Ortografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-KD-SKJPO-L-O |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Ortografia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Słuchacz potrafi zapisać prosty, pozbawiony trudności ortograficznych tekst. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 6 ECTS za pełen cykl, czyli dwa semestry = ok. 180 godz. 1. godziny realizowane z udziałem nauczycieli – 80 godzin 2. czas poświęcony na pracę indywidualną słuchacza – 100 godzin w semestrze zimowym 3 ECTS w semestrze letnim 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Słuchacz: EK_W01.1: ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad, na których opiera się polska ortografia, EK_W01.2: ma uporządkowaną wiedzę na temat polskich znaków interpunkcyjnych, ich typologii i funkcji, EK_W01.3: ma podstawową wiedzę na temat rozwoju polskiej ortografii i interpunkcji, EK_W01.4: zna typologię błędów, EK_W01.5: zna słowniki i publikacje poprawnościowe dotyczące pisowni oraz uchwały Rady Języka Polskiego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EK_U01.1: umie zapisywać pojedyncze wyrazy i całe zdania zgodnie z obowiązującymi regułami ortograficznymi, EK_U01.2: umie świadomie stosować znaki interpunkcyjne zgodnie z obowiązującymi regułami i konsekwencjami semantycznymi, EK_U01.3: spotrafi odnaleźć błędne zapisy i je skorygować, EK_U01.4: potrafi nazwać błędy zgodnie z obowiązującą typologią, EK_U01.5: umie korzystać ze słowników tradycyjnych i internetowych, potrafi zweryfikować i ocenić przydatność dostępnych źródeł wiedzy. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EK_K01.1: potrafi zweryfikować wpływ internetu, komunikatorów, innych sposobów komunikowania się na ortografię i interpunkcję, EK_K01.2: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz zorganizować pracę swoją lub zespołu w sposób efektywny, EK_K01.3: ma świadomość swojej wiedzy z zakresu ortografii i interpunkcji, zabiega o jej poszerzenie, EK_K01.4: zabiega o propagowanie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej, jako koniecznych elementów fortunnej komunikacji. |
Metody dydaktyczne: | metody podające: - elementy wykładu, - pogadanka, - wyjaśnienie, metody poszukujące: - dyskusja dydaktyczna, - metoda problemowa, - praca ze słownikiem drukowanym i/lub elektronicznym, metody praktyczne: - ćwiczenia, - dyktanda, - gry językowe, - projekty. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest doskonalenie sprawności poprawnego zapisu tekstów. Słuchacz zapoznaje się ze szczegółowymi zasadami, na których opiera się polska ortografia i interpunkcja. |
Pełny opis: |
Kurs obejmuje zajęcia poświęcone następującym kwestiom: - Wielkie i małe litery. - Spółgłoski dźwięczne i bezdźwięczne. - Spółgłoski miękkie i twarde. - Pisownia ji, ii, i. - Pisownia ą, on, om, ę, en, em. - Pisownia ó i u, rz i ż, ch i h. - Pisownia łączna i rozdzielna. - Pisownia skrótów i skrótowców. - Funkcje znaków interpunkcyjnych. - Zastosowanie znaków interpunkcyjnych. |
Literatura: |
- Karpowicz T., 2009, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa. - Lipińska E., 2014, Nie ma róży bez kolców, Kraków. - Polański E., 2004, Reformy ortografii polskiej – wczoraj, dziś, jutro, BPTJ LX, s. 29-46. - Saloni Z., 2005, O kodyfikacji polskiej ortografii – historia i współczesność, „Nauka” Kwartalnik PAN, nr 4, s. 71-96. - Słowniki ortograficzne – wydania tradycyjne i elektroniczne, np. Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, red. E. Polański, Warszawa 2003. - Uchwały Rady Języka Polskiego, www.rjp.pl. - Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2004. - Zarych E., 2016, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Kraków. |
Metody i kryteria oceniania: |
- dyktando (x3), - test wyboru z zakresu znajomości reguł orograficznych i interpunkcyjnych (x3), - ćwiczenia (x2) - obecność (x1), dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze, - aktywność podczas zajęć (x1). Ocena będzie stanowić średnią z powyższych wg wagi wskazanej w nawiasie i poniższej punktacji: 93-100% - bardzo dobry (5) 85-92% - dobry plus (4,5) 77-84% - dobry (4) 69-76% - dostateczny plus (3,5) 60-68% - dostateczny (3) 0-59% - niedostateczny (2) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.