Oligofrenologopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-PO-2Z-OLIGO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Oligofrenologopedia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student otrzymuje 3 punkty ECTS, wynikające z aktywnego uczestnictwa w konwersatorium - 1 ECTS; udziału w konsultacjach - 1 ECTS i przygotowania do zaliczenia na ocenę - 1 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | EUS_W01; EUS_W02; EUS_W03 Student: - definiuje pojęcia: norma intelektualna, upośledzenie umysłowe, oligofazja itp. - różnicuje pojęcia: upośledzenie umysłowe, a choroba psychiczna upośledzenie umysłowe, a niedorozwój umysłowy oraz zahamowanie, opóźnienie i regres rozwoju umysłowego - klasyfikuje upośledzenie umysłowe i charakteryzuje poszczególne jego stopnie ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń rozwoju mowy. - opisuje etapy diagnozy i ogólny program terapii logopedycznej dla dzieci o różnym poziomie rozwoju. - charakteryzuje dysfunkcje mowy występujące w wybranych jednostkach zaburzeń rozwojowych jak np: zespół Downa, autyzm,mutyzm selektywny, porażenie mózgowe itp. wraz ze specyficznymi formami terapii logopedycznej i metodami je wspomagającymi. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | EUS_U01; EUS_U02; EUS_U03 Student potrafi: - przygotować i przeprowadzić badanie logopedyczne dziecka upośledzonego umysłowo, adekwatne do poziomu tegoż upośledzenia oraz zaburzeń z nim współwystępujących. - postawić właściwą diagnozę opartą na badaniu logopedycznym oraz ewentualnych badaniach i konsultacjach uzupełniających - stworzyć plan terapii logopedycznej dostosowany do indywidualnych potrzeb dziecka. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | EUS_K01; EUS_K02; EUS_K03 Student: - poznając specyfikę upośledzenia umysłowego zaczyna rozumieć problemy osób nim dotkniętych, - staje się bardziej uwrażliwiony na potrzeby osób niepełnosprawnych intelektualnie - potrafi im pomóc poprzez fachową terapię logopedyczną |
Metody dydaktyczne: | - Wykład konwersatoryjny i konwencjonalny z użyciem programu prezentacyjnego - Dyskusja - Prezentacja filmów dokumentalnych poświęconym wybranym jednostkom zaburzeń rozwojowych - Referaty |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć oligofrenologopedia jest obszar wiedzy związany z terapią logopedyczną dzieci upośledzonych umysłowo, dostosowaną do poziomu upośledzenia, a także uwzględniającą różnorodność i specyfikę zaburzeń mowy występujących w tej grupie dzieci. |
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zdobyciu przez słuchaczy wiedzy na temat: - definicji, klasyfikacji i specyfiki upośledzenia umysłowego - diagnozy i terapii zaburzeń mowy i wad wymowy występujących u dzieci upośledzonych umysłowo - charakterystyki i terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami współwystępującymi z upośledzeniem umysłowym lub go determinującymi jak: zespół Downa, opóźniony rozwój mowy, autyzm, , mutyzm wybiórczy, porażenie mózgowe, choroby psychiczne itp. |
Literatura: |
1. Bernstein T., Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź 1995. 2. Bobrowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii,Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. 3. Kirejczyk K. red., Upośledzenie umysłowe-Pedagogika, Warszawa 1981 4. Kruk-Lasocka J.Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji 1999 5. Minczakiewicz E., Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo, w: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T.Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1993; 6. Minczakiewicz E., Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa, Kraków 2001 7. Pisula E. Autyzm u dzieci, diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa, 2000 8. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, W-wa 1999r. 9. Zaleski Tomasz: Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - przygotowanie referatów - zaliczenie na ocenę, obejmujące efekty kształcenia w zakresie wiedzy i umiejętności |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kulwicka-Kamińska, Włodzimierz Mendelewski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Mendelewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć oligofrenologopedia jest obszar wiedzy związany z terapią logopedyczną dzieci upośledzonych umysłowo, dostosowaną do poziomu upośledzenia, a także uwzględniającą różnorodność i specyfikę zaburzeń mowy występujących w tej grupie dzieci. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zdobyciu przez słuchaczy wiedzy na temat: - definicji, klasyfikacji i specyfiki upośledzenia umysłowego - diagnozy i terapii zaburzeń mowy i wad wymowy występujących u dzieci upośledzonych umysłowo - charakterystyki i terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami współwystępującymi z upośledzeniem umysłowym lub go determinującymi jak: zespół Downa, opóźniony rozwój mowy, autyzm, , mutyzm wybiórczy, porażenie mózgowe, choroby psychiczne itp. |
|
Literatura: |
1. Bernstein T., Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź 1995. 2. Bobrowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii,Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. 3. Kirejczyk K. red., Upośledzenie umysłowe-Pedagogika, Warszawa 1981 4. Kruk-Lasocka J.Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji 1999 5. Minczakiewicz E., Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo, w: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T.Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1993; 6. Minczakiewicz E., Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa, Kraków 2001 7. Pisula E. Autyzm u dzieci, diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa, 2000 8. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, W-wa 1999r. 9. Zaleski Tomasz: Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 24 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kulwicka-Kamińska, Włodzimierz Mendelewski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Mendelewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć oligofrenologopedia jest obszar wiedzy związany z terapią logopedyczną dzieci upośledzonych umysłowo, dostosowaną do poziomu upośledzenia, a także uwzględniającą różnorodność i specyfikę zaburzeń mowy występujących w tej grupie dzieci. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia poświęcone są zdobyciu przez słuchaczy wiedzy na temat: - definicji, klasyfikacji i specyfiki upośledzenia umysłowego - diagnozy i terapii zaburzeń mowy i wad wymowy występujących u dzieci upośledzonych umysłowo - charakterystyki i terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami współwystępującymi z upośledzeniem umysłowym lub go determinującymi jak: zespół Downa, opóźniony rozwój mowy, autyzm, , mutyzm wybiórczy, porażenie mózgowe, choroby psychiczne itp. |
|
Literatura: |
1. Bernstein T., Terapia dziecka z upośledzeniem umysłowym, Łódź 1995. 2. Bobrowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii,Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. 3. Kirejczyk K. red., Upośledzenie umysłowe-Pedagogika, Warszawa 1981 4. Kruk-Lasocka J.Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji 1999 5. Minczakiewicz E., Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo, w: Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T.Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski, Lublin 1993; 6. Minczakiewicz E., Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa, Kraków 2001 7. Pisula E. Autyzm u dzieci, diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa, 2000 8. Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, W-wa 1999r. 9. Zaleski Tomasz: Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.