Wiedza o Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-SKJPO-KD0-WOP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0238) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z językami
|
Nazwa przedmiotu: | Wiedza o Polsce |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość języka polskiego w stopniu komunikatywnym |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 h - kontakt bezpośredni 60 h - praca własna uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Uczestnik kursu: EK_W01 zna wybrane fakty dotyczące historii, realioznawstwa, języka polskiego na wybranym poziomie EK_W02 zna słownictwo ogólne oraz specjalistyczne umożliwiające podjęcie studiów na polskiej uczelni EK_W03 ma wiedzę na temat kultury i historii Polski |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Uczestnik kursu: EK_U01 umie określić temat czytanego tekstu, słuchanej wypowiedzi EK_U02 rozumie wypowiedzi zróżnicowane środowiskowo, teksty żartobliwe, ironiczne EK_U03 rozumie krótsze wypowiedzi ciągłe (ogłoszenie, komunikat, post, SMS), rozumie znaczenie wypowiedzi pisemnych (nakaz, zakaz, ostrzeżenie) EK_U04 rozumie dłuższe wypowiedzi ciągłe (program radiowy czy telewizyjny, film), rozumie znaczenie wypowiedzi urzędowych, użytkowych i prasowych EK_U05 może włączyć się do rozmowy i wziąć czynny udział w dyskusji, umie prowadzić rozmowy telefoniczne, komunikować się za pomocą komunikatorów internetowych, wysyłać listy tradycyjne i elektroniczne EK_U06 umie wyszukać ważne informacje w tekście i je przekształcić EK_U07 posługuje się odmianą oficjalną i nieoficjalną w zależności od potrzeby komunikacyjnej EK_U08 potrafi komponować i redagować teksty (streszczać, rozwijać, przekształcać i dostosowywać wypowiedź do określonych potrzeb) EK_U09 potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozpoznawania i opisu wybranych elementów kultury materialnej – dokonywać ich zestawienia z elementami rodzimych wytworów kultury EK_U010 posiada umiejętność rozpoznawania wybranych zabytków Torunia i regionu, jest w stanie samodzielnie nazwać teksty kultury związane z dziedzictwem narodowym |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uczestnik kursu: EK_K01 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę oraz zorganizować pracę swoją lub zespołu w sposób efektywny EK_K02 ma świadomość swojej wiedzy z zakresu wiedzy o Polsce, zabiega o jej poszerzenie EK_K03 zabiega o propagowanie tworzenia poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych, jako koniecznych elementów fortunnej komunikacji EK_K04 potrafi rozszerzać wiedzę o wymiar interdyscyplinarny EK_K05 potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce, będąc przygotowanym do podejmowania różnorodnych wyzwań w interakcji z Polakami |
Metody dydaktyczne: | warsztaty |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Jest to 60-godzinny blok wykładów, pogadanek, dyskusji i projekcji filmowych, wizyt w muzeach, wycieczek, przybliżający uczestnikom problematykę związaną z polską historią, językiem, kulturą i jej źródłami, religią oraz miejscem Polski w Unii Europejskiej i świecie, to także okazja do zapoznania się z polskimi tradycjami uniwersyteckimi i bogatą ofertą studiowania w Polsce. |
Pełny opis: |
