Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wiedza o Polsce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2500-SKJPO-KD0-WOP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0238) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z językami Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wiedza o Polsce
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość języka polskiego w stopniu komunikatywnym

Całkowity nakład pracy studenta:

60 h - kontakt bezpośredni

60 h - praca własna uczestnika kursu

Efekty uczenia się - wiedza:

Uczestnik kursu:

EK_W01 zna wybrane fakty dotyczące historii, realioznawstwa, języka polskiego na wybranym poziomie

EK_W02 zna słownictwo ogólne oraz specjalistyczne umożliwiające podjęcie studiów na polskiej uczelni

EK_W03 ma wiedzę na temat kultury i historii Polski


Efekty uczenia się - umiejętności:

Uczestnik kursu:

EK_U01 umie określić temat czytanego tekstu, słuchanej wypowiedzi

EK_U02 rozumie wypowiedzi zróżnicowane środowiskowo, teksty żartobliwe, ironiczne

EK_U03 rozumie krótsze wypowiedzi ciągłe (ogłoszenie, komunikat, post, SMS), rozumie znaczenie wypowiedzi pisemnych (nakaz, zakaz, ostrzeżenie)

EK_U04 rozumie dłuższe wypowiedzi ciągłe (program radiowy czy telewizyjny, film), rozumie znaczenie wypowiedzi urzędowych, użytkowych i prasowych

EK_U05 może włączyć się do rozmowy i wziąć czynny udział w dyskusji, umie prowadzić rozmowy telefoniczne, komunikować się za pomocą komunikatorów internetowych, wysyłać listy tradycyjne i elektroniczne

EK_U06 umie wyszukać ważne informacje w tekście i je przekształcić

EK_U07 posługuje się odmianą oficjalną i nieoficjalną w zależności od potrzeby komunikacyjnej

EK_U08 potrafi komponować i redagować teksty (streszczać, rozwijać, przekształcać i dostosowywać wypowiedź do określonych potrzeb)

EK_U09 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozpoznawania i opisu wybranych elementów kultury materialnej – dokonywać ich zestawienia z elementami rodzimych wytworów kultury

EK_U010 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych zabytków Torunia i regionu, jest w stanie samodzielnie nazwać teksty kultury związane z dziedzictwem narodowym


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Uczestnik kursu:

EK_K01 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz zorganizować pracę swoją lub zespołu w sposób efektywny

EK_K02 ma świadomość swojej wiedzy z zakresu wiedzy o Polsce, zabiega o jej poszerzenie

EK_K03 zabiega o propagowanie tworzenia poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych, jako koniecznych elementów fortunnej komunikacji

EK_K04 potrafi rozszerzać wiedzę o wymiar interdyscyplinarny

EK_K05 potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce, będąc przygotowanym do podejmowania różnorodnych wyzwań w interakcji z Polakami


Metody dydaktyczne:

warsztaty

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- projektu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Jest to 60-godzinny blok wykładów, pogadanek, dyskusji i projekcji filmowych, wizyt w muzeach, wycieczek, przybliżający uczestnikom problematykę związaną z polską historią, językiem, kulturą i jej źródłami, religią

oraz miejscem Polski w Unii Europejskiej i świecie, to także okazja do zapoznania się z polskimi tradycjami uniwersyteckimi i bogatą ofertą studiowania w Polsce.

Pełny opis:

W skład programu wspierającego adaptację uczestników kursu wchodzą:

1. Wiedza o Polsce:

− Wybrane zagadnienia z historii Polski - cykl wykładów z historii począwszy od przyjęcia chrześcijaństwa a na walce z opresją komunistyczną skończywszy (Polska w kręgu kultury łacińskiej – od chrztu Polski po chrystianizację Litwy; kultura polska w złotym wieku (XVI w.); potęga Polski w okresie Jagiellonów; wkład polskich humanistów w rozwój europejskiego renesansu; Polska przedmurzem chrześcijańskiej Europy; okres chwały oręża polskiego w XVII wieku aż po finis Poloniae w XVIII wieku; Polacy w walce o ziemię, kulturę i język w XIX wieku; odzyskanie niepodległości 1918; osiągnięcia Polaków w gospodarce, kulturze i nauce w okresie II RP; wkład polskich sił zbrojnych w pokonanie III Rzeszy; Polacy w walce ze zniewoleniem komunistycznym; kulturalne i naukowe dziedzictwo Polaków w XX i XXI wieku);

