Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Poznanie społeczne w komunikacji z perspektywy interdyscyplinarnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2405-M-S1-PZWK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Poznanie społeczne w komunikacji z perspektywy interdyscyplinarnej
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Grupa przedmiotów do wyboru - wzbogacających program medioznawstwa
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a574e5b26ecdb4067a50843d09631af97%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ff1023b3-811d-4bbd-84b3-37d5e5fe7836&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Szanowni Państwo,

teksty do Naszych zajęć: Poznanie społeczne w komunikacji z perspektywy interdyscyplinarnej znajdują się nie platformy zdalnej, dlatego proszę o zapisanie się do kursu w Ms Teams.



Oto link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a574e5b26ecdb4067a50843d09631af97%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ff1023b3-811d-4bbd-84b3-37d5e5fe7836&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324


Proszę zapisać się jak najszybciej do tej grupy zajęciowej.


Pozdrawiam serdecznie

Daniel Żuromski




Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów: 30 godzin ćwiczeń


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, tj. wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury: 60 godzin


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach): 30 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna podstawowe pojęcia z dziedziny poznania społecznego w kontekście unikalnych i specyficznych zdolności poznawczych dla człowieka: K_W01.


W2: Student zna i źródła poznania społecznego w interdyscyplinarnym kontekście badań z dziedzin takich jak: psychologia poznawcza, rozwojowa, ewolucyjna i prymatologia: K_W04, K_W06.


W3: Student rozumie poznanie społeczne i komunikację u Homo sapiens i małp człekokształtnych oraz rozumie poznanie społeczne Homo sapiens jako główny mechanizm poznawczy formowania się specyficznych dla człowieka procesów uczenia się, które leżą u podstaw kumulatywnej ewolucji kulturowej: K_W05, K_W09.


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi przytoczyć empiryczne świadectwa z dziedziny psychologii poznawczej, rozwojowej, ewolucyjnej i prymatologii na rzecz unikalnie i specyficznie ludzkich mechanizmów poznania społecznego. K_U01, K_U02, K_U03

U2: Student potrafi samodzielnie wskazać i przytaczać świadectwa empiryczne na rzecz tezy, że poznanie społeczne leży u podstaw unikalnie i specyficznie ludzkich mechanizmów formowania się komunikacji, języka, współpracy, moralności: K_U04 ,K_U07.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student postrzega poznanie sołęczne jako źródła formowania się umysłu, zdolności poznawczych oraz, współpracy i moralności: K_K02

K2: Potrafi ocenić stopień powiązania problemów teoretycznych z praktycznymi K_K06, K_K07.

Metody dydaktyczne:

Seminaryjna- Referaty studentów na temat omawianego na danych zajęciach tekstu, poparte prezentacją Power Point

Giełda pomysłów- Dyskusja – burza mózgów

Ćwiczeniowa - Analiza tekstów,

Dyskusja panelowa

zadanie do każdego tekstu przedstawione w postaci problemów i pytań.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Poznanie ludzkie jest specyficzne i unikalne: ludzie nie tylko tworzą narzędzia, ale i zaawansowane technologie do tworzenia narzędzi. Ludzie również nie tylko komunikują są ze sobą, ale tworzą złożone systemy symboliczne; ludzie nie tylko, żyją w społeczeństwie, ale za pomocą konwencji, norm i języka tworzą instytucje jako państwa, rządy i czy małżeństwo. Choć dzielimy z pozostałymi człowiekowatymi 96% materiału genetycznego, to jednak ich zdolności do posługiwania się narzędziami, komunikowania czy języka nie są tak rozwinięte jak Homo sapiens.

Główną ideą zajęć jest odwołanie się do specyficznego i unikalnego poznania społecznego Homo sapiens, aby wyjaśnić przedstawioną zagadkę.

Celem przedmiotu jest poprzez zapoznanie uczestników i dyskusję nad współczesną literaturą, zagadnieniami i problemami dotyczącymi poznania społecznego.