W skład programu wspierającego adaptację uczestników kursu wchodzą: 1. Wiedza o Polsce: − Wybrane zagadnienia z historii Polski - cykl wykładów z historii począwszy od przyjęcia chrześcijaństwa a na walce z opresją komunistyczną skończywszy (Polska w kręgu kultury łacińskiej – od chrztu Polski po chrystianizację Litwy; kultura polska w złotym wieku (XVI w.); potęga Polski w okresie Jagiellonów; wkład polskich humanistów w rozwój europejskiego renesansu; Polska przedmurzem chrześcijańskiej Europy; okres chwały oręża polskiego w XVII wieku aż po finis Poloniae w XVIII wieku; Polacy w walce o ziemię, kulturę i język w XIX wieku; odzyskanie niepodległości 1918; osiągnięcia Polaków w gospodarce, kulturze i nauce w okresie II RP; wkład polskich sił zbrojnych w pokonanie III Rzeszy; Polacy w walce ze zniewoleniem komunistycznym; kulturalne i naukowe dziedzictwo Polaków w XX i XXI wieku); − My z nich – wielcy Polacy – warsztaty, na których studenci odkrywają mniej znane postacie historyczne, zajmujące się polityką, nauką i kulturą; − Miejsca pamięci w historii Polski – wykłady poświęcone miejscom, które wywarły znaczący wpływ na kształtowanie wyobraźni historycznej i patriotycznej Polaków; do wykładów nawiążą: a) Krzyżackie zamki… ‒ zwiedzanie ruin zamku krzyżackiego w Toruniu; b) Polskie miasta… ‒ prelekcje na temat Gniezna, Poznania, Gdańska i Bydgoszczy, c) Kobiety a II wojna światowa ‒ oglądanie muralu upamiętniającego postać i życie generał Zawackiej na bloku, w którym niegdyś mieszkała, przy ul. Gagarina. − Chrześcijaństwo źródłem kultury – spotkanie tematyczne z polskim księdzem na temat roli katolicyzmu w życiu Polaków; − Polska w pigułce – blok omawiający różnorodne zagadnienia z zakresu wiedzy o Polsce, m.in. zagadnienia społeczne, demograficzne i kulturowe na tle innych państw, nieco wiedzy na temat, jak uniknąć szoku kulturowego; − Polska grzeczność – pogadanka na temat tradycyjnych zachowań językowych uznawanych za taktowne w towarzystwie, biznesie i ich przemianach w dzisiejszej rzeczywistości; − Polskie kobiety – cykl pogadanek, którego celem jest przybliżenie sylwetek kilku ważnych w naszych dziejach kobiet. Historia ich życia, dokonanych dzieł (w różnych obszarach, od sportu po naukę) w kontekście polskich realiów, struktury społecznej i tendencji kulturowych, m.in.: Maria Skłodowska-Curie – wybitna postać nauki, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla; Wisława Szymborska – poetka, laureatka Nagrody Nobla w zakresie literatury; Irena Szewińska – wybitna lekkoatletka, czterokrotna medalistka w igrzyskach olimpijskich; Irena Eris – dama polskiego biznesu, założycielka przedsiębiorstwa produkującego kosmetyki, uhonorowana wieloma tytułami biznesowymi; − Polska, mieszkam w Polsce, mieszkam tu… – wykład poświęcony współczesnej muzyce polskiej, prezentujący wybrane nurty polskiej muzyki rozrywkowej, przede wszystkim muzyki rockowej, z perspektywy nawiązywania do polskiej historii i polityki; − Spotkanie z podróżnikiem – przybliżenie słuchaczom wybranych miejsc w Polsce szczególnie atrakcyjnych pod względem turystycznym, − Spotkanie z przyrodnikiem – cykl spotkań z Marcinem Kostrzyńskim, pisarzem i autorem filmów przyrodniczych. 