Warsztat umiejętności pisarskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-S-1-S1-WUP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat umiejętności pisarskich |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 20 godzin - uczestnictwo w zajęciach. 15 godzin - przygotowanie do zajęć oraz napisanie eseju zaliczeniowego. |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W10 - uczestnicy kursu znają podstawowe zasady pisarstwa naukowego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U09 - uczestnicy kursu potrafią zastosować wiedzę dotyczącą pisarstwa naukowego w praktyce, potrafią przygotowywać teksty akademickie. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03 - uczestnicy kursu potrafią wykorzystując różne źródła informacji zdobywać wiedzę niezbędną do sporządzenia tekstu naukowego. |
Metody dydaktyczne: | Metody konwersatoryjne, ćwiczeniowe i projektowe. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć: *Zajęcia wprowadzające, czyli o naturze tekstu naukowego *Podstawowe zasady sporządzania tekstów naukowych *Gatunki tekstów naukowych *Struktura tekstów naukowych *Źródła tekstów naukowych *Poprawne przywoływania danych i cytatów *Plagiat, autoplagiat, plagiat ukryty *Techniczne aspekty edycji tekstów naukowych Pisarskie wprawki studentów |
Pełny opis: |
Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie sporządzania tekstów naukowych, zarówno tych pisanych w trakcie studiów: esejów zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich; jak i tekstów naukowych przeznaczanych do publikacji. Uczestnicy poznają ogólne zasady rządzące pisarstwem naukowym, przeanalizują poszczególne jego odmiany. Nauczą się jak sporządzać tekst naukowy budując jego strukturę, wykorzystując źródła i poprawnie przywołując dane i cytaty. Zapoznają się z problematyką nieuczciwości naukowej, w szczególności z plagiatami i jego odmianami. Poznają również techniczne aspekty edycji tekstów naukowych. Kurs zwieńczy napisanie samodzielnego tekstu o charakterze naukowym. |
Literatura: |
*Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013, PWN. *Bereźnicki F., Prace dyplomowe na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010, Impuls. *Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo naukowe. Między rzemiosłem a sztuką, Sosnowiec 2015, Oficyna Wydawnicza Humanitas. *Perry J., Sztuka odwlekania. Poradnik efektywnego guzdrania się, marudzenia i przekładania na później, Białystok 2015, Inspirio. *PARNAS, Toruń 2014, Instytut Socjologii UMK. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy i uczestniczki w celu zaliczenia kursu muszą być obecni na laboratorium (1 jedna możliwa nieobecność), każdą kolejną należy zaliczyć na dyżurze prowadzącego. Uczestnicy i uczestniczki muszą w celu zaliczenia laboratorium przygotować: * 1 stronicową informację naukową (20% końcowej oceny). * 2 stronicową recenzję wybranego tekstu naukowego (30% końcowej oceny). * 5-7 stronicowy esej naukowy (strony tekstu liczy się z wyłączeniem strony tytułowej i bibliografii) (50% końcowej oceny). W każdej z prac oceniane są: - poprawność językowa i spójność logiczna (25% końcowej oceny). - struktura tekstu (25% końcowej oceny). - dobór i wykorzystanie danych (25% końcowej oceny). - warstwa edytorska (25% końcowej oceny). Za każdą z prac przyznawane są punkty końcowe: 0-11= 2,0 12-13=3,0 14-15=3,5 16-17=4,0 18-19=4,5 20=5,0 W razie braku odpowiedniej liczby punktów praca zostaje zwrócona autorowi/autorce do poprawek. Poprawkowa praca musi uwzględniać uwagi oceniającego, w przypadku powtórnego braku wysterczającej liczby punktów należy powtórnie poprawić pracę z uwzględnieniem uwag sprawdzającego. W przypadku nie uzyskania wysterczającej liczby punktów w 2 poprawce praca uznana zostaje za niezaliczoną. W celu uzyskania zaliczenia pozytywnie ocenione muszą zostać wszystkie 3 prace o charakterze cząstkowym. Teksty należy przygotować w oparciu o dokument PARNAS, podaną w sylabusie literaturę przedmiotu oraz wytyczne podawane podczas trwania laboratorium. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jacek Poniedziałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Poniedziałek | |
Prowadzący grup: | Jacek Poniedziałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów i studentek w umiejętności, które posłużą im do sporządzania podstawowych typów tekstów naukowych: informacji naukowej, recenzji naukowych tekstów oraz naukowych esejów. |
|
Pełny opis: |
Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie sporządzanie tekstów naukowych, zarówno tych pisanych w trakcie studiów: esejów zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich; jak i tekstów naukowych przeznaczanych do publikacji. Uczestnicy poznają ogólne zasady rządzące pisarstwem naukowym, przeanalizują poszczególne jego odmiany. Nauczą się jak sporządzać tekst naukowy budując jego strukturę, wykorzystując źródła i poprawnie przywołując dane i cytaty. Zapoznają się z problematyką nieuczciwości naukowej, w szczególności z plagiatami i jego odmianami. Poznają również techniczne aspekty edycji tekstów naukowych. Kurs zwieńczy napisanie samodzielnego tekstu o charakterze naukowym. |
|
Literatura: |
*Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013, PWN. *Bereźnicki F., Prace dyplomowe na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010, Impuls. *Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo naukowe. Między rzemiosłem a sztuką, Sosnowiec 2015, Oficyna Wydawnicza Humanitas. *Perry J., Sztuka odwlekania. Poradnik efektywnego guzdrania się, marudzenia i przekładania na później, Białystok 2015, Inspirio. *PARNAS, Toruń 2014, Instytut Socjologii UMK. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Poniedziałek | |
Prowadzący grup: | Jacek Poniedziałek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu wyposażenie studentów i studentek w umiejętności, które posłużą im do sporządzania podstawowych typów tekstów naukowych: informacji naukowej, recenzji naukowych tekstów oraz naukowych esejów. |
|
Pełny opis: |
Wyposażenie uczestników kursu w wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie sporządzanie tekstów naukowych, zarówno tych pisanych w trakcie studiów: esejów zaliczeniowych, prac licencjackich i magisterskich; jak i tekstów naukowych przeznaczanych do publikacji. Uczestnicy poznają ogólne zasady rządzące pisarstwem naukowym, przeanalizują poszczególne jego odmiany. Nauczą się jak sporządzać tekst naukowy budując jego strukturę, wykorzystując źródła i poprawnie przywołując dane i cytaty. Zapoznają się z problematyką nieuczciwości naukowej, w szczególności z plagiatami i jego odmianami. Poznają również techniczne aspekty edycji tekstów naukowych. Kurs zwieńczy napisanie samodzielnego tekstu o charakterze naukowym. |
|
Literatura: |
*Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013, PWN. *Bereźnicki F., Prace dyplomowe na studiach I i II stopnia z nauk społecznych, Kraków 2010, Impuls. *Duraj-Nowakowa K., Pisarstwo naukowe. Między rzemiosłem a sztuką, Sosnowiec 2015, Oficyna Wydawnicza Humanitas. *Perry J., Sztuka odwlekania. Poradnik efektywnego guzdrania się, marudzenia i przekładania na później, Białystok 2015, Inspirio. *PARNAS, Toruń 2014, Instytut Socjologii UMK. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.