„Od dwubiegunowości do wielobiegunowości” – polityczny obraz świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2500-WH-PDWNS-ODDW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie
|
Nazwa przedmiotu: | „Od dwubiegunowości do wielobiegunowości” – polityczny obraz świata |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: - udział w wykładzie: 30 godz. - konsultacje: 20 godz. Praca własna studenta: - przygotowanie do wykładu: 20 godz. - przygotowanie do zdania egzaminu: ok. 20 godz. Łącznie: 90 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W01: ma zaawansowaną wiedzę na temat sytuacji międzynarodowej na świecie po 1989 r. oraz o problemach współczesnego świata W02: ma podstawową wiedzę o międzynarodowych stosunkach politycznych po 1989 r., W03: ma podstawową wiedzę o roli poszczególnych organizacji międzynarodowych we współczesnym świecie, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi i technik informacyjno-komunikacyjnych U02: potrafi interpretować zjawiska dotyczące współczesnej sytuacji politycznej na świecie, U03: posiada umiejętności rozumienia, a także analizowania poszczególnych zagadnień dotyczących zmian, jakie zachodzą we współczesnym świecie, U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi właściwymi dla stosunków międzynarodowych U05: posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K02: potrafi współpracować przy rozwiązywaniu zadań dotyczących problematyki współpracy międzynarodowej we współczesnym świecie, K03: potrafi krytycznie oceniać informacje dotyczące współczesnych stosunków międzynarodowych, K04: w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny), - klasyczna metoda problemowa, - prezentacje multimedialne, |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat współczesnego, politycznego obrazu świata – po zakończeniu okresu zimnowojennego (po 1989 r.). W sposób całościowy zostaną omówione najważniejsze kwestie związane z przemianami politycznymi, ale także gospodarczymi i kulturowymi zachodzącymi w różnych częściach świata. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat współczesnego, politycznego obrazu świata – po zakończeniu okresu zimnowojennego (po 1989 r.). W sposób całościowy zostaną omówione najważniejsze kwestie związane z przemianami politycznymi, ale także gospodarczymi i kulturowymi zachodzącymi w różnych częściach świata. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące tematy: - geneza współczesnych stosunków międzynarodowych, - podmioty prawa międzynarodowego, - rola mocarstw światowych we współczesnym świecie, - rola organizacji międzynarodowych we współczesnym świecie, - konflikty międzynarodowe, - terroryzm, - globalizacja, - migracje we współczesnym świecie, - rola kultury we współczesnych stosunkach międzynarodowych, - bezpieczeństwo energetyczne, - cyberbezpieczeństwo i cyberzagrożenia, - międzynarodowe problemy ekologiczne, |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Burchill, S., Devetak, R., Linklater, A., Paterson, M., Reus-Smit, C., & True, J. (2006). Teorie stosunków międzynarodowych. Warszawa: Książka i Wiedza. Czaputowicz, J., & Wojciuk, A. (2017). International Relations After 1989. In International Relations in Poland (pp. 85-110). Palgrave Macmillan, Cham. Cziomer, E. (2015). Współczesne stosunki międzynarodowe.[Cz. 3], Międzynarodowe stosunki polityczne w XXI wieku: geneza, struktury, funkcje i procesy polityczne. Haliżak, E. (2015). Przedmiot, teoria i metodologia nauki o stosunkach międzynarodowych. Stosunki Międzynarodowe, 51(1), 11-34. Sørensen, G., & Jackson, R. (2006). Wprowadzenie do stosunków miedzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Literatura uzupełniająca: Budnikowski, A., & Kawecka-Wyrzykowska, E. (2006). Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Bulkeley, H., & Newell, P. (2015). Governing climate change. Routledge. Carr, Madeline. US power and the internet in international relations: The irony of the information age. Springer, 2016. Case, W. (2013). Politics in Southeast Asia: democracy or less. Routledge. Christensen, T. J. (2015). The China challenge: Shaping the choices of a rising power. WW Norton & Company. Church, P. (2017). A short history of South-East Asia. John Wiley & Sons. Crawley, H., & Skleparis, D. (2018). Refugees, migrants, neither, both: categorical fetishism and the politics of bounding in Europe’s ‘migration crisis’. Journal of Ethnic and Migration Studies, 44(1), 48-64. Donnelly, J., & Whelan, D. (2018). International human rights. Routledge. Fawcett, L. (Ed.). (2016). International relations of the Middle East. Oxford University Press. Fierke, K. M., & Jorgensen, K. E. (2015). Constructing International Relations: The Next Generation: The Next Generation. Routledge. Greene, S. A. (2014). Moscow in movement: power and opposition in Putin's Russia. Stanford University Press. Hedenskog, J., Konnander, V., Nygren, B., Oldberg, I., & Pursiainen, C. (Eds.). (2013). Russia as a great power: dimensions of security under Putin. Routledge. Hill, C., Smith, M., & Vanhoonacker, S. (Eds.). (2017). International relations and the European Union. Oxford University Press. Jackson, R., Sørensen, G., & Møller, J. (2019). Introduction to international relations: theories and approaches. Oxford University Press, USA. Jaskułowski, K. (2019). The Everyday Politics of Migration Crisis in Poland: Between Nationalism, Fear and Empathy. Springer. Keohane, R. O., & Victor, D. G. (2011). The regime complex for climate change. Perspectives on politics, 9(1), 7-23. Kshetri, N. (2013). Cybercrime and cybersecurity in the global south. Springer. Laqueur, W. (2017). A history of terrorism. Routledge. Looney, R. (Ed.). (2014). Handbook of US-Middle East Relations. Routledge. Łoś-Nowak, T., & Żmigrodzki, M. (red.), (2002). Stosunki międzynarodowe (Vol. 5). Kantor Wydawn." Zakamycze". Miller, L. H. (2018). Global Order: Values and Power in International Relations. Routledge. Mingst, K. A., McKibben, H. E., & Arreguin-Toft, I. M. (2018). Essentials of international relations. WW Norton & Company. Mitchell, J. M. (2015). International cultural relations. Routledge. Molo, B. (2018). Stosunki międzynarodowe–pojęcie, zakres oraz forma z perspektywy wybranych teorii i podejść badawczych. Krakowskie Studia Międzynarodowe, 15(3), 13-28. Paterek, A., Lasoń, M., Molo, B., Bednarz, Ł., Diawoł-Sitko, A., & Richardson, J., & Mazey, S. (2015). European Union: power and policy-making. Routledge. Shambaugh, D. L. (2013). China goes global: The partial power (Vol. 111). Oxford: Oxford University Press. Singer, P. W., & Friedman, A. (2014). Cybersecurity: What everyone needs to know. OUP USA. Soetendorp, B. (2014). Foreign Policy in the European Union: History, Theory & Practice. Routledge. Sprenger, F. (2015). The politics of micro-decisions. Edward Snowden, net neutrality, and the architectures of the Internet. meson press. Thompson, P. (2017). Peace and war: a theory of international relations. Routledge. Van Dam, N. (2017). Destroying a nation: the civil war in Syria. Bloomsbury Publishing. Viotti, P. R., & Kauppi, M. V. (2013). International relations and world politics (p. 207). Boston, MA: Pearson. Wilkinson, P. (2016). Political terrorism. Macmillan International Higher Education. Wilmshurst, E. (Ed.). (2012). International law and the classification of conflicts. Oxford University Press. Zięba, R. (2008). Bezpieczeństwo miedzynarodowe po zimnej wojnie. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Zięba, R. (2011). Współczesne stosunki polsko-rosyjskie: uwarunkowania, problemy, implikacje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się testem dostępnym na platformie moodle.umk.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.