Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wprowadzenie do innowacji społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2405-S-S2-*1-WIOPSK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do innowacji społecznych
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku socjologii II stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Efekty uczenia się - wiedza:

K_W11 - zna szerokie spektrum możliwości aplikacji wiedzy socjologicznej w środowisku pozaakademickim.

K_W02 - posiada pogłębioną wiedzę na temat genezy i funkcjonowania struktur i instytucji społecznych w obszarze kultury, polityki, prawa i ekonomii oraz o relacjach między elementami składającymi się na te struktury (relacja między strukturą a działaniem społecznym).

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 - potrafi identyfikować i trafnie interpretować zjawiska społeczne (również w aspekcie relacyjnym) z wykorzystaniem wiedzy socjologicznej

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K06 - jest gotowy systematycznie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w obszarze socjologii oraz dyscyplin pokrewnych.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Wykład ma dwa podstawowe cele. Pierwszym z nich jest pokazanie specyfiki innowacji w obszarach społecznym i kulturowym na tle ogólnej teorii innowacji. W tym zakresie będzie nas interesowała nas przede wszystkim odpowiedź na pytanie, czy pojęcie "innowacja" ma charakter jednorodny czy też mamy tu do czynienia z połączeniem kilku różniących się od siebie fenomenów.

Drugim celem wykładu, jest krytyczny przegląd wybranych konkretnych innowacji w zakresie społecznym i kulturowym.

Pełny opis:

Innowacje w znaczeniu ogólnym mogą być analizowane w trybie czynnościowym (jako proces dojścia do czegoś nowego), jak i rzeczowym (wynik tego procesu w postaci nowego rozwiązania, produktu etc.). Interesowałby będą nas obydwa te wymiary, ale nie będziemy skupiać się na standardowym w kontekście innowacji wymiarze ekonomicznym, tylko na obszarach społeczno-kulturowych.

W trakcie zajęć będą nast interesowały następujące tematy:

(1) Czym są innowacje?

Podstawowe definicje i typy innowacji. Innowacje społeczne. Pomiar innowacji (mierniki innowacyjności w perspektywie lokalnej, porównawczej i historycznej).

(2) Społeczna geneza innowacji.

Jak i gdzie powstają innowacje? Model rynkowy vs model państwowy. Innowacje jako efekt działań oddolnych? Projektowanie innowacji (design thinking, pozytywne dewiacje...). Perspektywa inżynieryjna.

(3) Rozprzestrzenianie się innowacji.

Problemy dyfuzji innowacji (Gabriel Tarde, Everett Rogers, Bruno Latour) oraz jej efektywności. Próby transferu rozwiązań pro-innowacyjnych poza kontekst powstania.

(4) Wybrane studia przypadków w obszarach społecznym i kulturowym.

(5) Podsumowanie.

Społeczeństwo oparte na innowacjach? Innowacje jako nieproblematyczne dobro? O konsekwencjach innowacji.

Literatura:

Afeltowicz, Ł. i in. 2018. Efekt Bilbao czy kult cargo? Nowe instytucje kultury w Polsce, Elbląg, Elbląskie Towarzystwo Naukowe im. Jana Myliusa, dostępne: https://repozytorium.umk.pl/handle/item/5835

Białoń, L. 2015. "W stronę innowacji społecznych", Zarządzanie. Teoria i Praktyka, 4 (14), 3-10.

Brown, T. 2016. Zmiana przez design. Jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność, Wydanie II, Libron, Wrocław.

Fagerberg, J. (2003), “Schumpeter and the revival of evolutionary economics: An appraisal of the literature”, Journal of Evolutionary Economics, 13(2), 125-159.

Florida, R. 2010. Narodziny klasy kreatywnej, NCK, Warszawa.

Lundvall, B.A. (2007), “National Innovation Systems—Analytical Concept and Development Tool”, Industry and Innovation, 14(1): 95-119

Owen, R., J. Bessant, M. Heintz (eds), Responsible Innovation: Managing the Responsible Emergence of Science and Innovation in Society, Wiley-Blackwell, 2013.

Rogers, E.M. (2003), Diffusion of innovations, The Free Press (5th edition), New York.

Wronka-Pośpiech, M. 2015. Innowacje społeczne - pojęcie i znaczenie, Studia Ekonomiczne, 212: 124-136.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie odbywa się na podstawie przygotowanych projektów.

Projekt ma być rekonstrukcją wybranej przez studenta innowacji w obszarze społecznym lub kulturowym.

Konkretny temat projektu powinien być skonsultowany z prowadzącym.

Projekt może łączyć w sobie elementy wizualne i tekstowe (w takim przypadku przybiera formę prezentacji multimedialnej). Może być też wyłącznie tekstowy (wówczas przybiera formę eseju zgodnie ze standardem Parnas).

Przedstawiony opis zjawiska musi być pełny, tj. powinny znaleźć się tam przynajmniej następujące elementy:

- opis istoty innowacji oraz zakresu jej funkcjonowania;

- geneza innowacji;

- dookreślenie jaki to typ/rodzaj innowacji;

- pokazanie społecznych konsekwencji innowacji.

Niezbędną częścią prezentacji jest spis źródeł, które były podstawą pracy. Spis źródeł powinien być zrobiony zgodnie ze standardem Parnas.

Ostateczny termin składania prac: piątek 02.02.2024. Można to oczywiście zrobić wcześniej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pietrowicz
Prowadzący grup: Krzysztof Pietrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pietrowicz
Prowadzący grup: Krzysztof Pietrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pietrowicz
Prowadzący grup: Krzysztof Pietrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)