Socjologia rozwoju lokalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2405-S-S1-MF-SRL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia rozwoju lokalnego |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Moduł fakultatywny socjologia s2 - Socjologia - uzupełnienia Przedmioty fakultatywne dla socjologii I stopnia Przedmioty fakultatywne dla socjologii II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 ha zajęć, w tym 8 h wycieczka terenowa. Praca własna - 10 h. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu struktur oraz instytucji społecznych funkcjonujących wewnątrz społeczności lokalnych oraz potrafi ulokować je w odpowiednim paradygmacie rozwoju. Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu struktur i instytucji społecznych konstytuujących wspólnoty lokalne – K_W02 W2- Posiada poszerzoną wiedzę w zakresie różnych więzi społecznych oraz pogłębioną wiedzę z zakresu więzi społecznych konstytuujących społeczności lokalne oraz partnerstwa lokalne - K_W04 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Potrafi prognozować rozwój złożonych procesów społecznych z różnorodnych obszarów życia społeczno – gospodarczego na poziomie lokalnym oraz konstruować modele predykcyjne tych procesów z wykorzystaniem zaawansowanych metod socjologicznych - K_U05 U2 - Potrafi samodzielnie dobierać oraz zastosować w praktyce różne techniki animacji środowisk lokalnych - K_U07 U3 - Umie wykorzystywać zdobytą wiedzę w różnych zakresach i formach pracy ze społecznością lokalną oraz grupami interesariuszy. Krytycznie potrafi analizować skuteczność przyjętych metod animacji lokalnej. - K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Prawidłowo identyfikuje oraz rozstrzyga dylematy związane z animacją rozwoju lokalnego - K_K04; K2 - Potrafi inicjować i koordynować wielowymiarowe programy rozwoju lokalnego, także w oparciu o środki zewnętrzne. Potrafi przewidzieć ich skutki dla społeczności. K_K05; |
Metody dydaktyczne: | Wykład konwerstaoryjny - 11 h, ćwiczenia problemowe - 11 h, Wycieczka terenowa - 8 h. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentowi wiedzy teoretycznej w zakresie definiowania społeczności lokalnej na gruncie nauk społecznych, a także struktury i dynamiki tych formacji społecznych. Pokazane zostaną przykłady modeli teoretycznych i empirycznych tworzonych na gruncie socjologii, antropologii kulturowej oraz sozoekologii. |
Pełny opis: |
W socjologii możemy się zajmować rzeczami wzniosłymi i bardzo odległymi. W socjologii możemy się też zajmować światem, który nas otacza, sąsiedztwem, naszą miejscowością, jej przyszłością. W ramach zajęć dowiemy się czym są społeczności lokalne, jakie mają przed sobą perspektywy, jakie problemy je trapią, jak można je rozwijać. Dużo miejsca w trakcie kursu poświęcimy też sposobom pracy i wykorzystania funduszy Unii Europejskiej. Dodatkowo, poczytamy, popracujemy na warsztatach, pojedziemy na wyjazd studyjny. W założeniu, kurs ma dostarczyć wiedzy oraz umiejętność przydatnej później w pracy z mieszkańcami (samorządy lokalne, sektor publiczny, III sektor). |
Literatura: |
Jałowiecki B. (1989), Rozwój lokalny, Warszawa: UW Starosta P. , 1995, Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Łódź: Wyd. UŁ. Psyk-Piotrowska E., 2011, Aktywizacja I rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmiany, Acta Universitatis Lodzensis, Folia Sociologica 37, s. 149-169 Turowski J., 1992, Socjologia wsi i rolnictwa, Lublin, wyd. Norbertinum Skrzypczak B., 2002, Aktywizując środowisko, [w:] Jarczyk M. (red), Aktywna społeczność lokalna, Lublin, wyd. Sowa K., 1999, Zmierzch i odrodzenie lokalizmu, [w:] Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe, M. Malikowski, S. Solecki (red.), Wydawnictwo WSP, Rzeszów, s. 285-297. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną. Obowiązkowy udział w wyjeździe terenowym. Obecność na zajęciach stacjonarnych - minimum 18 h, nieusprawiedliwiona nieobecność na max. 2 zajęciach. Obecność na wycieczce terenowej. W razie niemożności wzięcia udziału w zajęciach terenowych - uzgodnienie osobnej formy uzupełnienia zaliczenia. Zaliczenie zasadnicze - udział w zaliczeniu zadania terenowego w trakcie wycieczki. Zaliczenie na bazie zadania wyznaczonego przez prowadzącego. Polega na rozwiązaniu zadanego problemu w terenie, np. wyjaśnienie, dlaczego w miejscowości brakuje stowarzyszeń, wyjaśnienie braku budżetu obywatelskiego w miejscowości itp. Zaliczenie w formie wystąpienia na zakończenie wycieczki terenowej Składowe oceny: 1. Wyjaśnienie problemy wraz z uwzględnieniem kontekstu lokalnego - 80% 2. Umiejętność zachowania reżimu czasowego (10 minut prezentacji) - 20% |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Knieć | |
Prowadzący grup: | Wojciech Knieć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentowi wiedzy teoretycznej w zakresie definiowania społeczności lokalnej na gruncie nauk społecznych, a także struktury i dynamiki tych formacji społecznych. Pokazane zostaną przykłady modeli teoretycznych i empirycznych tworzonych na gruncie socjologii, antropologii kulturowej oraz sozoekologii. |
