„Pokolenie dozorców i stróżów”: rock i władza w ZSRR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-PDIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | „Pokolenie dozorców i stróżów”: rock i władza w ZSRR |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Zajęcia ogólnouczelniane z dziedziny nauk humanistycznych - w jezyku polskim |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Otwartość umysłu i ciekawość kulturowej różnorodności świata. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: 30 h (udział w wykładzie) Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 30 h - indywidualna praca studenta (przygotowanie do wykładu, czytanie literatury) oraz przygotowanie do kolokwium : 25 h - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim: 5 h Łącznie: 60 godz. (2 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Studentka/ student ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój rosyjskiego obszaru kulturowego - K_W08 ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze rosyjskiego obszaru językowego (m.in. media, teatr, film - K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Studentka/ student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów - K_U01 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod - K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Studentka/ student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe rosyjskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie - K_K03 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur - K_K06 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z historią rosyjskiej muzyki rockowej obejmującej lata 1964-1991. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć zostaną omówione zagadnienia dotyczące historii rosyjskiej muzyki rockowej, która przez wiele lat była częścią kulturowego undergroundu. Jej początki przypadają na czasy tzw. zastoju (1964-1985) i szczególnie opresyjnej polityki władz wobec artystów nonkonformistycznych, obejmującej m.in. karę pieniężną lub karę pozbawienia wolności za „pasożytnictwo” (wykonywanie muzyki rockowej nie miało statusu zawodu), tzw. „czarne listy”, a nawet przymusowe leczenie w szpitalu psychiatrycznym. Z czasem powszechną formą kontroli i inwigilacji przybierającego na sile ruchu muzycznego stało się otwieranie klubów rockowych. Status pełnoprawnych artystów wykonawcy rocka w ZSRR uzyskali dopiero w okresie tzw. „pieriestrojki” (1985-1991). Era wolności i swobody twórczej nie spełniła jednak wszystkich pokładanych w niej nadziei. Wprawdzie odtąd można było bez żadnych ograniczeń koncertować w kraju i za granicą, nagrywać płyty w profesjonalnych studiach, jednak postępująca mediatyzacja i komercjalizacja rynku muzycznego znacząco zmieniła oblicze rosyjskiej sceny rockowej. Muzyka rockowa okresu radzieckiego to dobry pretekst do zapoznania się z kulturą rosyjską XX w. w jej najróżnorodniejszych przejawach. Zawsze bowiem będziemy ją osadzać w kulturowym, społeczno-politycznym kontekście. Tylko taki ogląd interesującego nas zjawiska ukaże je w całym bogactwie jego semantycznych odniesień i inspiracji. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: USENKO K., Oczami radzieckiej zabawki. Antologia radzieckiego i rosyjskiego undergroundu, Wołowiec 2012. de LAZARI A. (red.), Idee w Rosji: leksykon rosyjsko-polsko-angielski, t. 1- 5, różne daty wydania. FIGES O., Szepty. Życie w stalinowskiej Rosji, Warszawa 2007. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: BUKOWSKI W., I powraca wiatr..., tł. A. Mietkowski, Londyn 1983. DRUŻNIKOW J., Rosyjskie mity. Od Puszkina do Pawlika Morozowa, tł. J. Putrament, F. Ociepka, Warszawa 1998. ZINOWIEW A., Homo sovieticus, tł. S. Deja, Londyn 1986. HELLER M. Maszyna i śrubki. Jak hartował się człowiek sowiecki, tł. J. Juryś, Warszawa 1989. Polecana filmografia: Chodząc po Moskwie (ros. Я шагаю по Москве), reż. Gieorgij Danelija (1964). Brylantowa ręka, reż. Leonid Gajdaj (1969) Bikiniarze reż. Walerij Todorowskij (2008) Lato (ros. Лето), reż. Kiriłł Sieriebriennikow, 2018. Złota Palma 2018 (nominacja). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zob. zajęcia w cyklu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rzepnikowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Rzepnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rzepnikowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Rzepnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rzepnikowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Rzepnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Rzepnikowska | |
Prowadzący grup: | Iwona Rzepnikowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.