Pełny opis:

Badania nad poznaniem społecznym wymagają podejścia interdyscyplinarnego (antropologia, prymatologia, neuronauka, psychologia poznawcza, filozofia, etnologia, psychologia porównawcza, psychologia rozwoju, psychologia ewolucyjna).

Oto proponowane zagadnienia:

• Poznanie społeczne, podstawowe terminy.

• Teoria umysłu – (niemowlęta, dorośli i człowiekowate, czyli podstawy rozwojowe, ewolucyjne i kulturowe tej zdolności).

• Czy ludzie są od urodzenia altruistami? Tak! Podstawy moralności i współpracy.

• Co nas odróżnia od człowiekowatych? Teoria dzielonej intencjonalności M. Tomasello. Intencjonalność indywidualna, Intencjonalność współdzielona, Intencjonalność kolektywna.

• Wpływ kontekstu społeczno-kulturowego na formowanie się umysłu ludzkiego.

• Różnorodność poznawcza: Poznanie Wchodu (Azji Wschodniej) i Zachodu (Ameryka Północna, Europa Zachodnia itd.). Społeczne podstawy odrzucenia uniwersalizmu?

• Jakie zdolności poznawcze są wrodzone?

• Jak kultura przeprogramuje umysł? (hipoteza „recyklingu neuronów”), jak przyswajamy matematykę, czytanie i pisanie liter.

• Czy emocje są uniwersalne? Czy konstruowane społecznie? (koncepcja konstruowanej emocji).

• Inteligencja makiaweliczna, hipoteza społecznego mózgu.

• Poznanie społeczne a komunikacja prejęzykowa, komunikacja językowa.

• Poznanie społeczne a proces tworzenia kultury (m. in kumulatywna ewolucja kulturowa).

Literatura:

Proponowana literatura:

Barrett, L. F. (2018). Jak powstają emocje: sekretne życie mózgu. Wydawnictwo CeDeWu.

Białecka-Pikul, M. (2012), Narodziny i rozwój refleksji nad myśleniem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dehaene S., (2021), Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd, tłum. D. Rossowski, Wydawnictwo: Copernicus Center Press, Kraków.

Dunbar R., J. Gowlett, C. Gamble, Potęga mózgu, Jak ewolucja życia społecznego kształtowała ludzki umysł, Copernicus Center Press, Tyczyn, 2017.

Haidt J., Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka? Wydawnictwo Smak Słowa, Sopot 2014

Nisbet R., Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej, Sopot 2011.

Szymków A., Umysł uwolniony, O poznaniu zakorzenionym w ciele i świecie społecznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa 2018

Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, przeł. J. Rączaszek, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2002. (Rozdział 1)

Tomasello M., Carpenter M., Call J., Behne T., Moll H., Rozumienie i wspólnota intencji jako źródła kulturowego poznawania, [w:] red. Beata Sierocka, „Via commnicandi” III - 2007, s. 260-324.

M. Tomasello, Historia naturalna ludzkiego myślenia, przeł. B. Kucharzyk, R. Ociepa, Kraków: Copernicus Center Press, 2015.

Tomasello M. (2016), Dlaczego współpracujemy?, tłum. Ł. Kwiatek, Kraków: Copernicus Center Press, 2016.

Wygotski, L.S. (2005), Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. tłum. B. Grell. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie

ocena dostateczna:

-zadanie do każdego tekstu: notatka z tekstu oraz

-referat z prezentacją na podstawie wybranego tekstu z listy lektur.

Ocena dobra: dodatkowy referat w postaci prezentacji.

Ocena bardzo dobra: praca pisemna.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Żuromski
Prowadzący grup: Daniel Żuromski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Żuromski
Prowadzący grup: Daniel Żuromski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Daniel Żuromski
Prowadzący grup: Daniel Żuromski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)