Bilingualism and its faces
General data
Course ID: | 2500-OG-DIJO |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Bilingualism and its faces |
Name in Polish: | Dwujęzyczność i jej oblicza |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: | |
Course homepage: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=668 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00 (differs over time)
|
Language: | Polish |
Prerequisites: | (in Polish) brak |
Total student workload: | (in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): np. godziny z udziałem nauczyciela - 30 godzin konsultacje na dyżurach i droga elektroniczną - 5 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu – 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń – - pisanie prac, projektów- - czytanie literatury- 10 godzin - przygotowanie do kolokwium- 10 godzin - przygotowanie do egzaminu- Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) K_W06: ma pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa K_W08: ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W09: ma poszerzoną wiedzę o terminologii i metodologii badań w danej dziedzinie |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) K_U06: posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych oraz jej zastosowania w różnorodnych sytuacjach K_U10: potrafi krytycznie analizować i interpretować różnego rodzaju teksty z użyciem szczegółowej terminologii i uzasadnieniem wybranej metodologii K_U13: posiada pogłębioną umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
Teaching methods: | (in Polish) Pokaz, wykład informacyjny, opis,opowiadanie, wykład problemowy, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, metoda sytuacyjna i obserwacja |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - description |
Exploratory teaching methods: | - case study |
Online teaching methods: | - content-presentation-oriented methods |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z problematyką dwujęzyczności, zarówno w jej wymiarze strukturalnym (zjawiska językowe, jak np. zapożyczenia, kalki), jak i społecznym (znaczenie bilingwizmu dla jednostki i grupy w życiu codziennym). |
Full description: |
(in Polish) Na podstawie przykładów z badań społeczności dwujęzycznych w kraju i na świecie, a także badań terenowych prowadzonych w Katedrze Filologii Słowiańskiej, zostaną omówione następujące kwestie szczegółowe: - Czym jest dwujęzyczność. Opis zjawiska i podstawowa terminologia. - Dwujęzyczność we współczesnym świecie. Przykłady. - Bilingwizm jednostki i grupy. - Interferencja - przyczyny i przykłady. - Zjawiska językowe związane z dwujęzycznością: zapożyczenia i kalki. - Społeczne aspekty bilingwizmu. - Dyglosja. - Różne perspektywy badawcze. - Interdyscyplinarne badania dwujęzyczności. - Wzajemne relacje języka, kultury i religii - dwujęzyczność i dwukulturowość - Język i władza - polityka językowa w społeczeństwach dwujęzycznych. - Dwujęzyczne społeczności w Polsce - przykłady. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Cieszyńska Jagoda,2006, Dwujęzyczność, dwukulturowość - przekleństwo czy bogactwo? o poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii, Kraków. Głuszkowski Michał 2011, Socjologiczne i psychologiczne uwarunkowania dwujęzyczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, Toruń. Głuszkowski Michał, 2013. Socjologia w badaniach dwujęzyczności, Toruń. Golachowska Ewa, Zielińska Anna (red.) 2011, Konstrukcje i destrukcje tożsamości t. 1. Wokół religii i jej języka, Warszawa: SOW Smułkowa Elżbieta, 2000, Dwujęzyczność po białorusku: bilingwizm, dyglosja, czy coś innego?, [w:] Język a tożsamość na pograniczu kultur, red. A. Engelking, E. Smułkowa, Białystok, s. 90-100. Grek-Pabisowa Iryda, 1999 (1983), Typy zapożyczeń i sposoby przyswajania wyrazów polskich, [w:] Staroobrzędowcy. Szkice z historii, języka, obyczajów, Warszawa, 211-227. Literatura