczyn, Tyczyn, T. 1, s. 300-314 [TO].

• Babbie, Earl, 2009, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 129-134 (Jak zaplanować projekt badawczy?).

• Babbie, Earl, 2009, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 166-172

(Kryteria jakości pomiaru) [TO].

3. Dobór próby, reprezentatywność

• R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985, s. 87-92, 100-104. [TO]

4. Etyka w badaniach społecznych

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 93-119.

• Babbie, Earl, 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 77-102. [TO]

5. Badania jakościowe i ilościowe – wprowadzenie

• Silverman, David, 2012, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 52-68.

• Maison, Dominika, 2010, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 16-23.

6/7 Badania jakościowe

a) Projektowanie/planowanie

• Flick, Uwe, 2012, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa, , s. 43-109

(rozdział 3, 4 i 5).

b) Badania jakościowe – przygotowanie narzędzia

• Maison, Dominika, 2010, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa, s. 152-164. [TO] (ibok)

• Kvale, Steinar, 2010, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa, s. 99-118. [TO]

c) Badania jakościowe – prowadzenie wywiadów i analiza • Maison, Dominika, 2010,

• Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa, s. 201-263.

• Kvale, Steinar, 2010, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa, s. 124-134, 167-177.

8/9 Badania ilościowe - sondaż/wywiady kwestionariuszowe

• Babbie, Earl, 2009, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 274-320 [TO].

• Frankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań s. 266-297 (Konstruowanie kwestionariusza) [TO].

• Gruszczyński, Leszek, Andrzej, 1999, Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, WUŚ, Katowice, s. 101-107.

• Siuda, Piotr, 2016, Ankieta internetowa: zalety i wady – rekapitulacja, w: tenże, Metody badań online, Katedra Wydawnictwo Naukowe, s. 28-82.

10. Badania ilościowe – przykłady [AM]

Polskie Badanie Czytelnictwa, RadioTrack

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 452-474 [TO]

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 481-521 [TO]

11. Zastosowanie badań - badania mediów elektronicznych [AM] Gemius PBI, Badania telemetryczne

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 584-588.

12. Zastosowanie badań – badanie mediów społecznościowych [AM]

• Miotk, Anna, 2018, Mierzalność działań online, w: Mazurek, Grzegorz, E-marketing, Poltext, Warszawa, s. 125-145 [TO].

• Gackowski, Tomasz, Brylska, Karolina, Patera, Mateusz, 2018, Korzystanie z mediów społecznościowych jako praktyka społeczna różnych pokoleń medialnych, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, Warszawa.

• Raburski, Tomasz, 2016, Wikipedia jako narzędzie badawcze, w: Siuda, Piotr (red.), Metody badań online, Katedra Wydawnictwo Naukowe, s. 104-154.

13. Nowe metody badań – badanie emocji z głosu [AM]

14. Kolokwium

15. Podsumowanie

Literatura:

2. Wprowadzenie do metodologii. Planowanie procesu badawczego

• Babbie, Earl, 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 17-45 [TO].

• Babbie, Earl, 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 105-110 [TO].

• Frankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań s. 17-36.

• Babiński, Grzegorz, 1997, Etapy procesu badawczego, w: Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, opr. M. Malikowski, M. Niezgoda, WSSG Tyczyn, Tyczyn, T. 1, s. 300-314 [TO].

• Babbie, Earl, 2009, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 129-134 (Jak zaplanować projekt badawczy?).

• Babbie, Earl, 2009, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 166-172

(Kryteria jakości pomiaru) [TO].

3. Dobór próby, reprezentatywność

• R. Mayntz, K. Holm, P. Hubner, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa 1985, s. 87-92, 100-104. [TO]

4. Etyka w badaniach społecznych

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 93-119.

• Babbie, Earl, 2009, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 77-102. [TO]

5. Badania jakościowe i ilościowe – wprowadzenie

• Silverman, David, 2012, Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 52-68.

• Maison, Dominika, 2010, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 16-23.

6/7 Badania jakościowe

a) Projektowanie/planowanie

• Flick, Uwe, 2012, Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa, , s. 43-109

(rozdział 3, 4 i 5).

b) Badania jakościowe – przygotowanie narzędzia

• Maison, Dominika, 2010, Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa, s. 152-164. [TO] (ibok)

• Kvale, Steinar, 2010, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa, s. 99-118. [TO]

c) Badania jakościowe – prowadzenie wywiadów i analiza • Maison, Dominika, 2010,

• Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, PWN, Warszawa, s. 201-263.

• Kvale, Steinar, 2010, Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa, s. 124-134, 167-177.

8/9 Badania ilościowe - sondaż/wywiady kwestionariuszowe

• Babbie, Earl, 2009, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 274-320 [TO].

• Frankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David, 2001, Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań s. 266-297 (Konstruowanie kwestionariusza) [TO].

• Gruszczyński, Leszek, Andrzej, 1999, Kwestionariusz w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, WUŚ, Katowice, s. 101-107.

• Siuda, Piotr, 2016, Ankieta internetowa: zalety i wady – rekapitulacja, w: tenże, Metody badań online, Katedra Wydawnictwo Naukowe, s. 28-82.

10. Badania ilościowe – przykłady [AM]

Polskie Badanie Czytelnictwa, RadioTrack

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 452-474 [TO]

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 481-521 [TO]

11. Zastosowanie badań - badania mediów elektronicznych [AM] Gemius PBI, Badania telemetryczne

• Wimmer, Roger, Dominick, Joseph, 2008, Mass media. Metody badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 584-588.

12. Zastosowanie badań – badanie mediów społecznościowych [AM]

• Miotk, Anna, 2018, Mierzalność działań online, w: Mazurek, Grzegorz, E-marketing, Poltext, Warszawa, s. 125-145 [TO].

• Gackowski, Tomasz, Brylska, Karolina, Patera, Mateusz, 2018, Korzystanie z mediów społecznościowych jako praktyka społeczna różnych pokoleń medialnych, Laboratorium Badań Medioznawczych UW, Warszawa.

• Raburski, Tomasz, 2016, Wikipedia jako narzędzie badawcze, w: Siuda, Piotr (red.), Metody badań online, Katedra Wydawnictwo Naukowe, s. 104-154.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kwiecińska-Zdrenka
Prowadzący grup: Monika Kwiecińska-Zdrenka, Andrzej Meler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Meler
Prowadzący grup: Andrzej Meler
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.