Żydzi w kulturze polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-OG-ZWKP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Żydzi w kulturze polskiej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a18428ccc47d446b593ce4abbea4325f2%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a2a713c8-54b2-49cc-8159-eac81b6474f2&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela ( godz.): - udział w wykładach – 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładów - 5 - przygotowanie do zaliczenia wykładu - 15 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 5 Łącznie: 55 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student/ka ma podstawową wiedzę na temat wybranych aspektów historii i kultury Żydów W2: Student/ka ma podstawową wiedzę z zakresu różnych dyscyplin na temat wybranych aspektów historii i kultury polskiej W3: Student/ka charakteryzuje związki kultury polskiej z kulturą i historią Żydów |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student/ka umie wskazać przykłady przenikania się kultury polskiej z kulturą żydowską, wybitnych twórców pochodzenia żydowskiego oraz utwory podejmujące problematykę żydowską. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student/ka ma świadomość wielości tradycji współtworzących kulturę Polski i kulturę europejską (w zakresie problematyki wykładu) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza w dzieje i kulturę Żydów na ziemiach polskich, przestawia wzajemne zależności kultur żydowskiej i polskiej, wkład polskich Żydów i Polaków pochodzenia żydowskiego w kulturę narodową, a także obraz zbiorowości żydowskiej i jej losów w polskiej literaturze i sztuce, zwłaszcza współczesnej. |
Pełny opis: |
Żydzi mieszkali w Polsce przez blisko 1000 lat - niemal tyle, ile liczy sobie kultura polska. Przez kilkaset lat, do 1939 r., ziemie polskie i litewskie były najważniejszym w świecie ośrodkiem kultury żydowskiej. Tutaj też dokonała się zagłada europejskich Żydów. Ślady tego wszystkiego są trwale wpisane w polską kulturę. Również w kulturze żydowskiej można odnaleźć wpływ wielowiekowego współistnienia z kulturą polską. Wykład wprowadza w dzieje i kulturę Żydów na ziemiach polskich, przestawia wzajemne zależności kultur żydowskiej i polskiej, wkład polskich Żydów i Polaków pochodzenia żydowskiego w kulturę narodową, a także obraz zbiorowości żydowskiej i jej losów w polskiej literaturze i sztuce, zwłaszcza współczesnej. |
Literatura: |
(opracowania polecane) Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, http://www.polin.pl/ Wirtualny sztetl, http://www.sztetl.org.pl/ A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 2000 (seria: A to Polska właśnie...). A. Unterman, Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, przeł. O. Zienkiewicz, Warszawa 2000. Polin. 1000 lat historii Żydów polskich, Warszawa 2014. A. Hertz, Żydzi w kulturze polskiej J. Wróbel, Tematy żydowskie w prozie polskiej 1939-1987, Kraków 1991 (fragmenty). J. Błoński, Biedni Polacy patrzą na getto, Kraków 1996. A. Cała, Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej, Warszawa 1992. B. Umińska, Postać z cieniem. Portrety Żydówek w literaturze polskiej, Warszawa 2001. Wokół Jedwabnego. Studia, red. P. Machcewicz, K. Persak, Warszawa 2002. M. Kucia, Auschwitz jako fakt społeczny, Kraków 2005. Ślady obecności, red. S. Buryła, A. Molisak, Kraków 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - kolokwium pisemne lub quiz na platformie Moodle UMK lub MS Teams (W1, W2, W3, U1, K1) Kryteria oceniania: ndst – 0 - 49% dst- 50 - 59% dst plus- 6-69% db- 70-79% db plus- 80-89% bdb- 90-100% |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.