|
Pełny opis: |
W socjologii możemy się zajmować rzeczami wzniosłymi i bardzo odległymi. W socjologii możemy się też zajmować światem, który nas otacza, sąsiedztwem, naszą miejscowością, jej przyszłością. W ramach zajęć dowiemy się czym są społeczności lokalne, jakie mają przed sobą perspektywy, jakie problemy je trapią, jak można je rozwijać. Dużo miejsca w trakcie kursu poświęcimy też sposobom pracy i wykorzystania funduszy Unii Europejskiej. Dodatkowo, poczytamy, popracujemy na warsztatach, pojedziemy na wyjazd studyjny. W założeniu, kurs ma dostarczyć wiedzy oraz umiejętność przydatnej później w pracy z mieszkańcami (samorządy lokalne, sektor publiczny, III sektor). |
|
Literatura: |
Jałowiecki B. (1989), Rozwój lokalny, Warszawa: UW Starosta P. , 1995, Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Łódź: Wyd. UŁ. Psyk-Piotrowska E., 2011, Aktywizacja I rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmiany, Acta Universitatis Lodzensis, Folia Sociologica 37, s. 149-169 Turowski J., 1992, Socjologia wsi i rolnictwa, Lublin, wyd. Norbertinum Skrzypczak B., 2002, Aktywizując środowisko, [w:] Jarczyk M. (red), Aktywna społeczność lokalna, Lublin, wyd. Sowa K., 1999, Zmierzch i odrodzenie lokalizmu, [w:] Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe, M. Malikowski, S. Solecki (red.), Wydawnictwo WSP, Rzeszów, s. 285-297. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Knieć | |
Prowadzący grup: | Wojciech Knieć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentowi wiedzy teoretycznej w zakresie definiowania społeczności lokalnej na gruncie nauk społecznych, a także struktury i dynamiki tych formacji społecznych. Pokazane zostaną przykłady modeli teoretycznych i empirycznych tworzonych na gruncie socjologii, antropologii kulturowej oraz sozoekologii. |
|
Pełny opis: |
W socjologii możemy się zajmować rzeczami wzniosłymi i bardzo odległymi. W socjologii możemy się też zajmować światem, który nas otacza, sąsiedztwem, naszą miejscowością, jej przyszłością. W ramach zajęć dowiemy się czym są społeczności lokalne, jakie mają przed sobą perspektywy, jakie problemy je trapią, jak można je rozwijać. Dużo miejsca w trakcie kursu poświęcimy też sposobom pracy i wykorzystania funduszy Unii Europejskiej. Dodatkowo, poczytamy, popracujemy na warsztatach, pojedziemy na wyjazd studyjny. W założeniu, kurs ma dostarczyć wiedzy oraz umiejętność przydatnej później w pracy z mieszkańcami (samorządy lokalne, sektor publiczny, III sektor). |
|
Literatura: |
Jałowiecki B. (1989), Rozwój lokalny, Warszawa: UW Starosta P. , 1995, Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Łódź: Wyd. UŁ. Psyk-Piotrowska E., 2011, Aktywizacja I rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmiany, Acta Universitatis Lodzensis, Folia Sociologica 37, s. 149-169 Turowski J., 1992, Socjologia wsi i rolnictwa, Lublin, wyd. Norbertinum Skrzypczak B., 2002, Aktywizując środowisko, [w:] Jarczyk M. (red), Aktywna społeczność lokalna, Lublin, wyd. Sowa K., 1999, Zmierzch i odrodzenie lokalizmu, [w:] Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe, M. Malikowski, S. Solecki (red.), Wydawnictwo WSP, Rzeszów, s. 285-297. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Knieć | |
Prowadzący grup: | Wojciech Knieć | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie studentowi wiedzy teoretycznej w zakresie definiowania społeczności lokalnej na gruncie nauk społecznych, a także struktury i dynamiki tych formacji społecznych. Pokazane zostaną przykłady modeli teoretycznych i empirycznych tworzonych na gruncie socjologii, antropologii kulturowej oraz sozoekologii. |
|
Pełny opis: |
W socjologii możemy się zajmować rzeczami wzniosłymi i bardzo odległymi. W socjologii możemy się też zajmować światem, który nas otacza, sąsiedztwem, naszą miejscowością, jej przyszłością. W ramach zajęć dowiemy się czym są społeczności lokalne, jakie mają przed sobą perspektywy, jakie problemy je trapią, jak można je rozwijać. Dużo miejsca w trakcie kursu poświęcimy też sposobom pracy i wykorzystania funduszy Unii Europejskiej. Dodatkowo, poczytamy, popracujemy na warsztatach, pojedziemy na wyjazd studyjny. W założeniu, kurs ma dostarczyć wiedzy oraz umiejętność przydatnej później w pracy z mieszkańcami (samorządy lokalne, sektor publiczny, III sektor). |
|
Literatura: |
Jałowiecki B. (1989), Rozwój lokalny, Warszawa: UW Starosta P. , 1995, Poza metropolią. Wiejskie i małomiasteczkowe zbiorowości lokalne a wzory porządku makrospołecznego, Łódź: Wyd. UŁ. Psyk-Piotrowska E., 2011, Aktywizacja I rozwój lokalny jako program i metoda działania na rzecz zmiany, Acta Universitatis Lodzensis, Folia Sociologica 37, s. 149-169 Turowski J., 1992, Socjologia wsi i rolnictwa, Lublin, wyd. Norbertinum Skrzypczak B., 2002, Aktywizując środowisko, [w:] Jarczyk M. (red), Aktywna społeczność lokalna, Lublin, wyd. Sowa K., 1999, Zmierzch i odrodzenie lokalizmu, [w:] Społeczeństwo i przestrzeń zurbanizowana. Teksty źródłowe, M. Malikowski, S. Solecki (red.), Wydawnictwo WSP, Rzeszów, s. 285-297. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.