Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Languages of ancient coins

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-OG-EN-LAOC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Languages of ancient coins
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Całkowity nakład pracy studenta:

Contact hours with teacher:

- participation in the discussion seminar - 30 hrs

- consultations- 5 hrs


Self-study hours:

- preparation for discussion seminar - 20 hrs

- writing essays/ papers/ projects- 30 hrs

- reading literature- 15 hrs

- preparation for test- 0 hrs

- preparation for examination- 0 hrs


Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: has the basic knowledge of the chosen ancient Greek and Latin texts, especially coins legends and iscriptions (K_W04)

W2: knows the connections between language, history and art (K_W06)

W3: is familiar with the chosen issues that concern history, religion, politics and the relation between ancient and modern culture (K_W12)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

U1: is able to search, analyse, assess and select the information needed during the course (K_U01)

U2: is capable of searching historical and cultural context of the texts discussed during the course (K_09)

U3: can analyse and interpret the discussed texts with applying the relevant basic terminology and methods (K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

K1: understands the importance of lifelong learnning (K_K01)

K2: understands the need for understanding of the herigage of Greek and Roman antiquity (K_K05)

K3: feels responsible to retain this heritage (K_K05)

K7: can work with ancient sources

Metody dydaktyczne:

Expository teaching methods:

- informative lecture

- problem-centered lecture

- case study

- presentation

- discussion

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

The purpose of the course is to provide the Erasmus+ students with knowledge about ancient coins from the beginning of the coinage in the 7th century BC towards the end of the 5th century AD from a linguistic, palaeographic and epigraphic perspective.

Pełny opis:

First inscribed coins with the legend “Phaneos eimi sema” in Greek lettering one can find already among the very early electrum coins minted before 600 BC. Also, apparently, personal names, read VALVEL and KALIL in Lydian characters, appear in this period. Coins minted in the 6th-4th century BC bear mainly short Greek inscriptions, but there are also attested some coins with names in Lician or Phenician characters. Many coin legends of the hellenistic period provide us with information regarding kings titulatures, minting magistrate’s or tibe 's names and date (especially in Greek, but also in Hebrew, Iberian, Kharosthi or Phenician), while inscriptions of the Roman republican coinage of the 2nd and 1st century BC allow us not only to identify such officials as tres viri monetales, aediles and imperators, but also to several important personalities and events of the Roman history. Most Roman imperial coins bear long legends with the entire titulature of emperors and show which imperial virtues and ideas of the greatest importance, whereas, Roman provincial coins (in connection with inscriptions) show in which provinces and cities dominant language was Latin, in which Greek. The aim of the course is to provide the Erasmus+ students with knowledge about ancient alphabets, geography of the ancient world and history of ancient coinage, especially from a linguistic and epigraphic perspective.

Literatura:

- B. Awianowicz, Peculiarities and Errors in the Legends Attributed to Antioch Denarii of Pescennius Niger and of Septimius Severus. „Notae Numismaticae”, VIII (2013), p. 125-142

- B. Awianowicz, Peculiarities and Errors in the Legends of Aurei and Denarii Minted in Syria from Vespasian to AD 192, The Journal of Greco-Roman Studies 56-3 (2017), s. 79-97

- A. Burnett: "The Augustan Revolution Seen from the Mints of the Provinces", Journal of Roman Studies 101 (2012), p. 1-30

- C. Eagleton, J. Williams, Money, London 2007

- A. Glass, A Preliminary Study of Karosthi Manuscript Paleography, Washington 2000

- Chr. J. Howgego, Why did Ancient States strike Coins?, The Numismatic Chronicle 150 (1990), s. 1-25

- Lexikon der Aufschriften auf griechischen Münzen / Lexicon of Greek Coin Inscriptions. Band I bearbeitet von W. Leschhorn nach Vorarbeiten und unter Mitarbeit von P. R. Franke, Wien 2002, Band. II bearbeitet von W. Leschhorn, Wien 2009

- C. F. Noreña, Imperial Ideals in the Roman West: Representation, Circulation, Power, Cambridge 2011

- W. Scheidel (ed.), The Cambridge Companion to the Roman Economy, Cambridge 2012

- S. W. Stevenson, A Dictionary of Roman Coins, Republican and Imperial, revised, in part, by C. R. Smith and completed by F. W. Madden, London 1889

- Sylloge Nummorum Graecorum (various volumes)

- Websites: https://www.acsearch.info ; https://www.corpus-nummorum.eu ; numismatics.org ; https://rpc.ashmus.ox.ac.uk/

- P. Thonemann, The Hellenistic World.. Using Coins as Sources, Cambridge 2015

Metody i kryteria oceniania:

Assessment methods:

- oral presentation

- activity

- test

Assessment criteria:

Student to get credit (with a grade) for the course is obliged to:

- be present and active during the classes (being absent for 50% of all classes means that student does not get the grade) (K_K01);

- take part in the discussions during the classes (K_U01, K_U09, K_U11, K_K05);

- write a test that concerns the issues discussed during the classes (K_W04, W_W06, K_W12).

Praktyki zawodowe:

Not applicable

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)