Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana metodologia nauk społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2405-S-S2-1-MDNSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana metodologia nauk społecznych
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku socjologii II stopnia
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

Całkowity nakład pracy studenta wynosi 70 godzin, w tym:

30 godzin kontaktowych (wykład)

40 godzin - napisanie eseju egzaminacyjnego (praca własna)

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 posiada rozszerzoną i usystematyzowaną wiedzę o specyfice, tradycji i metodologii nauk społecznych; posiada głęboką wiedzę o usytuowaniu socjologii pośród innych nauk.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizy konkretnych procesów i fenomenów społecznych

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Pełny opis:

Celem kursu jest pogłębione przedstawienie wybranych zagadnień z szeroko rozumianej metodologii badań społecznych. Szczególny nacisk zostanie położony na zmiany, którym podlega współcześnie socjologia oraz niestandardowe wymiary metodologii. Zapleczem teoretycznym zajęć, oprócz standardowych podejść metodologicznych, są ustalenia społecznych studiów nad nauką.

Tematy wykładów:

(I) Standardowe perspektywy i problemy metodologii badań społecznych

- Problemy z metodologią socjologii na początku XXI wieku

- Jak działa nauka: od pozytywizmu do społecznych studiów nad nauką (STS)

- Metodologiczny nacjonalizm? Jedna czy wiele socjologii (i co z tego wynika dla badań)

- Nauka jako przedsięwzięcie kolektywne

- Metodologia socjologii a metodologie innych nauk społecznych

(II) Możliwe alternatywy dla standardowej metodologii

- Czy konstruktywista może być solidnym badaczem?

- ANT jako innowacja metodologiczna

- Badania interwencyjne? Metodologie socjologii zaangażowanej i praktycznej

- Eksperyment, laboratorium i majsterkowanie... Czy możliwa jest socjologia syntetyczna?

- Od modeli do symulacji społecznych

- Big data, AI i dalej - przyszłość badań społecznych

- Problem "przyczółków". Alternatywy metodologiczne spoza socjologii

Literatura:

Afeltowicz, Łukasz. 2012. Modele artefakty kolektywy Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych badan nad nauką, Toruń: Wydawnictwo UMK.

Becker, Howard. S. 2018. Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Creswell, John W. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 27-129.

Epstein, Joshua M., Robert Axtell. 1996. Growing Artificial Societies. Social Science from the Bottom Up. Washington, Cambridge, Mass.: Brookings Institution Press/MIT Press.

Feyerabend, Paul K. 1996. Przeciw metodzie, tłum. Stefan Wiertlewski, Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.

Fleck, Ludwik. 1986. Powstanie i rozwój faktu naukowego: wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym. tłum. Maria Tuszkiewicz, wstęp do wydania polskiego Zdzisław Cackowski, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.

Grobler, Adam. 2006. Metodologia nauk, Kraków, Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak.

Knorr Cetina, Karin. 1981. The Manufacture of Knowledge: An Essay on the Constructivist and Contextual Nature of Science. Oxford: Pergamon Press.

Knorr Cetina, Karin. 1999. Epistemic Cultures. How the Sciences Make Knowledge. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.

Kuhn, Thomas S. 2001. Struktura rewolucji naukowych. tłum. Helena Ostromęcka, Justyna Nowotniak, Warszawa: Aletheia.

Latour, Bruno. 1987. Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers Through Society. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.

Latour, Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci, wstęp: Krzysztof Abriszewski, tłum.: Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski, Kraków: Universitas.

Latour, Bruno. 2013. Nadzieja Pandory. Eseje o rzeczywistości w studiach nad nauką, tłum., red. i wstęp: Krzysztof Abriszewski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Latour, Bruno, Steve Woolgar. 1986. Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. drugie wydanie, Princeton: Princeton University Press.

MacKenzie, Donald, Fabian Muniesa, Lucia Siu (red.). 2007. Do Economists Make Markets? On the Performativity of Economics, Princeton: Princeton University Press.

MacKenzie, Donald. 2006. An Engine, Not a Camera. How Financial Models Shape Markets, Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Perrow, Charles. 1999. Normal Accidents. Living with High-Risk Technologies, Princeton: Princeton University Press.

Pfeifer, Rolf, Josh Bongard. 2007. How the Body Shapes the Way We Think. A New View of Intelligence. Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Sobczyńska, Danuta , Paweł Zeidler (red.). 1994. Nowy eksperymentalizm. Teoretycyzm. Reprezentacja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.

Sojak, Radosław. 2004. Paradoks antropologiczny. Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wrocław, Wydawnictwo UWr, s. 44-70

Zybertowicz, Andrzej. 1995. Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: UMK.

Zybertowicz, Andrzej. 1999. Konstruktywizm jako orientacja metodologiczna w badaniach społecznych, ASK, nr 8: 7-28.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin odbywa się w formie pisemnej: w postaci eseju na uzgodniony z prowadzącym temat.

Punktem wyjścia dla wyboru tematu eseju może być praca Howarda S. Beckera "Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych" (Warszawa 2018). Temat eseju może jednak dotyczyć wszelkiego rodzaju problemów z zakresu metodologii nauk społecznych. Mogą to być również problemy związane z własną pracą magisterską studentki/studenta.

Konkretny temat należy skonsultować z prowadzącym, a następnie zaliczyć konspekt eseju.

W aspekcie technicznym esej powinien być napisany zgodnie z Parnasem. Objętość pracy: 8-11 standardowych stron (bez ewentualnej strony tytułowej, spisu literatury i załączników).

Ostateczny termin zaliczenia konspektu: 30.11.2023

Ostateczny termin składania eseju: 12.02.2024

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pietrowicz
Prowadzący grup: Krzysztof Pietrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pietrowicz
Prowadzący grup: Krzysztof Pietrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Pietrowicz
Prowadzący grup: Krzysztof Pietrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)