− My z nich – wielcy Polacy – warsztaty, na których studenci odkrywają mniej znane postacie historyczne, zajmujące się polityką, nauką i kulturą;

− Miejsca pamięci w historii Polski – wykłady poświęcone miejscom, które wywarły znaczący wpływ na kształtowanie wyobraźni historycznej i patriotycznej Polaków; do wykładów nawiążą:

a) Krzyżackie zamki… ‒ zwiedzanie ruin zamku krzyżackiego w Toruniu;

b) Polskie miasta… ‒ prelekcje na temat Gniezna, Poznania, Gdańska i Bydgoszczy,

c) Kobiety a II wojna światowa ‒ oglądanie muralu upamiętniającego postać i życie generał Zawackiej na bloku, w którym niegdyś mieszkała, przy ul. Gagarina.

− Chrześcijaństwo źródłem kultury – spotkanie tematyczne z polskim księdzem na temat roli katolicyzmu w życiu Polaków;

− Polska w pigułce – blok omawiający różnorodne zagadnienia z zakresu wiedzy o Polsce, m.in. zagadnienia społeczne, demograficzne i kulturowe na tle innych państw, nieco wiedzy na temat, jak uniknąć szoku kulturowego;

− Polska grzeczność – pogadanka na temat tradycyjnych zachowań językowych uznawanych za taktowne w towarzystwie, biznesie i ich przemianach w dzisiejszej rzeczywistości;

− Polskie kobiety – cykl pogadanek, którego celem jest przybliżenie sylwetek kilku ważnych w naszych dziejach kobiet. Historia ich życia, dokonanych dzieł (w różnych obszarach, od sportu po naukę) w kontekście polskich realiów, struktury społecznej i tendencji kulturowych, m.in.: Maria Skłodowska-Curie – wybitna postać nauki, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla; Wisława Szymborska – poetka, laureatka Nagrody Nobla w zakresie literatury; Irena Szewińska – wybitna lekkoatletka, czterokrotna medalistka w igrzyskach olimpijskich; Irena Eris – dama polskiego biznesu, założycielka przedsiębiorstwa produkującego kosmetyki, uhonorowana wieloma tytułami biznesowymi;

− Polska, mieszkam w Polsce, mieszkam tu… – wykład poświęcony współczesnej muzyce polskiej, prezentujący wybrane nurty polskiej muzyki rozrywkowej, przede wszystkim muzyki rockowej, z perspektywy nawiązywania do polskiej historii i polityki;

− Spotkanie z podróżnikiem – przybliżenie słuchaczom wybranych miejsc w Polsce szczególnie atrakcyjnych pod względem turystycznym,

− Spotkanie z przyrodnikiem – cykl spotkań z Marcinem Kostrzyńskim, pisarzem i autorem filmów przyrodniczych.

2. Zajęcia przybliżające kulturę Polski:

– spacer z przewodnikiem po toruńskiej Starówce, wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO;

− zwiedzanie wybranych toruńskich muzeów, m.in. oddziałów Muzeum Okręgowego:

a) Muzeum w Ratuszu (można zobaczyć: malarstwo i rzeźbę 1945-2010: Kantor, Wróblewski, Beksiński; galerię sztuki gotyckiej: rzeźby, nastawy ołtarzowe, witraże; rzemiosło artystyczne dawnego Torunia – dorobek cechów rzemieślniczych; galerię portretu mieszczańskiego z XVI-XVIII 37 w.; Salę Królewską; malarstwo klasycystyczne doby oświecenia: m.in. Marcello Bacciarelli i wiele innych);

