Demografia i migracje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-S-1-S1-DM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Demografia i migracje |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie nakład pracy studenta - 80 godzin w tym: 30 godzin - udział w zajęciach 10 godzin - przygotowanie do zajęć (literatura) 20 godzin - przygotowanie prezentacji 20 godzin - przygotowanie do kolokwium |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01: posiada wiedzę o specyfice oraz miejscu demografii pośród innych dyscyplin w ramach nauk społecznych; K_W02: zna najważniejsze teorie demograficzne; K_W03: posiada wiedzę w zakresie relacji między mikro i makro strukturami demograficznymi, ich zróżnicowaniem w wymiarze lokalnym i regionalnym; K_W06: dysponuje wiedzą o metodach badań demograficznych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01: potrafi prawidłowo identyfikować i interpretować zjawiska demograficzne; K_U02: potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy konkretnych zjawisk i procesów demograficznych; K_U03: potrafi wskazywać na zależności przyczynowo-skutkowe w obszarze zjawisk ludnościowych; K_U04: potrafi diagnozować i przewidywać potencjalne kierunki zmian w strukturach demograficznych oraz charakteryzować towarzyszące im zjawiska i procesy społeczne; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K-K01: Jest gotów do pogłębienia wiedzy i umiejętności; K_K02: potrafi współpracować w grupie, dokonywać konstruktywnej weryfikacji projektów. |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwersatoryjny, problemowy w trakcie, którego studenci zobowiązani są do interpretacji zjawisk i procesów demograficznych zachodzących we współczesnych populacjach. Na podstawie literatury przedmiotu i dostępnych źródeł elektronicznych uczestnicy kursu przygotowują analizę demograficzną wybranego kraju lub województwa w Polsce. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie jego uczestników w problematykę procesów ludnościowych, wskazanie na ich podstawowe tendencje, uwarunkowania i konsekwencje. Teoretyczno-metodologiczne zagadnienia przemian demograficznych umożliwią interpretację zjawisk i procesów zachodzących we współczesnych populacjach. |
Pełny opis: |
Demografia jako nauka – początki, przedmiot, związki z innymi dyscyplinami. Teoretyczne aspekty badań procesów ludnościowych – klasyczne koncepcje dynamiki ludności, teorie przejścia demograficznego i mobilności, mikroekonomiczne teorie zachowań prokreacyjnych. Metodologia badań – źródła, standaryzacja danych, współczynniki demograficzne, siatka demograficzna, podstawowe kategorie analizy demograficznej. Analiza dynamiki zjawisk demograficznych. Ruch naturalny ludności – podstawowe pojęcia, miary, tendencje. Struktura ludności według wieku i płci. Przeobrażenia struktury rodziny. Przeobrażenia zachowań prokreacyjnych. Dynamika przemian wzorców zawierania małżeństw. Rozwody – tendencje zmian. Procesy starzenia się populacji – wyzwania dla polityki społecznej. Śmiertelność i zachorowalność. Zróżnicowanie przestrzenne ludności w Polsce - uwarunkowania historyczne i społeczne. Struktura ludności według cech społeczno-ekonomicznych. Typy i mierniki migracji. Czynniki warunkujące procesy migracyjne ludności – społeczne, ekonomiczne, polityczne. Perspektywy przemian procesów ludnościowych w Polsce i na świecie. |
Literatura: |
Holzer, Jerzy, Z., 2003, Demografia, Warszawa: Wydawnictwo PWE Kotowska, Irena (red.), 2009, Strukturalne i kulturowe uwarunkowania aktywności zawodowej kobiet w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar" Okólski, Marek.,2005, Demografia - podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar". Okólski, Marek, Fihel, Agnieszka, 2012., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar" |
Metody i kryteria oceniania: |
W trakcie kursu jego uczestnik może zdobyć maksymalnie 50 punktów: prezentacja - 20 punktów kolokwium - 20 punktów aktywność - 10 punktów Punkty przeliczane są na ocenę końcową w następujący sposób: 0-25 niedostateczny 26-30 dostateczny 31-35 dostateczny plus 36-40 dobry 41-45 dobry plus 46-50 bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Domalewski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Domalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Domalewski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Domalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Domalewski | |
Prowadzący grup: | Jarosław Domalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.