Socjologia religii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-S-MF-SOR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia religii |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla socjologii II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | zajęcia kontaktowe: wyk. 30 godz. konsultacje 20 godz. przygotowanie do zajęć: 10 godz. przygotowanie pisemnego projekty zaliczeniowego: 30 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - zna pojęcia z zakresu socjologii religii, kluczowych zjawisk i teorii - posiada wiedzę na temat socjologii religii jako dziedziny wiedzy naukowej, jej zakresu zainteresowań teoretycznych i badawczych. Powinien znać klasyczne koncepcje z zakresu socjologii religii i współczesne socjologiczne teorie religii |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi opisywać różnorodne zjawiska i procesy z zakresu zainteresowań przedmiotowych socjologii religii - objaśnia mechanizmy rządzące życiem religijnym w wymiarze społecznym i kulturowym, - potrafi przygotować w wymiarze teoretycznym i przeprowadzić w badawczym socjologiczną analizę wybranych zjawisk z zakresu życia religijnego grup i jednostek w zakresie wykraczającym także poza problematykę wykładową |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - student jest świadomy specyfiki socjologicznego namysłu nad religią i religijnością, staje się otwarty na dialog religijno-naukowo-ateistyczny, samodzielnie potrafi poszerzać wiedzę z zakresu religioznawstwa oraz religijno-magicznych sfer życia społęcznego |
Metody dydaktyczne: | jak niżej |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Socjologia religii jest gałęzią nauki społecznej, która bada rolę, funkcje oraz wpływ religii na społeczeństwo oraz jednostki. Jej celem jest zrozumienie, analiza i wyjaśnienie zjawisk religijnych w kontekście struktur społecznych, kulturowych i politycznych. W trakcie trwania kursu studenci zapoznają się z podstawowymi koncepcjami i teoriami powszechnie stosowanymi w naukach społecznych tj. teoria racjonalnego wyboru, prywatyzacja religii czy zagadnienie sekularyzacji. Pośrednim celem zajęć będzie również nakłonienie uczestników zajęć do refleksji nad współczesną różnorodnością oraz metamorfozą rozmaitych form duchowości i religii. |
Pełny opis: |
Pełny opis zajęć: Kurs jest adresowany do Uczestników Pierwszego i Drugiego Stopnia Studiów Socjologicznych. Kurs socjologii religii stanowi wprowadzenie w studium wpływu i roli religii we współczesnych społeczeństwach. Poprzez analizę kluczowych tematów i teorii, studenci będą mieli okazję zapoznać się z różnorodnymi aspektami tego złożonego zjawiska. Czym jest religia? Próba definicji: Rozpoczniemy od fundamentalnego pytania dotyczącego samej istoty religii. Będziemy się zastanawiać, jak różne teorie i podejścia definiują to zjawisko oraz jakie elementy składają się na jego istotę. O religii klasycznie – Emile Durkheim i Max Weber: Przeanalizujemy kluczowe koncepcje religii według dwóch wybitnych myślicieli socjologicznych. Durkheim skoncentrował się na roli religii w podtrzymywaniu i integrowaniu społeczeństw, podczas gdy Weber skupił się na związku między religią a rozwojem kapitalizmu i kultury. Religie światowe: Zajmiemy się analizą głównych religii światowych, jak chrześcijaństwo, islam, hinduizm, buddyzm i judaizm. Przyjrzymy się ich fundamentalnym doktrynom oraz strukturom społecznym jakie współtworzą. Zastanowimy się również nad tym jak kształtują życie codzienne jednostek oraz jak wpływają na życie społeczne. Sekularyzacja: Omówimy proces sekularyzacji, który obejmuje stopniowe oddzielanie życia społecznego i kulturowego od wpływu religii. Skupimy się na tym, w jaki sposób to zjawisko wpływa na społeczeństwa współczesne. Prywatyzacja religii: przyjrzymy się rosnącej tendencji do traktowania wierzeń i praktyk religijnych jako sprawy indywidualnej jednostki. Zastanowimy się na czynnikami przyczyniającymi się do przemian spychających religię z publicznej przestrzeni w przestrzeń prywatną. Teorie religii – o zaangażowaniu religijnym wg. Rodneya Starka i Williama S. Bainbidge’a: Zapoznamy się z podejściem badawczym, które koncentruje się na analizie czynników, które prowadzą jednostki do angażowania się w działalność religijną i utrzymania swoich wierzeń. Stark i Bainbridge skupiają się na motywacjach i korzyściach, które jednostki uzyskują poprzez aktywność religijną, a także na mechanizmach, które utrzymują tę aktywność w społeczeństwie. Teoria racjonalnego wyboru: Przyjrzymy się teorii racjonalnego wyboru jako narzędziu do analizowania decyzji jednostek w kontekście wyznawania lub odrzucania religii. Będziemy rozważać, jak czynniki ekonomiczne i społeczne wpływają na ten wybór. James Beckford i podejście konstrukcjonistyczne: Zagłębimy się w podejście konstrukcjonistyczne w badaniach