uzupełniająca: Brzezina Maria 1999, Łemkowski w Polsce w aspekcie socjolingwistycznym, „Socjolingwistyka” 16/1999, s. 51-84 Dubisz Stanisław (red.) 1997, Język polski poza granicami kraju, Opole: Uniwersytet Opolski Engelking Anna, Golachowska Ewa, Zielińska Anna (red.) 2008, Tożsamość-Język-Rodzina. Z badań na pograniczu słowiańsko-bałtyckim, Warszawa: SOW Ferguson Charles A. 1959, Diglossia, “Word” 15/1959, s. 325-340. Fishman Joshua A. (red.) 1968, Readings in the Sociology of Language. The Hague: Mouton & Co. Fishman Joshua A. 1985, Bilingualism and Biculturism as Individual and as Societal Phenomena, w: Fishman Joshua et al.. The Rise and the Fall of Ethnic Revival. Berlin-New York: Walter de Gruyter, s. 39-56 Głuszkowski Michał 2009, Dyglosja w społeczności staroobrzędowców regionu suwalsko-augustowskiego, „Socjolingwistyka” XXII-XXIII/2009, s. 115-131 Grek-Pabisowa Iryda 1968, Rosyjska gwara staroobrzędowców w województwach olsztyńskim i białostockim, Wrocław: Ossolineum. Greń Zbigniew 2000, Śląsk cieszyński. Dziedzictwo językowe, Warszawa : SOW. Krasowska Helena 2003, Górale polscy na Bukowinie Karpackiej. Studium socjolingwistyczne i leksykalne, Warszawa: SOW Губогло Михаил Н. 1984, Современные этноязыковые процессы в СССР. Основные факторы и тенденции развития национально-русского двуязычия, Москва: Наука. Жлуктенко Юрий О. 1966, Mовнi контакти. Проблеми iнтерлiнгвiстикi, Київ: Видавництво Київского Унiверситету Земская Елена Я. (red.) 2001, Язык русского зарубежья. Общие процессы и речевые портреты, Москва-Вена: Языки славянской культуры-Wiener Slawistischer Almanach Крысин Леонид П. (ред.) 2003, Современный русский язык. Социальная и функциональная дифференциация. Москва: Языки славянской культуры Вайнрайх Урьель 2000 (1953), Языковые контакты. Состояние и проблемы исследования, Благовещенск: БГК им. Бодуэна де Куртенэ. lub Weinreich Uriel 1963 (1953), Languages in contact. Findings and problems. The Hague: Mouton Хауген Эйнар 1972, Языковой контакт, „Новое в лингвистике” Вып. 6. 1972, Языковые контакты. Москва: Прогресс. s. 61-80. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie z oceną na podstawie a) obecności na zajęciach oraz b) końcowego ustnego kolokwium zaliczeniowego lub eseju na temat wybrany przez studenta i zatwierdzony przez prowadzącego. Skala ocen: wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, 68% - dostateczny plus, 77% - dobry, 85% - dobry plus, 92% - bardzo dobry. Kolokwium (lub esej) sprawdza stopień realizacji następujących efektów kształcenia: K_W06; K_W08; K_W09; K_U06; K_U10; K_U13; K_K01 Kryteria oceniania: ndst – poniżej 30 pkt (poniżej 60 %) dst- 30 pkt (60%) dst plus- 34 pkt (68%) db- 38,5 pkt (77 %) db plus- 42,5 pkt (85 %) bdb- 46 pkt (92 %) |
Internships: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Michał Głuszkowski | |
Group instructors: | Michał Głuszkowski | |
Course homepage: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=668 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) jak w części ogólnej |
|
Full description: |
(in Polish) jak w części ogólnej |
|
Bibliography: |
(in Polish) jak w części ogólnej |
|
Notes: |
(in Polish) Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Go to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Michał Głuszkowski | |
Group instructors: | Michał Głuszkowski | |
Course homepage: | https://moodle.umk.pl/WF/course/view.php?id=668 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) jak w części ogólnej |
|
Full description: |
(in Polish) jak w części ogólnej |
|
Bibliography: |
(in Polish) jak w części ogólnej |
|
Notes: |
(in Polish) Zajęcia stacjonarne. Materiały będą zamieszczane na platformie Teams. W razie konieczności przejścia na nauczanie online spotkania również będą się odbywały w zespole Teams. Kody dostępu do zespołu Teams USOS-mail. |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.