„Wyborna” i „niewyczerpana”. Literatura polska XIX wieku w nowych interpretacjach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-WINLP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | „Wyborna” i „niewyczerpana”. Literatura polska XIX wieku w nowych interpretacjach |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wykłady monograficzne - filologia polska s1 i s2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (20 godz.): - przygotowanie do wykładu -5 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu – 15 godz. Łącznie: 55 godz. (2 pkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/-ka W1: Ma wiedzę na temat żywotnych tematów i motywów literatury dziewiętnastowiecznej oraz wybranych ówczesnych autorów i tekstów literackich. W2: Zna główne kierunki rozwoju współczesnych badań humanistycznych. W3: Charakteryzuje zjawiska obecne w literaturze XIX wieku w powiązaniu ze współkształtującymi je czynnikami społeczno-kulturowymi. W4: Nazywa i definiuje różne formy gatunkowe z zakresu prozy artystycznej, liryki, dramatu i literatury dokumentu osobistego. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/-ka U1: Rozpoznaje cechy gatunkowe utworów. U2: Interpretuje utwory dziewiętnastowieczne, wykazując się umiejętnością samodzielnego myślenia, zdolnością kojarzenia faktów oraz swobodą i poprawnością językową. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/-ka K1: Ma świadomość kreacyjnej i poznawczej wartości literatury oraz jej związków z szerszym kontekstem społeczno-kulturowym. K2: Docenia rangę dziewiętnastowiecznego dziedzictwa kulturowego i śladów jego obecności w świecie współczesnym. K3: Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i dokonywania samooceny swoich kompetencji. |
Metody dydaktyczne: | Metody eksponujące: - pokaz Metody podające: - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny - wykład informacyjny Metody poszukujące: - referatu |
Skrócony opis: |
Problematyka wykładu dotyczy nowych odczytań literatury dziewiętnastowiecznej z podkreśleniem związków zachodzących między XIX stuleciem a współczesnością. |
Pełny opis: |
W trakcie cyklu wykładów poświęconych reinterpretacjom literatury XIX wieku przywołane zostaną postaci autorów znanych i zapoznanych wraz z tymi fragmentami ich twórczości, które stanowią ważny etap rozwoju form artystycznych i źródło naukowych inspiracji. Kryterium doboru tekstów (prezentowanych w łączności z literaturą powszechną i kulturą współczesną) – poza walorami literackimi i czasem powstania – będzie ich ranga w obiegu akademickim. Omawianiu wybranych dzieł towarzyszyć będzie prezentacja prężnie rozwijających się kierunków i metod badań literaturoznawczych. |
Literatura: |
Lista utworów literackich będzie na bieżąco wskazywana i uzupełniana przez prowadzącą. Literatura przedmiotu (wybór): T. Budrewicz, Pogrzeby pisarzy polskich XIX wieku, Kraków 2019. Georomantyzm. Literatura - miejsce - środowisko, red. E. Dąbrowicz, M. Lul, K. Sawicka-Mierzyńska, D. Zawadzka, Białystok 2015. E. Ihnatowicz, Proza Kraszewskiego. Codzienność, Warszawa 2011. A. Janicka, Tradycja i zmiana. Literackie modele dziewiętnastowieczności: pozytywizm i „obrzeża", Białystok 2015. Józef Ignacy Kraszewski w zwierciadle współczesności: 2012-2017, red. naukowa I. E. Rusek i J. Ławski, Białystok 2018. R. Koziołek, Wiele tytułów, Wołowiec 2019. M. Kraft, Śmierć białych motyli. Eliza Orzeszkowa: biografia, wyobraźnia, idee, Gdańsk 2019. Kulturowa historia literatury, pod red. A. Łebkowskiej i W. Boleckiego, Warszawa 2015. Literatura i kultura lat 60. XIX wieku między polityką a prywatnością. Dyslokacje, red. naukowa U. Kowalczuk, D. W. Makuch, D. M. Osiński, Warszawa 2019. Literatura niewyczerpana. W kręgu mniej znanych twórców polskiej literatury lat 1863-1914, red. K. Fiołek, Kraków 2014. M. Litwinowicz-Droździel, Zmiana, której nie było. Trzy próby czytania Reymonta, Warszawa 2019. Nowa Biblioteka Romantyczna, pod red. M. Zielińskiej (wybrane tomy). J. Osterhammel, Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata, tłum. I. Drozdowska-Broering i in., red. naukowa W. Molik, Pzonań 2013. E. Paczoska, Lekcje uważności. Moderniści i realizm, Warszawa 2018. E. Paczoska, Prawdziwy koniec XIX wieku: śladami nowoczesności, Warszawa 2010. E. Partyga, Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu, Warszawa 2016. A. Pekaniec, Autobiografki. Szkice o literaturze dokumentu osobistego kobiet, Kraków 2020. P. Pietrzak, Powieść w świecie prasy. Bolesław Prus i inni, Warszawa 2017. Powstanie Styczniowe: reinterpretacje pamięci. Studia, red. naukowa J. Ławski, I. E. Rusek i P. Wojciechowski, Białystok 2019. Przerabianie XIX wieku, pod red. E. Paczoskiej i B. Szleszyńskiego, Warszawa 2010. Romantyzm warszawski 1815-1864, red. naukowa O. Krysowski, Warszawa 2016. Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918: pojęcia, terminy, zjawiska, przekroje, red. naukowa J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M. Rudkowska i M. Strzyżewski, Warszawa-Toruń 2016. B. Szleszyński, Non omnis moriar? Bolesław Prus, wiek XIX i opowieści współczesne, Warszawa 2019. T. Święćkowska, Kochani krwiopijce. Własność literacka i prawo autorskie w XIX-wiecznej Polsce, Kraków 2018. P. Tomczok, Literacki kapitalizm: obrazy abstrakcji ekonomicznych w literaturze polskiej drugiej połowy XIX wieku, Katowice 2018. Upominki od narodu. Jubileusze, rocznice, obchody pisarzy, red. T. Budrewicz, P. Bukowski, R. Stachura-Lupa, Żarnowiec 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - zaliczenie ustne połączone z prezentacją wybranego i samodzielnie opracowanego zagadnienia na podstawie jednej z lektur (W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1. K2, K3). Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę ndst – <0-50> pkt (do 50% włącznie) dst- (50-60> pkt (50%-60%> dst plus- (60-70> pkt (60%-70%> db- (70-80> pkt (70%-80%> db plus- (80-90> pkt (80%-90%> bdb- (90-100> pkt (90%-100%> W przypadku konieczności przejścia na tryb nauki zdalnej zajęcia będą odbywały się na platformie MS Teams. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Radowska-Lisak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczne jak w części A |
|
Pełny opis: |
identyczne jak w części A |
|
Literatura: |
identyczne jak w części A |
|
Uwagi: |
W przypadku nauczania zdalnego wykłady prowadzone będą na platformie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Radowska-Lisak | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
identyczne jak w części A |
|
Pełny opis: |
identyczne jak w części A |
|
Literatura: |
identyczne jak w części A |
|
Uwagi: |
W przypadku nauczania zdalnego wykłady prowadzone będą na platformie MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.