Dwujęzyczność i jej oblicza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-DIJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Dwujęzyczność i jej oblicza |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=668 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): np. godziny z udziałem nauczyciela - 30 godzin konsultacje na dyżurach i droga elektroniczną - 5 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu – 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń – - pisanie prac, projektów- - czytanie literatury- 10 godzin - przygotowanie do kolokwium- 10 godzin - przygotowanie do egzaminu- Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W06: ma pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa K_W08: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W09: ma poszerzoną wiedzę o terminologii i metodologii badań w danej dziedzinie |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U06: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w różnorodnych sytuacjach K_U10: potrafi krytycznie analizować i interpretować różnego rodzaju teksty z użyciem szczegółowej terminologii i uzasadnieniem wybranej metodologii K_U13: posiada pogłębioną umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
Metody dydaktyczne: | Pokaz, wykład informacyjny, opis,opowiadanie, wykład problemowy, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, metoda sytuacyjna i obserwacja |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką dwujęzyczności, zarówno w jej wymiarze strukturalnym (zjawiska językowe, jak np. zapożyczenia, kalki), jak i społecznym (znaczenie bilingwizmu dla jednostki i grupy w życiu codziennym). |
Pełny opis: |
Na podstawie przykładów z badań społeczności dwujęzycznych w kraju i na świecie, a także badań terenowych prowadzonych w Katedrze Filologii Słowiańskiej, zostaną omówione następujące kwestie szczegółowe: - Czym jest dwujęzyczność. Opis zjawiska i podstawowa terminologia. - Dwujęzyczność we współczesnym świecie. Przykłady. - Bilingwizm jednostki i grupy. - Interferencja - przyczyny i przykłady. - Zjawiska językowe związane z dwujęzycznością: zapożyczenia i kalki. - Społeczne aspekty bilingwizmu. - Dyglosja. - Różne perspektywy badawcze. - Interdyscyplinarne badania dwujęzyczności. - Wzajemne relacje języka, kultury i religii - dwujęzyczność i dwukulturowość - Język i władza - polityka językowa w społeczeństwach dwujęzycznych. - Dwujęzyczne społeczności w Polsce - przykłady. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cieszyńska Jagoda,2006, Dwujęzyczność, dwukulturowość - przekleństwo czy bogactwo? o poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Kraków. Głuszkowski Michał 2011, Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania dwujęzyczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, Toruń. Głuszkowski Michał, 2013. Socjologia w badaniach dwujęzyczności, Toruń. Golachowska Ewa, Zielińska Anna (red.) 2011, Konstrukcje i destrukcje tożsamości t. 1. Wokół religii i jej języka, Warszawa: SOW Smułkowa Elżbieta, 2000, Dwujęzyczność po białorusku: bilingwizm, dyglosja, czy coś innego?, [w:] Język a tożsamość na pograniczu kultur, red. A. Engelking, E. Smułkowa, Białystok, s. 90-100. Grek-Pabisowa Iryda, 1999 (1983), Typy zapożyczeń i sposoby przyswajania wyrazów polskich, [w:] Staroobrzędowcy. Szkice z historii, języka, obyczajów, Warszawa, 211-227. Literatura uzupełniająca: Brzezina Maria 1999, Łemkowski w Polsce w aspekcie socjolingwistycznym, „Socjolingwistyka” 16/1999, s. 51-84 Dubisz Stanisław (red.) 1997, Język polski poza granicami kraju, Opole: Uniwersytet Opolski Engelking Anna, Golachowska Ewa, Zielińska Anna (red.) 2008, Tożsamość-Język-Rodzina. Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim, Warszawa: SOW Ferguson Charles A. 1959, Diglossia, “Word” 15/1959, s. 325-340. Fishman Joshua A. (red.) 1968, Readings in the Sociology of Language. The Hague: Mouton & Co. Fishman Joshua A. 1985, Bilingualism and Biculturism as Individual and as Societal Phenomena, w: Fishman Joshua et al.. The Rise and the Fall of Ethnic Revival. Berlin-New York: Walter de Gruyter, s. 39-56 Głuszkowski Michał 2009, Dyglosja w społeczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, „Socjolingwistyka” XXII-XXIII/2009, s. 115-131 Grek-Pabisowa Iryda 1968, Rosyjska gwara staroobrzędowców w województwach olsztyńskim i białostockim, Wrocław: Ossolineum. Greń Zbigniew 2000, Śląsk cieszyński. Dziedzictwo językowe, Warszawa : SOW. Krasowska Helena 2003, Górale polscy na Bukowinie Karpackiej. Studium socjolingwistyczne i leksykalne, Warszawa: SOW Губогло Михаил Н. 1984, Современные этноязыковые процессы в СССР. Основные факторы и тенденции развития национально-русского двуязычия, Москва: Наука. Жлуктенко Юрий О. 1966, Mовнi контакти. Проблеми iнтерлiнгвiстикi, Київ: Видавництво Київского Унiверситету Земская Елена Я. (red.) 2001, Язык русского зарубежья. Общие процессы и речевые портреты, Москва-Вена: Языки славянской культуры-Wiener Slawistischer Almanach Крысин Леонид П. (ред.) 2003, Современный русский язык. Социальная и функциональная дифференциация. Москва: Языки славянской культуры Вайнрайх Урьель 2000 (1953), Языковые контакты. Состояние и проблемы исследования, Благовещенск: БГК им. Бодуэна де Куртенэ. lub Weinreich Uriel 1963 (1953), Languages in contact. Findings and problems. The Hague: Mouton Хауген Эйнар 1972, Языковой контакт, „Новое в лингвистике” Вып. 6. 1972, Языковые контакты. Москва: Прогресс. s. 61-80. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną na podstawie a) obecności na zajęciach oraz b) końcowego ustnego kolokwium zaliczeniowego lub eseju na temat wybrany przez studenta i zatwierdzony przez prowadzącego. Skala ocen: wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, 68% - dostateczny plus, 77% - dobry, 85% - dobry plus, 92% - bardzo dobry. Kolokwium (lub esej) sprawdza stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W06; K_W08; K_W09; K_U06; K_U10; K_U13; K_K01 Kryteria oceniania: ndst – poniżej 30 pkt (poniżej 60 %) dst- 30 pkt (60%) dst plus- 34 pkt (68%) db- 38,5 pkt (77 %) db plus- 42,5 pkt (85 %) bdb- 46 pkt (92 %) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=668 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w części ogólnej |
|
Pełny opis: |
jak w części ogólnej |
|
Literatura: |
jak w części ogólnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=668 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w części ogólnej |
|
Pełny opis: |
jak w części ogólnej |
|
Literatura: |
jak w części ogólnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Głuszkowski | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=668 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
jak w części ogólnej |
|
Pełny opis: |
jak w części ogólnej |
|
Literatura: |
jak w części ogólnej |
|
Uwagi: |
Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.