Przedmiot kierunkowy: psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SKJPO-KD0-PSYCH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot kierunkowy: psychologia |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończenie szkoły średniej, znajomość języka polskiego w stopniu komunikatywnym |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład - 30 godz Przygotowanie do wykładów- 30 godz. Praca w grupach - 10 godz. Przygotowanie projektu - 10 godz. Razem 80 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student wie czym zajmuje się psychologia i jej podstawowe działy (psychologia ogólna, psychologia rozwoju, edukacji, kliniczna, pracy, biznesu, marketingu etc). Student zna podstawowe paradygmaty i ich twórców oraz ich wpływ na rozwój psychologii (Zygmunt Freud,Carl Rogers, Aaaron Beck, Edward Thorndike, B. Skinner,Watson, Martin Seligman, a. Maslow, N. Chomsky, J. Piaget) i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu behawioryzmu, psychologii poznawczej i psychoanalizy Student rozumie podstawowe pojęcia psychologii, takie jak psychika, ego, świadomość, nieświadomość, nawyk, potrzeba,emocje, uczucia, mechanizmy obronne, stres, zaburzenie i choroba psychiczna. Student zapoznał się z podstawami wybranych teorii psychologicznych (Analizy transakcyjnej E. Bearn'a i Porozumienia bez przemocy M. Rosenberga Student wie czym różni się psychologia od psychoterapii i z na podstawowe jej nurty |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi posługiwać komunikatem Ja, odróżnia fakty, uczucia i wrażenia (myśli osądy); potrafi nazwać i scharakteryzować stany Ja, umie rozpoznać i opisać podstawowe emocje Student umie minimum trzy podstawowe techniki radzenia sobie ze stresem Student potrafi wymienić i i scharakteryzować procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjno-dążeniowe |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student potrafi wysłuchać drugą osobę bez oceniania. Student potrafi zachować postawę Ja Ok i inni OK Student nie ma uprzedzeń wobec osób z zaburzeniami, jest tolerancyjny i potrafi wskazać, kiedy potrzebna jest pomoc psychologiczna i gdzie ją uzyskać. z szacunkiem odnosi się do innych osób |
Metody dydaktyczne: | Wykład Praca w grupach Przygotowanie projektu Dyskusja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi zagadnieniami, pojęciami i paradygmatami psychologii w odróżnieniu od dziedzin pokrewnych, a także w obrębie samej psychologii. Chodzi też o to, by student otrzymał podstawową wiedzę na temat poznawczego i emocjonalnego funkcjonowania człowieka w warunkach normalnych i w stresie, znał praktyczne zastosowania psychologii w procesach uczenia się i zapamiętywania, rozumienia siebie i drugiego człowieka, komunikowania się i podstaw asertywności. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najistotniejszymi zagadnieniami, pojęciami i paradygmatami psychologii w odróżnieniu od dziedzin pokrewnych, a także w obrębie samej psychologii. Chodzi też o to, by student otrzymał podstawową wiedzę na temat poznawczego i emocjonalnego funkcjonowania człowieka w warunkach normalnych i w stresie, znał praktyczne zastosowania psychologii w procesach uczenia się i zapamiętywania, rozumienia siebie i drugiego człowieka, komunikowania się i podstaw asertywności. |
Literatura: |
Psychologia. Podręcznik akademicki Jan Strelau red. naukowy, t.2, s.23-493, 603-721, GWP, Gdańsk, 2002 Psychologia wspólczesna, a. Rathaus, GWP, 2004 Ph. Zimbardo, R. Gerrig Psychologia i życie, Wyd. Naukowe PWN, 2017 Wróblewski J., Psychologia w zawodach wymagających kontaktów z ludźmi, Wyd. WSP, Warszawa 1997 E. Berne, Dzień dobry i co dalej?" M. Rosenberg Porozumienie bez przemocy , wyd. Czarna owca, 2012 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie projektu/prezentacji na wybrany temat Egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte: 100-85%poprawnych odpowiedzi- bdb 84-75%poprawnych odpowiedzi-db plus 74-65%poprawnych odpowiedzi -db 64-55%poprawnych odpowiedzi-dst plus 54-51%poprawnych odpowiedzi - dst 50 i mniej % poprawnych odpowiedzi - ndst |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend, Magdalena Fajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Fajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend, Magdalena Fajkowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Fajkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend | |
Prowadzący grup: | Dymitr Leszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.