Stosunki polsko-rosyjskie – społeczeństwo, kultura i stereotypy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-SPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | Stosunki polsko-rosyjskie – społeczeństwo, kultura i stereotypy |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=886 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): np. godziny z udziałem nauczyciela - 30 godzin konsultacje na dyżurach i drogą elektroniczną - 5 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu – 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń – - pisanie prac, projektów- - czytanie literatury- 10 godzin - przygotowanie do kolokwium- 10 godzin - przygotowanie do egzaminu- Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma podstawową wiedzę o wybranych historycznych, społeczno-politycznych i filozoficznych aspektach ewolucji danego obszaru kulturowego; ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społeczno-politycznych i filozoficznych w wymiarze międzykulturowym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe danego obszaru oraz wartość jego różnorodności; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie tradycji i dziedzictwa kulturowego wybranego obszaru |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące : - pokaz Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - klasyczna metoda problemowa - obserwacji Metody w kształceniu online: - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi kwestiami w zakresie relacji polsko-rosyjskich, ich uwarunkowaniach historycznych, a przede wszystkim kształtowaniem się ich po upadku ZSRR. |
Pełny opis: |
Problematyka stosunków polsko-rosyjskich na różnych płaszczyznach omawiana będzie na podstawie następujących zagadnień szczegółowych: - Historyczne uwarunkowania współczesnych relacji polsko-rosyjskich - polsko-rosyjskie związki naukowe i kulturowe w XIX i XX w. - Rosja jako spadkobierca ZSRR - Rosja jako suwerenne państwo i jej polityka zagraniczna - Polityka wschodnia Polski - Polsko-rosyjskie spory o Ukrainę i Białoruś - Symboliczny wymiar relacji polsko-rosyjskich - Polska i Rosja jako partnerzy handlowi - Stereotypy polsko-rosyjskie - Rosjanie w oczach Polaków i Polacy w oczach Rosjan - Rosja a UE i rola Polski w kontaktach europejsko-rosyjskich - Gaz i ropa naftowa w relacjach polsko-rosyjskich - Podobieństwa i różnice w językach - ułatwienie czy utrudnienie kontaktów? - Umiejscowienie najnowszych wydarzeń w ogólnym schemacie stosunków polsko-rosyjskich |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bazylow L., Syberia, Warszawa 1975. Długosz Z. (red.), Europa Wschodnia i Rosja, Bochnia-Kraków 2004. Furier A., Dekada Jelcyna: uwarunkowania rosyjskich przemian społecznych i politycznych 1991-2000, Szczecin 2003. Kłosiński A, Rosja: ambicje i możliwości w XXI wieku, Lublin 2010. Kotowicz-Jawor J., Gospodarka rynkowa wobec nowych wyzwań : Polska i Rosja, Warszawa 2012. Lazari A., Czy Moskwa będzie Trzecim Rzymem? Studia o nacjonalizmie rosyjskim, Katowice 1996. Lazari A., Współczesny nacjonalizm rosyjski i prawosławie, Toruń 1996. Maryański A., Przemiany ludnościowe w ZSRR, Warszawa-Kraków 1995 Memches F., Słudzy i wrogowie imperium : rosyjskie rozmowy o końcu historii, Kraków 2009. Oniszczuk W., Czynniki zewnętrzne transformacji gospodarki Rosji : handel zagraniczny, kapitał zagraniczny, transfer technologii, Warszawa 2002. Paniuszkin W., Zygar M., Gazprom. Rosyjska broń, Warszawa 2008 Pichoja R., Historia władzy w Związku Radzieckim. 1945-1991, Warszawa 2011. Renik K., Religie, które przeżyły: rozmowy z ludźmi wiary z Rosji, Armenii, Tadżykistanu, Kirgistanu i Kazachstanu, Warszawa 1997. Stegner T., Między Odrą i Dnieprem: wyznania i narody: zbiór studiów. Cz. 2, Gdańsk 2000. Пивовар Е.И., Российское зарубежье: социально-исторический феномен, Москва 2008. Томилов Н.А. (ред.), Сибирская деревня: История, современное состояние, перспективы развития, Омск 2012. Literatura uzupełniająca: Eberhardt A., Gra pozorów: stosunki rosyjsko-białoruskie 1991-2008, Warszawa 2008. Гадомский, А.К. и др. (ред.) Хрестоматия теолингвистики, т. 2. Ульяновск 2019. Grodzki R., Wojna gruzińsko-rosyjska 2008 : przyczyny, przebieg, skutki, Zakrzewo 2009. Jasiński J., Historia Królewca, Olsztyn 1994, s. 265-276 Kurczab-Redlich K., Pandrioszka, Poznań 2008. Szmyd Z., Republika Czeczeńska w walce o niepodległość, Warszawa 2000. Wilk M., Dom nad Oniego, Warszwa 2006. Wilk M., Wilczy notes. Zapiski sołowieckie 1996-1998, Warszawa 2007. Wilk M., Wołoka, Kraków 2005. Wróblewski A., Przejażdżka po Rosji: na kanwie opowieści Marka Z., Poznań 2010. «Аргументы и факты», www.aif.ru «Комсомольская правда», www.kp.ru «Независимая газета», www.ng.ru |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: obecność + esej lub kolokwium ustne (do wyboru) Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę - kolokwium ustne/esej; wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, 68% - dostateczny plus, 77% - dobry, 85% - dobry plus, 92% - bardzo dobry Kolokwium sprawdza stopień realizacji następujących efektów kształcenia: Student ma podstawową wiedzę o wybranych historycznych, społeczno-politycznych i filozoficznych aspektach ewolucji danego obszaru kulturowego; ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społeczno-politycznych i filozoficznych w wymiarze międzykulturowym Student rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur Student szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe danego obszaru oraz wartość jego różnorodności; ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie tradycji i dziedzictwa kulturowego wybranego obszaru |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.