Kultura, miasto, technologia i emocje: współczesna wzniosłość jako kategoria (de)konstrukcji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-KMTE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura, miasto, technologia i emocje: współczesna wzniosłość jako kategoria (de)konstrukcji |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): np. - udział w wykładach – 30 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim – 8 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu – 5 godzin - czytanie literatury – 7 godzin - przygotowanie do egzaminu – 5 godzin Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: (K_W08) - ma wiedzę szczegółową dotyczącą wybranej problematyki literaturoznawczej W2: (K_W09) - ma wiedzę o wybranych zagadnieniach kultury polskiej i europejskiej (media, malarstwo) W3: (K_W11) - zna i rozumie najważniejsze dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich powiązania z zawodem filologa |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: (K_U01) - potrafi wyszukiwać, analizować i twórczo interpretować oraz użytkować zgodnie z wybraną metodologią badawczą informacje z różnych źródeł. U2: (K_U02) - potrafi dobierać i stosować odpowiednie metody badawcze i narzędzia do rozwiązywania typowych problemów badawczych. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: (K_K01) - ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł. K2: (K_K02) - w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych. |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca : - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny Metoda dydaktyczna poszukująca: - klasyczna metoda problemowa - studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Kurs jest poświęcony analizie wybranych aspektów współczesnej rzeczywistości społecznej, politycznej, ekonomicznej i duchowej, dokonanej z użyciem tzw. retoryki wzniosłości. |
Pełny opis: |
Kurs jest poświęcony analizie wybranych aspektów współczesnej rzeczywistości społecznej, politycznej, ekonomicznej i duchowej, dokonanej z użyciem tzw. retoryki wzniosłości. Różne rodzaje wzniosłości w sztukach pięknych i literaturze wykorzystuje się w celu opisania industrializacji, urbanizacji, „technologizacji”, zmian mentalności, zmian społecznych, politycznych, relacji międzyludzkich, a także sposobów ich „sakralizacji” oraz poddawania dekontruującej krytyce. Celem kursu jest zaprezentowanie przyczyn “długiego trwania” kategorii wzniosłości: z jednej strony – metod kreowania nowych mitów i symboli (narodowych, regionalnych), a także ich „transferu kulturowego” z kultury nowoczesnej (tj. przełomu XIX/XX w.) do kultury współczesnej; z drugiej – sposobów dekonstruowania owych metod w literaturze, malarstwie i fotografii tego samego czasu. Wskazane wyżej problem zostaną zanalizowane na podstawie następujących typów kategorii wzniosłości: technologicznej (w odmianach „narodowych” tzw. technological sublime i urban sublime – amerykańskiej, rosyjskiej, azjatyckiej), jak również w. teologicznej (tzw. Radical sublime), postmodernistycznej, psychologicznej, politycznej, new spirituality i cyber sublime. |
Literatura: |
1. Wybrana literatura [teorie wzniosłości]. Ogólne: 1) Clewis, Robert R., The Sublime Reader, 2018: https://www.bloomsbury.com/au/the-sublime-reader-9781350030145/ 2) Doran Robert, The Theory of the Sublime from Longinus to Kant, Cambridge 2015: https://books.google.pl/books?id=Q07zCQAAQBAJ&pg=PA196&lpg=PA196&dq=clewis+sublime&source=bl&ots=WN_wbWWOxD&sig=WEwg4TTUSAjdLZSDyepkZvlnOK4&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiqm82wn_DfAhXRZVAKHTDwDm8Q6AEwCnoECAoQAQ#v=onepage&q=clewis%20sublime&f=false 3) Crowther Paul, The Kantian Sublime: From Morality to Art, Oxford 1989: https://philpapers.org/rec/CROTKS https://www.academia.edu/14722822/The_Kantian_Sublime_the_Postmodern_and_the_Avant-Garde_A_Critique_of_Lyotard 4) Brady Emily, The Sublime in Modern Philosophy: Aesthetics, Ethics, and Nature, Cambridge 2013 https://books.google.pl/books?id=BfokAAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false 2. Technological/Urban sublime: 1) Marx Leo, The Machine in the Garden, Oxford Univ. Press, Oxford 1964: https://books.google.pl/books?id=aJ3SfJyseSoC&printsec=frontcover&hl=pl&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false 2) Nye David E., American Technological Sublime, Cambridge Mass, London 1994 https://books.google.pl/books?id=LrdbOJFxWIoC&printsec=frontcover&dq=nye+david&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwir3P3i1YbhAhUIaVAKHR1RAngQ6AEIKDAA#v=onepage&q=nye%20david&f=false 3) Tand Christophe Den, The Urban Sublime in American Literary Naturalism, Chicago 1998: https://books.google.pl/books?id=5ckWhgcubxcC&pg=PA6&lpg=PA6&dq=leo+marx+sublime&source=bl&ots=XK_NUqEtkk&sig=ACfU3U0Pw82jtzGDxIZmNM5yKlxf4VEUnw&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiBgLLoiPvgAhUGU1AKHWozCA8Q6AEwBnoECAgQAQ#v=onepage&q=leo%20marx%20sublime&f=false 3. Wzniosłość postmodernistyczna : Lyotard Jean-Francois, The Sublime and The Avant-garde https://books.google.pl/books?id=tygXy9bqjC0C&pg=PA79&lpg=PA79&dq=lyotard+avant-garde&source=bl&ots=orUqXh6w2B&sig=ACfU3U396JjOC6Tly9S16-Cbm4YqM1L2Ug&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjw-e-U14bhAhVDZVAKHcOPBcEQ6AEwB3oECAUQAQ#v=onepage&q=lyotard%20avant-garde&f=false 4.Wzniosłość teologiczna: Aesthetics: The Theological Sublime, [in:] Radical Orthodoxy: A New Theology…, by John Milbank, Catherine Picksock, London 2002, p. 201–219. https://www.amazon.com/Radical-Orthodoxy-New-Theology-Routledge/dp/041519699X 5. Wzniosłość polityczna: Zizek Slavoj, The Sublime Object of Ideology https://www.amazon.co.uk/Sublime-Object-Ideology-Phronesis/dp/0860919714 6. Colonial sublime: 1) G.S. Sahota, Late Colonial Sublime. Neo-epics and the end of Romanticism, Northwestern Univ. Press, Evanston, Illinois, 2018: https://escholarship.org/uc/item/9st5w2b4 2) Yi Zheng, From Burke to Wordsworth to the Modern Sublime in Chinese Literature, Purdue Univ. Press, 2011. https://www.amazon.com/Wordsworth-Sublime-Literature-Comparative-Cultural/dp/1557535760 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - aktywność – 50% - egzamin pisemny / test– 50% UWAGA: podstawową formą zaliczenia jest test, ale chętni mogą napisać pracę zaliczeniową, temat powinien zostać ustalony 4 tygodnie przed końcem zajęć. Kryteria oceniania: ndst - 50 % dst- 51-60% dst plus- 61-70% db- 71-83% db plus- 84-94% bdb- 95-100% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.