2. Zajęcia przybliżające kulturę Polski: – spacer z przewodnikiem po toruńskiej Starówce, wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO; − zwiedzanie wybranych toruńskich muzeów, m.in. oddziałów Muzeum Okręgowego: a) Muzeum w Ratuszu (można zobaczyć: malarstwo i rzeźbę 1945-2010: Kantor, Wróblewski, Beksiński; galerię sztuki gotyckiej: rzeźby, nastawy ołtarzowe, witraże; rzemiosło artystyczne dawnego Torunia – dorobek cechów rzemieślniczych; galerię portretu mieszczańskiego z XVI-XVIII 37 w.; Salę Królewską; malarstwo klasycystyczne doby oświecenia: m.in. Marcello Bacciarelli i wiele innych); b) Domu Mikołaja Kopernika (materiały ogniskują się wokół tematów: nauka dawna i współczesna, życie codzienne rodziny mieszczańskiej w późnogotyckim hanzeatyckim domostwie oraz życie i dzieło Mikołaja Kopernika; funkcjonuje tu kino 4D w którym można obejrzeć filmy: „Mikołaj Kopernik w Toruniu”, „Mikołaj Kopernik – poprzednicy i następcy”, „Wszechświat”); c) Muzeum Podróżników (fotografie i dokumentacja, tkaniny, ubrania, ceramiczne figury z podróży T. Halika i E. Dzikowskiej do Ameryki Południowej, Meksyku, Gwatemali, krainy łowców głów i po Czarnym Lądzie, Nowej Gwinei i Indii; wystawa WIELCY PODRÓŻNICY I ODKRYWCY; biżuteria z Chin i z Ladakhu ze zbiorów E.DZ.; sala POLSKIE ODKRYWANIE I OPISANIE ŚWIATA przybliżająca postaci polskich podróżników, odkrywców, reporterów: m.in. Kazimierza Nowaka czy Arkadego Fiedlera) d) Kamienicy pod Gwiazdą, najpiękniejszej z toruńskich kamienic; e) Domu Eskenów, czyli Muzeum Historii Torunia (wśród eksponatów m.in. towary, którymi handlowali toruńscy kupcy, dokumenty związane z miastem, zabytki ilustrujące życie codzienne oraz broń; z dodatkowych atrakcji - opracowany w technice 3D film ‒ „Księga Toruń”); f) Muzeum Etnograficznego (poza zwiedzaniem wystaw poświęconych codziennemu życiu wsi końca XIX w. i I p. XX w. i zabytków regionalnej architektury drewnianej możliwość skorzystania z oferty edukacyjnej przygotowanej specjalnie dla obcokrajowców „Spotkanie z polską kulturą ludową”: zwiedzanie wybranych ekspozycji z poznawaniem polskich zwyczajów świątecznych, dawnych zajęć domowych oraz tradycyjnej sztuki, zdobnictwa i folkloru – wycinanka ludowa, ozdoby choinkowe, pisanki, próba gry na instrumentach ludowych, nauka tradycyjnych pieśni, podstawowych kroków tańców polskich, dawne zabawki ludowe, jak np. szczudła, drewniane hulajnogi, koniki na kijkach, obręcze; przebieranie się w stroje ludowe, zażywanie tabaki, śpiewy/potańcówka); g) Centrum Sztuki Współczesnej ZNAKI CZASU (aktualne wystawy, uczestnictwo w wybranych wydarzeniach kulturalnych – wykładach, spotkaniach, projektach); h) Muzeum Fundacji im. gen. Elżbiety Zawackiej, żołnierza AK, kurierki Polskiego Państwa Podziemnego, emisariuszki, jedynej cichociemnej kobiety zrzuconej do Polski, uczestniczki powstania warszawskiego, więźnia politycznego okresu stalinowskiego; zwiedzanie połączone ze spacerem na cmentarz św. Jerzego i zapaleniem znicza przy grobie Elżbiety Zawackiej oraz oglądaniem muralu upamiętniającego postać i życie Zawackiej na bloku, w którym niegdyś mieszkała, przy ul. Gagarina; i) wycieczka po Bydgoskim Przedmieściu – spacer po Toruniu mniej utartymi szlakami po willowej dzielnicy miasta, podziwianie unikalnej zabudowy miejskiej z przełomu XIX i XX wieku, zwiedzanie najstarszego toruńskiego parku. 3. Wycieczki: − wycieczka do Bydgoszczy – zwiedzanie stolicy naszego województwa z przewodnikiem, jej zabytków i atrakcji; zwiedzanie Exploseum – unikalnego na skalę światową przykładu architektury przemysłowej zachowanej w praktycznie niezmienionym kształcie od czasów II wojny światowej. Są to zaadaptowane na potrzeby turystyczne obiekty jednej z największych fabryk zbrojeniowych, w przeszłości przeznaczonych do zadań militarnych III Rzeszy, ponadto zwiedzanie miasta: muzeów Wyspy Młyńskiej (w tym Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego), dzielnicy