Historia literatury starogreckiej (okres hellenistyczny i Cesarstwa)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-K-HLSHC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury starogreckiej (okres hellenistyczny i Cesarstwa) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie ma. |
Całkowity nakład pracy studenta: | W każdym semestrze: - godziny kontaktowe (wynikające z planu studiów: 30 h i konsultacje: 15 h) - 2 ECTS - praca własna studenta (w tym przygotowanie do egzaminu: 30 h) - 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - ma podstawową wiedzę o literaturze starożytnej Grecji epoki hellenistycznej i cesarskiej, obejmującą jej periodyzację, genologię oraz klasyczne kanony twórców (K_W04) W2 - zna podstawowe kierunki rozwoju krytyki literackiej i teorii literatury odnośnie literatury starogreckiej oraz najważniejsze osiągnięcia w dziedzinie literaturoznawstwa (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - umie umiejscowić poznawane dzieła literatury greckiej hellenistycznej i Cesarstwa w szerszym kontekście historyczno-kulturowym (K_U08) U2 - potrafi rozpoznać rodzaj literacki, określić gatunkową konwencję utworów omawianego okresu literackiego, przeprowadzić ich krytyczną analizę (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i nabytych umiejętności (K_K01) K2 - potrafi docenić tradycję i dziedzictwo kulturowe obszaru śródziemnomorskiego oraz ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego, szczególnie grecko-rzymskiego (K_K04) |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest kompleksowe przedstawienie literatury greckiej epoki hellenistycznej i cesarskiej w kontekście historyczno-kulturowym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest kompleksowe przedstawienie literatury greckiej epoki hellenistycznej i cesarskiej: zapoznanie studentów z twórczością najważniejszych przedstawicieli obu epok, omówienie rodzajów literackich charakterystycznych dla wskazanego okresu oraz ukazanie zależności pomiędzy literaturą a przemianami społecznymi i kulturowymi w okresie od końca IV w. przed Chr. do V w. po Chr. Celem wykładu jest też przedstawienie najważniejszych nurtów i kręgów literackich: rozwoju filologii i poezji uczonej w Aleksandrii, stosunku hellenistycznych szkół filozoficznych do zretoryzowanej literatury, zjawiska attycyzmu, azjanizmu i Drugiej Sofistyki oraz ukazanie greckojęzycznej literatury żydowskiej i wczesnochrześcijańskiej na tle literatury pogańskiej okresu Cesarstwa. |
Literatura: |
- B. Bravo, E. Wipszycka, Historia starożytnych Greków. Tom III: okres hellenistyczny, Warszawa 1992; - S. Goldhill, Rhetoric and the Second Sophistic [w:] The Cambridge Companion to Ancient Rhetoric, ed. E. Gunderson, Cambridge 2009, s. 228-241 (tekst udostępnia prowadzący); - N. Holzberg, Powieść antyczna, przeł. M. Wójcik, Kraków 2003; - G. A. Kennedy, A New History of Classical Rhetoric, Princeton 1994, s. 201-270 (rozdziały V i X-XII); - K. Korus, Grecka proza poklasyczna, Kraków 2003; - Literatura Grecji starożytnej, red. H. Podbielski, t. I i II, Lublin 2005; - P. Majewski, Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Warszawa 2013, s. 236-330; - H.-I. Marrou, Historia wychowania w starożytności, przeł. S. Łoś, Warszawa 1969; - T. Penner, C. Vander Stichele, Rhtorical practice in early Christianity [w:] The Cambridge Companion..., s. 245-260 (tekst udostępnia prowadzący); - A. Świderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974 (lub późniejsze); - wybór tekstów poetyckich (wybór z Antologii Palatyńskiej, Apolloniosa Rodyjskiego Herondasa, Kallimacha, Posejdipposa i Teokryta), dramatycznych (Menander, Herondas) i prozatorskich (wybór z pism Arriana, Atenajosa, Marka Aureliusza, Jana Chryzostoma, Eliana, Filostrata, Hermogenesa, Józefa Flawiusza, Libaniosa, Longosa, Lukiana i Plutarcha) w przekładzie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny sprawdzający efekty kształcenia z zakresu literatury epoki hellenistycznej. Egzamin składa się z trzech pytań: dwóch z zagadnień omawianych na wykładzie, jednego z lektur w przekładzie. Egzamin sprawdza wiedzę z zakresu W1-W2 oraz umiejętności U1-2 i kompetencje K1-2. Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie min. 60% możliwych punktów i udzielenie właściwej odpowiedzi przynajmniej na dwa z trzech pytań podanych poniżej: 1) w semestrze zimowym: - charakterystyka epoki hellenistycznej w kulturze i sztuce - wspólne elementy w literaturze i sztukach plastycznych okresu; - komedia nowa świadectwem przemian społecznych przełomu IV i III w. przed Chr.; - Aleksandria i narodziny filologii; - nowe nurty w poezji hellenistyczne: uczona zwięzłość aleksandryjczyków, poezja bukoliczna; - poezja dydaktyczna i literatura fachowa; - epika hellenistyczna; - teatr hellenistyczny, mim (Herondas); - retoryka hellenistyczna: szkoły gramatyków i retorów, teoria Hermagorasa, azjanizm i attycyzm; - szkoły filozoficzne wobec literatury, szczególnie retoryki; - historiografia i biografistyka hellenistyczna; - literatura hellenistyczna a literatura rzymska okresu republiki i pryncypatu Oktawiana Augusta. 2) w semestrze letnim: Zakres tematyczny: - specyfika kultury epoki Cesarstwa, wspólne cechy literatury i sztuk plastycznych w okresie od Augusta do V w. po Chr.; - szkoły retoryczne epoki Cesarstwa: Hermogenes i progymnasmata; - Druga Sofistyka - charakterystyka zjawiska i związani z nim twórcy; - Plutarch z Cheronei; - Lukian z Samosat; - pisma filozoficzne okresu Cesarstwa; - historiografia i biografia okresu Cesarstwa - powieść antyczna i romans grecki; - Atenajos i proza o charakterze encyklopedycznym; - liryka okresu cesarstwa: epigramat, poezja liryczna, hymny; - epos epoki Cesarstwa; - wpływ klasycznej retoryki na pisma polemiczne i apologetyczne. Zagadnienia egzaminacyjne, opracowane przez prowadzącego, są archiwizowane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.