nad religią, z naciskiem na perspektywę Jamesa Beckforda. Rozważymy, w jaki sposób wierzenia i praktyki religijne są tworzone i kształtowane przez jednostki i grupy społeczne. Religia i globalizacja: Zbadamy wpływ procesów globalizacji na różnorodność i dynamikę religii. Skoncentrujemy się na migracjach, wymianie kulturowej oraz na roli religii w kształtowaniu tożsamości w świecie coraz bardziej zglobalizowanym. Nowe ruchy religijne: Przeanalizujemy nowe i zróżnicowane formy organizacji religijnych, które powstają w kontekście współczesnych społeczeństw. Skupimy się na ich celach, praktykach oraz wpływie na życie społeczne jednostek. Przywołamy również zagadnienie dotyczące sekt pojmowanych jako odszczepieńcze ruchy religijne. W trakcie kursu będziemy się posługiwać różnorodnymi metodami badawczymi, w tym analizą literatury, studium przypadku oraz dyskusjami grupowymi, aby umożliwić pełne zrozumienie socjologii religii oraz jej wpływu na życie społeczne. Zwieńczeniem pracy w trakcie kursu będzie przygotowanie w parach prezentacji dogłębnie omówionej i zaprezentowanej w trakcie zajęć. Tematyka prezentacji powinna nawiązywać do dowolnie wybranego i skonsultowanego z prowadzącą zagadnienia dotyczącego socjologii religii. Tematy i problemy poruszane w trakcie zajęć mogą dotyczyć dowolnych nurtów religijnych – ważnym jest jednak umiejętna socjologiczna refleksja. Skrócony harmonogram zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne 2. Czym jest religia? Próba definicji. 3. O religii klasycznie – Emile Durkheim i Max Weber. 4. Religie światowe. 5. Sekularyzacja. 6. Prywatyzacja religii. 7. Teorie religii – o zaangażowaniu religijnym wg. Rodneya Starka i Williama S. Bainbidge’a. 8. Teoria racjonalnego wyboru. 9. James Beckford i podejście konstrukcjonistyczne. 10. Religia i globalizacja. 11. Nowe ruchy religijne. 12. Sekty i kulty. 13. Prezentacje 14. Prezentacje 15. Prezentacje |
Literatura: |
Literatura, obowiązkowa: Ad. 2. Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 48-51. Borowik Irena [2011] Co jest religią? Socjologiczne teorie w perspektywie minionych 100 lat [w:] MYŚL I POLITYKA KSIĘGA PAMIĄTKOWA DEDYKOWANA PROFESOROWI JACKOWI MARII MAJCHROWSKIEMU, s. 525 – 547. Ad. 3. Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 51 - 61. Dodatkowo, literatura nieobowiązkowa: Durkheim Émile, 1990, Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, Warszawa, PWN, ss. 1-42. Weber Max, 1984, Asceza i duch kapitalizmu oraz Drogi zbawienia i ich wpływ na sposób życia [w:] Szkice z socjologii religii, Książka i wiedza, s. 88-110 i s. 209-260. Ad. 4 Religie światowe – BUDDYZM Onza Chiodo Mariangela d'2005, Buddyzm, Wydawnictwo WAM. JUDAIZM – Alberto Mello 2002, Judaizm, Wydawnictwo WAM s. 5-9; 35-39; 81-103; 112-120; 151-155. HINDUZIM – Marta Kudelska 2009, Hinduizm, Wydawnictwo WAM. CHRZEŚCIJAŃSTWO - Hans-Peter 2006, Hasenfratz Religie świata starożytnego a chrześcijaństwo, Wydawnictwo WAM. ISLAM - Scarabel Angelo 2006, Islam, Wydawnictwo WAM. Ad.5. Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 78-104. Dodatkowo: Peter Ludwig Berger [2005] Święty Baldachim, NOMOS. Karel Dobbelare [2008] Sekularyzacja, trzy poziomy analizy, NOMOS. Ad. 6. Peter Beyer [2005] Religia i globalizacja, NOMOS, 127-142. James Beckford [2006] Teoria społeczna a religia, NOMOS, s. 122-132. Meredith B. McGuire [2012] Religia w kontekście społecznym, NOMOS, s. 342-345. Ad.7. Rodney Stark, William Bainbridge [2007] Teoria religii, NOMOS, s. 40-75. Ad. 8. Davie Grace [2010] Socjologia religii. NOMOS, s. 105-135. Ad. 9. Beckford, James [2006] Teoria społeczna a religia, NOMOS, s. 35-57. Ad. 10. Peter Beyer [2005] Religia i globalizacja, NOMOS, s. 23-38 i 89-99. Ad.11. Barker, Eileen, 2012. Nowe ruchy religijne, NOMOS s. 91 – 147. Ad. 12. Rodney Stark, William Bainbridge [2007] Teoria religii, NOMOS, s. 152-188; dodatkowo : s.238-290. |
Metody i kryteria oceniania: |
ABY Z POWODZENIEM ZAKOŃCZYĆ ZAJĘCIA NALEŻY: Uczęszczać na zajęcia, kurs jest obowiązkowy. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze, plus jedna nieusprawiedliwiona. Powyżej trzech nieobecności w semestrze nie ma możliwości ukończenia przedmiotu. Regularnie czytać teksty (obowiązkowe!) związane z tematyką prowadzonych zajęć. Znajomość tekstów może być sprawdzana za pomocą wejściówek. Przygotować prezentacje i przedstawić ją przed wszystkimi uczestnikami. Ocena kończąca zajęcia będzie wypadkową oceny z prezentacji (50%) i aktywności w trakcie zajęć (50%). Aby pozytywnie zakończyć konwersatorium należy łącznie uzyskać minimum 51%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Malwina Krajewska | |
Prowadzący grup: | Malwina Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Malwina Krajewska | |
Prowadzący grup: | Malwina Krajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.