b) Domu Mikołaja Kopernika (materiały ogniskują się wokół tematów: nauka dawna i współczesna, życie codzienne rodziny mieszczańskiej w późnogotyckim hanzeatyckim domostwie oraz życie i dzieło Mikołaja Kopernika; funkcjonuje tu kino 4D w którym można obejrzeć filmy: „Mikołaj Kopernik w Toruniu”, „Mikołaj Kopernik – poprzednicy i następcy”, „Wszechświat”);

c) Muzeum Podróżników (fotografie i dokumentacja, tkaniny, ubrania, ceramiczne figury z podróży T. Halika i E. Dzikowskiej do Ameryki Południowej, Meksyku, Gwatemali, krainy łowców głów i po Czarnym Lądzie, Nowej Gwinei i Indii; wystawa WIELCY PODRÓŻNICY I ODKRYWCY; biżuteria z Chin i z Ladakhu ze zbiorów E.DZ.; sala POLSKIE ODKRYWANIE I OPISANIE ŚWIATA przybliżająca postaci polskich podróżników, odkrywców, reporterów: m.in. Kazimierza Nowaka czy Arkadego Fiedlera)

d) Kamienicy pod Gwiazdą, najpiękniejszej z toruńskich kamienic;

e) Domu Eskenów, czyli Muzeum Historii Torunia (wśród eksponatów m.in. towary, którymi handlowali toruńscy kupcy, dokumenty związane z miastem, zabytki ilustrujące życie codzienne oraz broń; z dodatkowych atrakcji - opracowany w technice 3D film ‒ „Księga Toruń”);

f) Muzeum Etnograficznego (poza zwiedzaniem wystaw poświęconych codziennemu życiu wsi końca XIX w. i I p. XX w. i zabytków regionalnej architektury drewnianej możliwość skorzystania z oferty edukacyjnej przygotowanej specjalnie dla obcokrajowców „Spotkanie z polską kulturą ludową”: zwiedzanie wybranych ekspozycji z poznawaniem polskich zwyczajów świątecznych, dawnych zajęć domowych oraz tradycyjnej sztuki, zdobnictwa i folkloru – wycinanka ludowa, ozdoby choinkowe, pisanki, próba gry na instrumentach ludowych, nauka tradycyjnych pieśni, podstawowych kroków tańców polskich, dawne zabawki ludowe, jak np. szczudła, drewniane hulajnogi, koniki na kijkach, obręcze; przebieranie się w stroje ludowe, zażywanie tabaki, śpiewy/potańcówka);

g) Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU (aktualne wystawy, uczestnictwo w wybranych wydarzeniach kulturalnych – wykładach, spotkaniach, projektach);

h) Muzeum Fundacji im. gen. Elżbiety Zawackiej, żołnierza AK, kurierki Polskiego Państwa Podziemnego, emisariuszki, jedynej cichociemnej kobiety zrzuconej do Polski, uczestniczki powstania warszawskiego, więźnia politycznego okresu stalinowskiego; zwiedzanie połączone ze spacerem na cmentarz św. Jerzego i zapaleniem znicza przy grobie Elżbiety Zawackiej oraz oglądaniem muralu upamiętniającego postać i życie Zawackiej na bloku, w którym niegdyś mieszkała, przy ul. Gagarina;

i) wycieczka po Bydgoskim Przedmieściu – spacer po Toruniu mniej utartymi szlakami po willowej dzielnicy miasta, podziwianie unikalnej zabudowy miejskiej z przełomu XIX i XX wieku, zwiedzanie najstarszego toruńskiego parku.

3. Wycieczki:

− wycieczka do Bydgoszczy – zwiedzanie stolicy naszego województwa z przewodnikiem, jej zabytków i atrakcji; zwiedzanie Exploseum – unikalnego na skalę światową przykładu architektury przemysłowej zachowanej w praktycznie niezmienionym kształcie od czasów II wojny światowej. Są to zaadaptowane na potrzeby turystyczne obiekty jednej z największych fabryk zbrojeniowych, w przeszłości przeznaczonych do zadań militarnych III Rzeszy, ponadto zwiedzanie miasta: muzeów Wyspy Młyńskiej (w tym Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego), dzielnicy muzycznej i innych bydgoskich atrakcji, promowanie wiedzy o regionie i wartości, jaką jest patriotyzm lokalny);

− wycieczka do Gniezna, Poznania i Ostrowa Lednickiego – (katedra w Gnieźnie, wyspa na jeziorze Lednica, Brama Poznania ICHOT oraz poznańska katedra). Lekcja historii w terenie, czyli wyprawa do miejsc mających istotne znaczenie dla początków państwa polskiego: Gniezna, Ostrowa Lednickiego i Poznania. Studenci będą mogli pójść śladem dociekań historyków próbujących ustalić, które z tych miejsc zasługuje na miano kolebki Polski.