muzycznej i innych bydgoskich atrakcji, promowanie wiedzy o regionie i wartości, jaką jest patriotyzm lokalny); − wycieczka do Gniezna, Poznania i Ostrowa Lednickiego – (katedra w Gnieźnie, wyspa na jeziorze Lednica, Brama Poznania ICHOT oraz poznańska katedra). Lekcja historii w terenie, czyli wyprawa do miejsc mających istotne znaczenie dla początków państwa polskiego: Gniezna, Ostrowa Lednickiego i Poznania. Studenci będą mogli pójść śladem dociekań historyków próbujących ustalić, które z tych miejsc zasługuje na miano kolebki Polski. 4. Projekcje filmowe: Cykl comiesięcznych pogadanek połączonych z projekcjami przybliżającymi uczestnikom najnowsze kino polskie. Wszystkie filmy zyskały uznanie w Polsce i w świecie na wielu festiwalach filmowych. Powstały pod okiem docenianych reżyserów, a wyrosły z ludzkich doświadczeń, są inspirowane prawdziwymi wydarzeniami. Wspólne oglądanie poprzedzi wprowadzenie, które będzie i osadzeniem w szerszym kontekście, i zachętą do wnikliwej analizy dokonywanej przez uczestników pod okiem wykładowcy po zakończeniu projekcji. Projekcje w ścisły sposób nawiązują do programu nauczania. Każda z nich poprzedzona będzie zaprezentowaniem słownictwa potrzebnego do zrozumienia filmu – specjalistycznego, potocznego, ale też związanego z podstawowymi pojęciami z teorii i poetyki filmu. Przed projekcją kursanci poznają pokrótce biografię reżysera, w jakim momencie historii Polski powstał obraz oraz nurty, którym jest bliski – wszystko to na tle kinematografii krajowej i światowej, po projekcji dyskusja na temat filmu i problemów w nim przedstawianych. Tematy i filmy: − Muzyczna wędrówka: „Zimna wojna” − Komunikacyjna Wieża Babel: „Chce się żyć” − Trudna droga do zwycięstwa: „Najlepszy” − Poszukiwanie własnej tożsamości: „Sala samobójców” − W świecie mody: „Miłość na wybiegu” − Bohaterowie naszych czasów: „Bogowie” − Różne oblicza Polski: 1. „Cicha noc” 2. „Różyczka” − Z przymrużeniem oka: 1. „Kołysanka” , 2. „Kiler”, 3. „Vabank” − Seria „Święta polskie”, wybrane obrazy z cyklu trzynastu polskich filmów telewizyjnych nawiązujących do tradycji, obyczajów, niezwykłych sytuacji związanych ze świętami obchodzonymi w naszym kraju, np. „Wszyscy święci” – Święto Zmarłych, „Żółty szalik” – Wigilia, „Długi weekend” święta majowe, „Królowa chmur” – Dzień Matki, „Biała sukienka” – Boże Ciało. |
Literatura: |
Zgodna z tematyką zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
czynny udział w zajęciach (minimum 75%) projekty zadania podczas lekcji muzealnych karty pracy |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gębka-Wolak, Anna Gleb-Giedrys, Dariusz Iwański, Marcin Kostrzyński, Emilia Kubicka, Dominika Mafutala-Makuch, Mateusz Maleszka, Karolina Pluskota, Ireneusz Sobota, Piotr Sokoll, Aleksandra Walkiewicz, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend | |
Prowadzący grup: | Marzenna Cyzman-Eid, Małgorzata Gębka-Wolak, Anna Gleb-Giedrys, Marcin Kostrzyński, Emilia Kubicka, Mateusz Maleszka, Michał Oleksowicz, Karolina Pluskota, Ireneusz Sobota, Piotr Sokoll, Agnieszka Szolc, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Berend | |
Prowadzący grup: | Marzenna Cyzman-Eid, Małgorzata Gębka-Wolak, Marcin Kostrzyński, Emilia Kubicka, Dominika Mafutala-Makuch, Mateusz Maleszka, Michał Oleksowicz, Karolina Pluskota, Ireneusz Sobota, Piotr Sokoll, Agnieszka Szolc, Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.