4. Projekcje filmowe:

Cykl comiesięcznych pogadanek połączonych z projekcjami przybliżającymi uczestnikom najnowsze kino polskie. Wszystkie filmy zyskały uznanie w Polsce i w świecie na wielu festiwalach filmowych. Powstały pod okiem docenianych reżyserów, a wyrosły z ludzkich doświadczeń, są inspirowane prawdziwymi wydarzeniami. Wspólne oglądanie poprzedzi wprowadzenie, które będzie i osadzeniem w szerszym kontekście, i zachętą do wnikliwej analizy dokonywanej przez uczestników pod okiem wykładowcy po zakończeniu projekcji. Projekcje w ścisły sposób nawiązują do programu nauczania. Każda z nich poprzedzona będzie zaprezentowaniem słownictwa potrzebnego do zrozumienia filmu – specjalistycznego, potocznego, ale też związanego z podstawowymi pojęciami z teorii i poetyki filmu. Przed projekcją kursanci poznają pokrótce biografię reżysera, w jakim momencie historii Polski powstał obraz oraz nurty, którym jest bliski – wszystko to na tle kinematografii krajowej i światowej, po projekcji dyskusja na temat filmu i problemów w nim przedstawianych.

Tematy i filmy:

− Muzyczna wędrówka: „Zimna wojna”

− Komunikacyjna Wieża Babel: „Chce się żyć”

− Trudna droga do zwycięstwa: „Najlepszy”

− Poszukiwanie własnej tożsamości: „Sala samobójców”

− W świecie mody: „Miłość na wybiegu”

− Bohaterowie naszych czasów: „Bogowie”

− Różne oblicza Polski: 1. „Cicha noc” 2. „Różyczka”

− Z przymrużeniem oka: 1. „Kołysanka” , 2. „Kiler”, 3. „Vabank”

− Seria „Święta polskie”, wybrane obrazy z cyklu trzynastu polskich filmów telewizyjnych nawiązujących do tradycji, obyczajów, niezwykłych sytuacji związanych ze świętami obchodzonymi w naszym kraju, np. „Wszyscy święci” – Święto Zmarłych, „Żółty szalik” – Wigilia, „Długi weekend” święta majowe, „Królowa chmur” – Dzień Matki, „Biała sukienka” – Boże Ciało.

Literatura:

Zgodna z tematyką zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

czynny udział w zajęciach (minimum 75%)

projekty

zadania podczas lekcji muzealnych

karty pracy

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Berend
Prowadzący grup: Małgorzata Gębka-Wolak, Anna Gleb-Giedrys, Dariusz Iwański, Marcin Kostrzyński, Emilia Kubicka, Dominika Mafutala-Makuch, Mateusz Maleszka, Karolina Pluskota, Ireneusz Sobota, Piotr Sokoll, Aleksandra Walkiewicz, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Berend
Prowadzący grup: Marzenna Cyzman-Eid, Małgorzata Gębka-Wolak, Anna Gleb-Giedrys, Marcin Kostrzyński, Emilia Kubicka, Mateusz Maleszka, Michał Oleksowicz, Karolina Pluskota, Ireneusz Sobota, Piotr Sokoll, Agnieszka Szolc, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Berend
Prowadzący grup: Marzenna Cyzman-Eid, Małgorzata Gębka-Wolak, Marcin Kostrzyński, Emilia Kubicka, Dominika Mafutala-Makuch, Mateusz Maleszka, Michał Oleksowicz, Karolina Pluskota, Ireneusz Sobota, Piotr Sokoll, Agnieszka Szolc, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)